Légli Ottó: A bormustrával kapaszkodót adnak a fogyasztóknak
Május 19. 12:17
Fontos a fogyasztónak kapaszkodót adni, de remélhetőleg a termelők széles köre is kíváncsi lesz eredményre - mondta el a Magyar Bormustra budapesti sajtótájékoztatóján Légli Ottó, a versenyt rendező Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke.
Az idei évben május 24. és 25. között rendezik meg a Magyar Bormustrát - 37. Országos Borversenyt, amelyet nemzetközi szakértők - mások mellett James Davis Master of Wine - bevonásával bonylítanak le. A verseny célja, hogy a szakmának és a fogyasztóknak is visszajelzést adjanak.
Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: a magyar szőlő- és borágazat csak akkor bővülhet, ha a minőség irányába fordul, ezért fontos az értékeket feltárni, többek között a Magyar Bormustra segítségével.
Magyarország változatos termőhelyekkel rendelkezik, mindegyik borvidékünk tud olyan borstílust, amely a nemzetközi piacon is megállja a helyét. Ahhoz azonban, hogy ez az adottság nagyobb bevételt jelentsen a termelőknek, növelni kell a magyar borok presztízsét, hiszen azoknak nem a legolcsóbb kategóriában kell versenyképesek lenniük - mondta Gál Péter.
A nevezés még nem zárult le; eddig 19 borvidékről csaknem 500 tétel érkezett. A mintákat hét, egyenként hétfős bizottság bírálja el, soraiban külföldi borászokkal, sommelier-kkel, szakújságírókkal; egy csúcszsűri pedig a különdíjakról dönt majd - közölte Koch Csaba, a verseny szervezőbizottságának elnöke.
A nevezett tételek 30 százaléka kaphat arany- vagy ezüstérmet, ezek közül 70 bort csúcsbort választanak ki. A kategóriagyőztes minták mellett különdíjjal jutalmazzák a legjobb furmintot, olaszrizlinget illatos magyar fehér fajtát és kékfrankost, valamint kilenc "Tesco best buy bort" is választanak.
Pirint János, a Tesco Global Zrt. magyarországi beszerzési igazgatója arról számolt be, hogy a mustrához stratégiai partnerként társult áruházlánc tavaly 22,5 millió palack bort értékesített Magyarországon, ennek több mint 90 százaléka volt hazai bor.
A Tesco magyar, lengyel, cseh és szlovák leányvállalatait 2015 óta közös menedzsment vezeti, ami a V4-es közös piacot is megnyitja a magyar borok előtt - emlékeztetett Pirint János, hozzáfűzve: a három társország piacaira 800 ezer palack magyar bort szállítottak 2015 novembere óta.
(MTI)