A terroir, a francia
terre, talaj szóból eredeztethető. De amikor terroir-ról beszélünk, nemcsak egyszerűen a talajról van szó, hanem mindenről, ami azon a talajon felül és alul megtermett, megszületett. Vagyis a történelem, a kultúra, a táj, az emberek, a szőlő, az éghajlat és természetesen a talaj. Mindezekről beszélünk együttesen és kölcsöhatásában.
A marketingben jól ismert fogalom a McCarthy féle 4 P (illetve ennek bővítése), ahol az egyes betűk rövidítésében található meg az összefüggés, mint 'price' (ár), 'place' (eladási hely, csatorna), 'promotion' (reklám), 'product' (termék). Ezek az ún. marketing mix elemei.
Magyar nyelven hasonló rövidítéssel a következőképpen jellemzhetjük a terroir-t, mint: a
4 T. Ahol a 'ték' a következő szavakra vonatkoznak. A
társadalom 'mutasd meg az ország borászati helyzetét és én megmondom a társadalmi fejlettségét és helyzetét'. Az ókori görögöknél és Rómában is fokmérő volt a fejlett borászkodás, hiszen szakrális értéke is volt a kulturális mellett, s így van ez ma számos borászattal rendelkező Európai országban is.
Ennek egyenes folytatása a
történelem, amely rendkívül mély rétegeken keresztül hatol át az időben és mutatja be a változásokat. Magyarország szerencsés helyzetben van hiszen, a történelem és a társdalom meghatározója volt már régen a fejlett és kifinomult borászkodás.
A harmadik elem a
természet, mivel a természetben terem meg a szőlő, ami az azt körülvevő történelem, társadalom és gazdaság együttes harmonizációjával képes a legnagyobb hatásfok elérésére. Együttműködése csak akkor lehetséges, ha a társadalom a természetet tiszteletben tartja.
Végül alkotóelem a
talaj is, amely szintén egyértelmű, hiszen már maga a szó jelentése is talajt jelent és mindazt, ami azon megtermett, megszületett.
A szó természetesen hazájában, Franciaországban fogant, elsősorban amiatt, hogy a Burgundiai borvidék rendkívül gazdag talajtani szempontból, s a szó a talaj változatosságát hivatott bemutatni. A történelme és a hagyományok az eredetvédelmi rendszer (appelation=elnevezés, megnevezés) mellett a legsikeresebb és legismertebb borvidékek soraiba predesztinálják. Már évszázadokkal ezelőtt körülhatárolták és minősítették a borvidéken belül az egyes körzeteket, dűlőket, s a mai napig nem változtatnak ezeken, mivel tudják, hogy a természet nem mindenhol egyformán kegyes még egy és ugyanazon borvidéken belül sem.
Magyarországnak sem kell szégyenkeznie, hiszen van egy Tokaj-Hegyaljája a világ egyik elsőszámú zárt borvidéke, ahol a nemes talajon az egyedülálló adottságok mellett a világ legjobb édes nemes bora készül. (Az aszú mellett Hegyalja képes kitűnő száraz fehérborok termelésére is.) Ott van még a Balatonfelvidék (Badacsonnyal együtt) és Eger is, amely a terroir minden gazdagságával meg van áldva. Gazdag történelem és hagyományok, amik hosszú időre visszanyúlnak az időben.
Amikor a terroir fogalmáról beszélünk fontos a hagyomány és a történelem tisztelete és ezek szem előtt tartása mellett lehet a modern kor elvárásainak megfelelni és ehhez a 4 T megértésével közeledni. Ezek egyben Magyarország útjai is, ami a sikeres egyéniséget hivatott bemutatni az uniformizált divat világban.
Kielmayer Kristian