Merre tart a Champagne, melyek a világtrendek?

Borászportál
2024. augusztus 16., 18:17


Többek között ezekről is kérdezte Bor Judit Essi Avellan Master of Wine szakértőt.
Merre tart a Champagne, melyek a világtrendek?
A pezsgő kapcsán gyakran hangzik el, hogy a legnőiesebb ital, mely állítás, nem csak a fogyasztókra, de a champagne történetére is igaz, hiszen az évszázadok során jelentős számú, izgalmas női alakkal találkozhattunk Veuve Clicquot-tól (akinek életéről éppen film készült) Lily Bollinger-ig (aki a II. világháború alatt játszotta ki a nácikat, és segítette az ellenállást). 
 
A jelenkori champagne-világ egyik legtöbbet emlegetett női szereplője Essi Avellan, finn Master of Wine, aki – egyebek mellett - több sikeres könyv, köztük az átfogó Christie's World Encyclopedia of Champagne and Sparkling Wine egyik szerzője, valamint a Champagne és Pezsgő Világbajnokság (Champagne and Sparkling Wine World Championships) három zsűritagjának egyike.
 
Essi Avellan MW immár harmadszor vett részt a Winelovers Wine Awards zsűrijében, hogy egyedi látásmódjával és tapasztalatával segítse a zsűri munkáját. A versennyel kapcsolatos észrevételeiről, és a champagne jövőjéről kérdeztük.
 
Az elejétől kezdve részt vesz a Winelovers Wine Awards zsűrijében. Miért tartja fontosnak ezt a versenyt? 
Sokat jártam már korábban is Magyarországon, köszönhetően Márkus György champagne szakértőnek, akivel együtt zsűrizünk a Champagne and Sparkling Wine World Championships során. Közösen bejártuk az az egyes régiókat, és közelről tudtam követni a pezsgőkészítés fejlődését egész a kezdetektől. Roppant izgalmas volt látni, hogyan alakult ki Magyarországon egy virágzó pezsgőkultúra az évek alatt. Ezek után boldogan mondtam igent, mikor a Winelovers Wine Awards szervezői megkerestek, hogy kelet-európai pezsgőket kóstoljunk. Kevés számú versenyen zsűrizek, csak arra mondok igent, ahol a pezsgők külön panelbe kerülnek, hiszen teljesen máshogy kell kezelni őket, mint a borokat. 
 
Milyenek a tapasztalatai a beküldött tételekkel kapcsolatban? 
Nagy öröm látni, hogy a versenyre beküldött tételek minősége évről évre emelkedik. Látható, hogy a termelők figyelik az eredményeket és tanultak az előző évekből, így a visszajelzések alapján nevezték a tételeket. A nevezett tételek között elég sok magnum került a bírálók elé, ami egyértelműen felismerhető volt, nem csoda, hogy az aranyérmesek fele magnum palackos pezsgő.
 
Hogyan fordult az érdeklődése a champagne felé? Nem érezte-e úgy, hogy nőként másként tekintenek Önre ebben a szakmában? Lát-e különbséget abban, ahogy a férfiak és nők kóstolnak?
A 90-es évek végén Finnországban beszerzőként foglalkoztam champagne-nyal is, de igazán az MW program alatt választottam specializációként 2004-ben. Bár mindenféle bort kóstoltam a tanulmányaim során, már a kezdetekben felfedeztem, hogy ez az a stílus, ami leginkább passzol az ízlésemhez: ott van benne az az elegancia, könnyedség, frissesség, ami számomra annyira kedves. Minél többet tanultam, annál jobban megértettem, hogy csak a felszínt kapargatom. Ezért a Master of Wine program alatt választottam specializációként Champagne-t, remélve, hogy ha egy régiót választok és abban nagyon elmélyülök, talán egyszer megértek belőle valamit. Abban az időben egyébként egyáltalán nem volt divatos ez a téma, nem is volt sok champagne szakértő a világban, mert a champagne-t nem kezelték egyenrangúnak a nagy vörösborokkal, mint a bordói, burgundi, sokkal inkább a partik italának számított. Amikor kezdtem, még nagyon fiatalon, a champagne területe is igazán férfidomináns világ volt. Épp ezért rendkívül fontos szerepet kapott a hitelesség. Ezért számított sokat, amikor Master of Wine lettem, ami a férfiak között is roppant ritka volt, sokat épült vele a hitelességem. Szerencsére rövid idő alatt messzire jutottunk, nők magas pozíciókat töltenek be ezen a területen is, nézzük csak meg, hány fontos champagne ház chef de cave-ja (pincemestere) nő. Az érzékeket tekintve, ha a biológiai képességeket, különbségeket nézzük, nem igazán kérdéses, hogy a nők jobban kóstolnak általában. Érzékenyebbek, kifinomultabbak, ezért értékesek a borvilágban. 
 
