A lepalackozott balatoni napfény! Friss, könnyű, mégis izgalmas borok, amelyek egy esős napon is képesek a nyári, tóparti hangulatot elhozni közénk. Ez jellemzi a BalatonBor márkanév alatt forgalomba kerülő 2015-ös tételeket, amelyek a Gourmet Fesztivál első napján, május 12-én debütáltak.
Több mint húsz tóparti pincészet összefogásával, speciális minőségbiztosítási rendszerrel és egységes, fiatalos, lendületes arculattal jött létre a BalatonBor. A négy napig tartó Gourmet Fesztiválon (május 12-15.) végigkóstolhatod a márka égisze alá tartozó tételeket, keresd a BalatonBor önálló standját.
A BalatonBor az első olyan közösségi termék ma Magyarországon, ahol a bor stílusa is kritérium, és ami közösségi gondolkodást, összefogást fejez ki. Most először jelentek meg egy hazai régió vezető termelői egységes arculattal, azonos címkével, melyen csupán a termelő neve különbözteti meg a borokat, de azok mindegyike egy meghatározott kritériumrendszernek megfelelő stílusú, a fajta legjavát, és a termőhely egyediségét is szépen felmutató, friss olaszrizling.
A koncepció kialakításában Kardos Gábor, a Balatoni Kör megszervezője és első elnöke, megvalósításában pedig Laposa Bence, a Kör jelenlegi elnöke töltött be vezető szerepet, míg a szakmai hátteret adó minőségbiztosítási rendszer kialakításában és a borbírálat megszervezésében Kovács Tamás (Szent Donát Pincészet) szerepe volt meghatározó, miként korábban a Csopaki Kódex kialakításában is.
Kardos Gábor kiemelte: „A borpiacon, a gasztronómiában és a turizmusban is elsősorban a régiók versenyeznek Európában, nagyon erős régiós márkák vannak jelen a világpiacon, így az első régiós bormárka modell értékű kezdeményezés lehet itthon, hogyan lehetne részt venni és helytállni ebben a versenyben. Ugyanakkor egy új, egységes és modernebb balatoni arculat kialakításában is úttörő szerepe lehet a BalatonBornak, mert eddig csak spontán márkanévhasználat volt jellemző, minőségi kritériumrendszer meghatározása nélkül és ilyen egész régiónkat felölelő, tudatos közösségi márkaépítés korábban nem volt. Ez lehet tehát az első igazán európai bormárka Magyarországon.”
„A BalatonBornál nem a termelő kiléte a legfontosabb, hanem a termőhely és maga a termék. A világ legsikeresebb borvidékein szinte kizárólag ilyen modellen alapul a termékszerkezet. A Balaton régiót kell magas szintre emelnünk, egységben kell gondolkoznunk, és ennek érdekében össze kell fognunk” – hangsúlyozta a bemutatkozó eseményen Laposa Bence, borász, a BalatonBort is életrehívó Balatoni Kör elnöke.
A BalatonBor elméleti háttere a Vinea Balaton keretrendszeren alapul, ami egy alternatív eredetvédelmi rendszer. Bármilyen balatoni borász elküldheti tételeit a bírálatra, ami ezentúl minden évben lezajlik majd, független, elismert borszakértő zsűri segítségével. Idén, az első évben 21 pincészet nyerte el a BalatonBor minősítést. A rendszernek további szintjei is léteznek, ilyen a Hegybor és a Dűlősbor.
„A jövőben bármelyik balatoni termelő készíthet BalatonBort, aki kész megfelelni a minőségi kritérumoknak, amivel termelői szövetségként a szőlő- és borágazat jövőjét is építjük régiónkban. A BalatonBor tehát egyúttal innovatív fair trade termék is, melynek távlati célja a szőlő árszínvonalának javítása és munkahelyek teremtése a bor- és gasztroturizmus fellendítése révén” – mondta el Laposa Bence.
Az új márkával egy jó értelemben vett balatoni sztenderdet szeretnének megteremteni, ami egy új minőségi modellt képvisel a legelterjedtebb hazai fehérbor fajtát, az olaszrizlinget illetően.
A fővárosi premierrel párhuzamosan a Balatonon is debütál a BalatonBor: a balatonfüredi Rizling Tavasz 2016 eseményen is megkóstolhatószinte az összes BalatonBor minősítést elnyert bor. A rendezvényen a “Kóstolom” nevű vadonatúj rendezvény applikáció is debütál, melynek segítségével a résztvevők szavazhatnak a kóstolt borokra és borászatokra, illetve meg is vásárolhatják kedvenc boraikat.