Tavaly elindult a #govolcanic projekted, amivel a vulkanikus, azon belül pedig elsősorban a somlói borokat próbálod külföldön sikerre vinni. Mik az első két év tapasztalatai?
Jó a borok fogadtatása, érdekli az embereket. Mondhatni, jó időben voltam jó helyen, mert a Michelin-csillagos éttermek kifejezetten keresik a különlegességeket. Más részről viszont szomorúan tapasztaltam a kiállításokon, hogy a magyar borokat egyáltalán nem ismerik. El kell magyaráznom, hogy Magyarországon készítenek bort, ráadásul jó borokat. Nincs meg az a háttér, ami mondjuk Chile, Argentína vagy Ausztria esetében, ahol az állam rengeteg pénzt fektetett az ország borainak megismertetésébe. Nálunk is nagyon sok kezdeményezés elindult, de úgy látszik, ezek még nem értek be.
Mi a somlói bor kitörési lehetősége?
A juhfark a világ egyik legritkább, legkülönlegesebb szőlőfajtája. Találtam egy tanulmányt, ami a 100 hektár termőterület alatti fajtákat sorolja a legkülönlegesebbek közé. Somlón a juhfarkot összesen 110 hektáron termesztik, plusz van még belőle egy kevés az ország más tájain, szóval szerintem nyugodtan ide sorolhatjuk. És az ízvilága sem hasonlítható semmihez. Amikor jönnek oda hozzám, és kérik, mondjam el, milyen a juhfark, nem tudom semmilyen, általuk addig kóstolt borhoz hasonlítani. És ezt az egészet teszi még különlegesebbé Somló vulkanikus talaja.
Lendít-e valamit az ügyön, hogy a Tornai pincészet Prémium Juhfarkja több aranyérmet is szerzett az egyik legnagyobb nemzetközi versenyen, az International Wine Challenge-en?
Abszolút. Jó, hogy beküldték a versenyre és jó, hogy nyertek vele. Az angol Lidl-be is bekerült a boruk és jól szerepelt. Egyszer hívtak Skóciából, hogy egyedül engem találtak a neten, aki árulja ezt a bort, és kérnek, küldjek nekik belőle. Előtte vettek pár palackkal a Lidl-ben, de mire visszamentek, már elfogyott. Az említett díjátadón pedig kifejezetten az aranyérem hírére odajött hozzám egy nagy légitársaság képviselője és mondta, pályázzak ezzel a borral, hogy felvegyék a járataik business class-ának kínálatába. Normális esetben ez fordítva szokott történni, mi kereskedők kilincselünk a légitársaságoknál.
Sikerülhet-e a valódi nagy áttörés Somlónak, miközben egy alig 600 hektáros, szétaprózott borrégióról beszélünk?
Csak rajtunk múlik, hogy elérjük-e azt a szintet, mint Burgundiában a Chablis alrégió. Nekünk a prémium kis szériás borok piacára kell magunkat pozicionálni. Ha rajtam múlna, 5 euró alatt le se engednék bort a hegyről. Nálam Londonban átlagosan 20 font egy üveg somlói kiskereskedelmi ára. Nem azon múlik, hogy mekkora területünk van; a Michelin éttermek évente frissítik a kínálatukat, általuk már 2-3000 palackos tételekkel is nyugodtan jelen lehetünk az egész világon.
Fotó: Nagy Gábor/gaborfoto.com
12 somlói pincészet közel 50 borát kóstolhatod 2017. szeptember 6-án a Hotel Gellértben! Kiállítók és jegyvásárlás
ITT.