Idén nem tartott masterclasst, viszont a pezsgőt készítők különleges lehetőséggel élhettek: személyes tanácsadásra jelentkezhettek Önhöz. Mik a tapasztalatai ezzel kapcsolatban, mint tanácsadó nem probléma elmondani a véleményét a pezsgőkről?
A szervezők ötleteként merült fel, hogy idén a hagyományos materclassok helyett kóstolással egybekötött személyes tanácsadást tartsak. A tanácsadás lényege, hogy sikerüljön bizalmat és jó kapcsolatot kialakítani, ami nyitottságon és megértésen alapul. Azért vagyok ott, hogy segítsek javítani, nem kritizálni. Vannak, akiknek vannak előítéletei persze, azon nem tudunk változtatni, ha így van, én elmondom a véleményem, és ők döntenek, hogy mihez kezdenek vele. 20 éve csinálom már ezt, rengeteg emberrel találkoztam, rengeteg pincénél jártam, és ezekkel a kapcsolatom folyamatos, így tudom folyamatosan követni a fejlődést. Azt hiszem, hogy ezt a nézőpontot sikerült itt is képviselnem. 
 
Merre tart a Champagne, melyek a világtrendek?
 
Igazán turbulens éveket élt meg a champagne piac, nagy a felfordulás. A covid időszak alatt visszafogott termelést nem igazolta a kereslet, hatalmas boom lett és champagne „hiány”, majd tavaly érkezett a feketeleves, az eladási visszaesés. Hogy látja a világtrendeket, merre megy a champagne? 
A fenntarthatóság mindenkinél a legfontosabb kérdések között szerepel: mit tegyünk a klímaváltozás kapcsán, hogy ne változzon túl sokat a stílus és felkészüljünk a jövőre. Ne járuljunk hozzá a klímaváltozáshoz, hanem felkészüljünk és harcoljunk. Folyamatosan terjednek az organikusan és biodinamikusan művelt területek, nagy sztárok vannak ezen a téren a growerek között, akiket figyelnek a nagy házak is, hogy lássák, merre tartanak, és náluk is elindult ebbe az irányba való átállás. 
 
Ugyancsak komoly trend az átláthatóság, nincsenek titkok. Öt évvel ezelőtt nem volt ritka, hogy nem tudtuk, mi egy non vintage champagne fajtaösszetétele, hány éves, mikor volt degorzsálva, mi a bázisév. De az elmúlt öt évben mindenki feltesz valamilyen évszámot, a szüreti bázis évet vagy a degorzsálást. Sokáig iszonyúan féltek ettől, mert attól tartottak, ezzel valahogy veszítenek abból a misztikumból, ami a champagne-t körülveszi, de ez nem igaz. Ha nyíltan vállalsz valamit, mintsem eltitkolnád, az átláthatóságot erősíted, és pont azokat éred el, akik komolyan érdeklődnek a champagne-od iránt. Ezekhez kapcsolódóan újra nagyobb figyelmet kapnak a grower champagne-ok. Vannak, akik csak a nagy champagne házakra esküsznek és vannak, akik csak a growerekre. Véleményem szerint mindkét kategóriában vannak remek és csapnivaló tételek, számomra ez önmagában nem „minőségjelző”. Ami viszont fontos és érdekes, hogy az utóbbi években a growerek behozták a terroir gondolkodást Champagne-ba, ami segíti a fogyasztót abban, hogy jobban megértse a champagne-t. Egy adott terület, egy falu, egy dűlő megnevezése, leírása megkönnyíti, hogy megértsük azt az egyedi földrajzot, ami a blendnél sokkal nehezebb. 
 
Valós félelem vagy inkább riogatás, hogy a klímaváltozás miatt idővel nem lesz champagne?
Nem hiszen, hogy most ez kérdés lenne, hiszen olyan champagne-okat kóstolunk, amik jobbak, mint valaha, olyan évjáratokat, amelyeknél az éretlenség nem probléma többé. Új kihívásokkal kell szembenézni persze, de ez egy hosszútávú üzlet, fel kell készülni, és évtizedekre kell előre gondolkozni, ami folyamatosan zajlik is Champagne-ban. 
 
Mennyi utazással jár a Master of Wine élet és melyek a legfontosabb feladatai? 
Rengeteggel. Az év több, mint egyharmadában utazom, aminek nagy része oktatás és tanácsadás, ennek keretében látogatom a termelőket is Champagne-ban. Kiemelt feladat a CSWWC - a Champagne Világbajnokság két hete, amelyen a háromfős zsűriben több, mint 1000 tételt kóstolunk végig. Emellett kinőtte magát a Grand Champagne Helsinki rendezvény, amelyre idén is a champagne legnagyobb „sztárjait” sikerült meghívni, hogy masterclasst tartsanak. Sokat publikálok, ezek közül a champagne riportok a legfontosabbak, melyek a Club Oenologique oldalán jelennek meg. 
 
Látható aktivitással és követőbázissal rendelkezik a social media felületeken. Mennyire kényelmes az Ön számára jelen lenni ezeken a platformokon? 
Nem probléma számomra, mert az oktatás részének tekintem. Tudom, hogy sokkal jobb eléréseim lennének, ha minden képen én lennék, de ez nem rólam szól, hanem a pezsgőkről és azokról az emberekről, akik a pezsgőket, champagne-okat készítik. 

Az interjút készítette: Bor Judit