2015 első felében 5,2 százalékkal több bort exportált hazánk, mint egy évvel korábban. Az elsődleges célországok továbbra is az európai kontinensen találhatóak.
A Földművelésügyi Minisztérium (FM) az MTI megkeresésére ismertette, az export értéke az első hat hónapban 40 millió eurót tett ki, 9,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az értékesítés átlagára egy év alatt 3,8 százalékkal emelkedett.
Magyarország legjelentősebb exportpiacai az idei év első hat hónapjában:
- Németország (7,3 millió euró)
- Csehország (6,4 millió euró)
- Egyesült Királyság (6,1 millió euró)
- Szlovákia (4,4 millió euró)
- Lengyelország (1,5 millió euró)
Támogatások
A Földművelésügyi Minisztérium 2013 óta nyújt támogatást a földrajzi árujelzővel rendelkező, illetve borszőlő fajtájának jelzésével ellátott boroknak harmadik (unión kívüli) országokban történő megismertetéséhez és promóciójához. Egy - legfeljebb három évig tartó - programra legalább 25 ezer, legfeljebb 250 ezer eurónak megfelelő forintösszegű támogatás igényelhető. A 2015-ben másodszor meghirdetett pályázaton 25 pályázó indult, és 12 pályázat nyert. A borpromóciós programok 2015-2017 között elsősorban Kanadába, Kínába, Svájcba és az Amerikai Egyesült Államokba irányulnak.
A palackos bor a nyerő
A palackos borok exportja 47 százalékkal nőtt, míg a hordós boroké 20 százalékkal csökkent az előző évhez képest, így a fehérek részesedése 39, míg a vörösboroké 58 százalékkal emelkedett a bázishoz képest.
Az árakat tekintve az összmennyiséghez hasonló növekedés tapasztalható. Ez a növekedés tükröződik az elmúlt évek törekvéseit, és a marketing források megfelelő, az eddigieknél megfontoltabb felhasználását - tájékoztatott a HNT.
Az FM felhívta a figyelmet, hogy az ágazatot érintő egyik fontos programja a Nemzeti Borkiválóság Program. Ennek meghirdetésével a szaktárca célkitűzése a magyar bor egységes arculatának megteremtése, országimázs formáló jelentőségű. Emellett az Országkóstoló Program szintén jelentős, mivel egy éven át - ciklikusan ismétlődő módon, évente - lehetőség van, az angol-magyar nyelvű kiadványok útján, a szakembereket és fogyasztók széles körét megismertetni a legkiválóbb magyar borok értékeivel mind bel-, mind külföldön.
(forrás: MTI)