Egy borkedvelő, ha étteremben jár biztosan nem tudja megállni, hogy legalább egy pohár bort ne fogyasszon el a főétkezés mellé. Még nagyobb a csábítás, ha előtte van egy borlap. De milyen hibákat követnek el a vendéglátóhelyeken, ha borról van szó?
Lehet egy étterem elegáns, magas árszínvonalú és rendelkezhet exkluzív étlappal, de még ennek ellenére is csapni való a borkínálat vagy nem megfelelően szervírozzák. Egy fogadó esetében, ahol nem a gasztronómia forradalmáért küzdenek, még elnézzük, hogy nagykereskedők által összeállított borlap van az asztalon. De nincs annál bosszantóbb, amikor semmi egyediséget nem mutat az italkínálatában egy prémium vendéglátóhely.
Mindig jól jön, ha van egy sommelier vagy egy felszolgáló elég tájékozott, hogy információt adjon a borkínálatról. Persze nem minden étterem tudja megengedni magának, hogy egy pohárnok dolgozzon a csapatában, de egy magasabb kategóriájú étteremben elengedhetetlen.
Eljutottunk a bor kiválasztásáig és megrendeljük. Minek kellene ezután következnie?
Ami a kínálatban szerepel, az a bor legyen megfelelően előkészítve. Itt elsősorban a hőmérséklet a kínos kérdés. Fontos, hogy a borfajtának megfelelően legyen behűtve.
Mielőtt kihozza a felszolgáló a bort, ellenőrizze, hogy a palack nem hibás e, például: dugós, ha régóta nyitva van megecetesedhetett.
A palackból a megfelelő pohárba tölt a felszolgáló egy kóstoló mennyiséget. Fontos, hogy ez alatt a címkét lássa a vendég szemből, így rögtön látja a pontos nevét a bornak és meg tudja jegyezni, ha később vásárolna belőle valahol.
Ezután a vendég megkóstolja a bort. Ha illatban és ízben is mindent rendben talál, akkor a pincér kitöltheti a kért mennyiséget.
Ha új palackot nyitunk ki, és nem vagyunk rutinos pohárnokok, akkor fontos, hogy a kapszulát a nyak pereme alatt vágjuk el. Így elegáns az üveg a felszolgáláskor.
A dugót mindig ellenőrizzük! Hibás bort soha ne vigyünk ki a vendégeknek.