Kirúgták a bormarketing bizottság elnökét!

Borászportál
2011. április 29., 19:40


Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter négy munkatársának megköszönte eddigi munkáját, s menesztette őket a bormarketing bizottságból. A borágazati marketingprogramok kidolgozásáért felelős grémiumból Csathó Pál és Kampósné W. Garcia marketing szakembereknek, Tálas László borásznak, illetve Geönczeöl Attila elnöknek kellett távoznia.
Kirúgták a bormarketing bizottság elnökét!
 
Hét fősre olvadt a bormarketing bizottság az áprilisban kirúgott négy tag, valamint a már januárban önként távozó Szepsy István és Marozsán Judit borászok okán. Az eredetileg tizenhárom tagot számláló testületet a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) reformálta meg tavaly decemberben azzal a céllal, hogy csillapítsa a borszakma szereplőinek elégedetlenségét, s egyúttal véget vessen a központi bormarketing ellen folyó hadjáratnak, miszerint a bormarketing bizottság nem más, mint az államosítás egy burkolt eszköze.
Geönczeöl Attila szerint a mostani menesztések hátterében az áll, hogy a VM-hez tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) a bizottságra minden eszközzel igyekezett ráerőszakolni elképzeléseit, de ezzel számos tag nem értett egyet. A bortermelők befizetéseiből táplálkozó bormarketing kassza elosztási rendszere rosszul működik, ezért az évi egymilliárd forintnyi forrást nem az – egyéb agrárgazdasági programokat is végrehajtó – AMC-n keresztül, hanem különálló, csak bormarketinggel foglalkozó boriroda létrehozásával és működtetésével kellene felhasználni – állította a leváltott elnök.
Geönczeöl Attila közölte továbbá, hogy a tárca a leváltásokhoz nem fűzött hivatalos indoklást.
A tárca a bizottság tavalyi átalakítását azzal indokolta, hogy „az utóbbi időszakban megtorpant a bormarketing programok végrehajtása, a szakmai szervezetek közötti nézeteltérések pedig súlyosabbá váltak”. Emellett „a döntések előkészítésében részt vevő, javaslattevő bormarketing bizottság és a végrehajtásért felelős Agrármarketing Centrum közötti együttműködés” sem volt eredményes. A minisztérium korábbi tájékoztatása szerint az AMC az átszervezések után nemcsak a végrehajtásért felel, hanem a döntéshozatalban, a javaslatok előkészítésében is szerepet vállal, „így a két szervezet közötti együttműködés hatékonyabbá válhat”. A borász érdekképviseletek viszont az akkori változtatásokat a bizottsági munka „államosításának" tartották.
 
Az újjáalakítás részeként a bormarketing bizottságban helyet kapott Simon Péter, az AMC jogász igazgatója is, aki egyben a titkári feladatokat is ellátja. (Mellette pedig a VM - az azóta leváltott vagy lemondott tagokon kívül - Mészáros Pétert, Rigler Zsoltot, Ács Dórát, Farkas Zoltánt, Klément György Zoltán és Csutorás Ferencet delegálta a testületbe, akik valamennyien marketing vagy borász szakemberek). Simon Péter az új bizottság munkájáról korábban úgy nyilatkozott:  „véget ér az elmúlt időszak nehézkes forrásfelhasználása, és remélhetőleg az is, hogy csak rossz hírek voltak a bormarketingről”. A VM sajtóirodája nem válaszolt a leváltásokkal kapcsolatban feltett kérdésekre.
Geönczeöl Attila szerint az elmúlt időszakban éppen az okozott feszültséget, hogy az AMC a bizottságra minden eszközzel igyekezett ráerőszakolni saját akaratát a bormarketing programok kidolgozásakor. Simon Péter – tette hozzá – egy-egy előterjesztés ismertetésekor gyakran felsőbb minisztériumi utasításokra hivatkozott, miközben a testület által kért információszolgáltatásnak nem tett eleget. E gyakorlattal számos bizottsági tag nem értett egyet, mert úgy ítélték meg, hogy a marketingprogramok összeállítása a testület feladata lett volna, míg az AMC-nek a végrehajtásban kellett volna közreműködnie. A négy tag menesztése a háttérben zajló AMC-lobbinak tulajdonítható – vélte Geönczeöl Attila.
A volt elnök szerint a bormarketing kassza elosztási rendszere ma rosszul működik, ezért a bortermelői befizetésekből származó, mintegy egymilliárd forintos éves forrást nem az – egyéb agrármarketing feladatokat is ellátó – AMC-n keresztül kellene felhasználni. Ehelyett – állapította meg – olyan független borirodát kellene létrehozni és működtetni, amely kizárólag bormarketinggel foglalkozna, illetve önállóan képviselhetné a magyar borszakmát a különböző eseményeken és rendezvényeken.
E megoldás – vélte Geönczeöl Attila – nem lenne azonos azzal a korábbi, szintén rosszul funkcionáló „hármas felállással”, amikor a bizottság és az AMC közé egy harmadik szervezet ékelődött. Ez utóbbi kezdetben az azóta felszámolt Magyar Bormarketing Kht. (később nonprofit kft.), majd a tavaly ősszel megszüntetett Közösségi Bormarketing Kft. volt. A leváltott elnök szerint e rendszer azért üzemelt rosszul, mert nemcsak a bormarketing célokra szánt pénzek, hanem a közreműködő szervezet működési forrásai is az Agrármarketing Centrum kénye-kedvétől függtek, és az AMC ahol tudott, akadályokat gördített a normális tevékenységek elé. "Csathó Pállal és két jogásszal néhány hete javaslatot tettünk a független, közvetlenül minisztériumhoz tartozó bormarketing központ létrehozására, de érdemi választ nem kaptunk, hacsak a megbízatások visszavonása nem tekinthető annak" – fogalmazott Göenczöel Attila az Agromonitor.hu-nak.
Winelovers borok az olvasás mellé