Fröccs

Tudj meg többet a rumok királyáról!

Március 14. 13:20
A rumok királyának is nevezik a Zacapát, amely luxusital az idei évben ünnepli a 40. születésnapját. A Zacapa brandjének utazó nagykövete egy latin-amerikai hölgy, Rebecca Quiñonez.
 
A topprémium minőségű rum két változatát, a Zacapa Centenario 23-at és a csúcsmodellt, az XO változatot hazánkban is bemutatta Rebecca - írja a Turizmusonline.hu.
 
A Zacapa Centenario 23-at Guatemala déli partvidékén, vulkanikus talajon termelt cukornádból készítik, méghozzá elsőként préselt „szűz cukornád-mézből”. A Zacapa lényege, hogy a lepárlást követően 2300 méteres tengerszint feletti magasságra szállítják fel a hegyekbe, és ott érlelik, így válik gazdag aromájú, komplex ízvilágú és gyönyörű színű rummá.
 
Az XO készítésekor 6-25 éves rumokat érlelnek és házasítanak össze. Továbbá az utolsó hordó az érlelési folyamatban francia ex-konyakos tölgyfahordó.

Európa alulértékelt városai

Március 14. 10:10
Róma, Párizs, Barcelona, Liszabon... és még sorolhatnánk a vonzóbbnál vonzóbb úticélokat. De van egy olyan lista is, ahová Európa alulértékelt városai kerültek.
 
A Ruba.blog.hu a relatívan lebecsült városokat mutatja be, vagyis lesznek közte olyanok, amik egész népszerűek, de ennél nagyságrendekkel több látogatót vonzhatna (ilyen pl.: Zágráb), és lesznek olyanok, amik nem túl attraktívak, de annál azért többet érdemelnének, mint hogy évente 10-en látogassák meg (pl.:Minszk), és persze lesznek olyanok, ahova szinte senki sem megy, pedig vannak olyan érdekesek, mint némely nyugati város (pl.: Kamenyec-Podolszk). Annak érdekében, hogy reális célpontok kerüljenek csak a listára, húztam egy 1500km-es kört Budapest köré, és csak innen válogatok - írja a bejegyzés szerzője.
 
Lássuk a listát:
  1. Szarajevó
  2. Szkopje
  3. Kijev
  4. Vilnius
  5. Durres
  6. Kamenyec-Podolszk
  7. Szófia
  8. Zágráb
  9. Minszk
  10. Ankara
  11. Lviv
 
A teljes cikket a Ruba.blog.hu oldalon tudod elolvasni!

A tavaszi ébredés növénye

Március 13. 19:36
Ambrus Lajos József Attila-díjas író, és a Food&Wine blog állandó vendégszerzője, és a medvehagymáról mesélt legújabb bejegyzésében. Ugyanis a növény most bújik elő az erdőkben, és érdemes vele közelebbről is megismerkednünk.
 
Medvehajma – mondta rá a népnyelv; korábban kígyóhagymának is hívták a tavaszi ébredés növényét, és tájnyelvi alakzatokban a sásihagyma, poszhagyma, vadfokhagyma, salamás, sajamás, cigányhagyma, poroshagyma, erdei fokhagyma, boszorkkányhagyma néven is szerepel.(...) Fehér virágai április-májusban nyílnak; zsenge leveleinek és hagymájának gyűjtése még virágzás előtt ajánlott, virágzás idején a növény mérgező.(...) A székelyföldi Erdővidéken a népi gyógyászat szívpanaszok esetére, vérkeringést fokozó, impotencia elleni gyógyszerként használja, a konyhában zsenge leveleit friss salátaként és kompótnak télire, de húsokhoz és mártásokhoz is kiváló. Fűszernövényként levesekben és főzelékekben, süteményekben, sajtokban, kenyérben, kefirben, joghurtokban használható.
 
A teljes bejegyzést a Foodandwine.hu oldalon tudod elolvasni!

Nagy népszerűségnek örvend a hazai kakós csiga

Március 13. 16:17
Körülbelül 90 millió kakós csigát fogyasztanak a magyarok évente. Az egyik legnépszerűbb pésütemény készítői pedig összemérhették tudásukat, ugyanis a Magyar Pékszövetség pályázatot hirdetett a Legjobb Kakós Csiga címért - írja az Index.hu.
 
Hagyományos kategóriában a püspökladányi Kiscipó Kft.-t díjazták az első hellyel, a legkreatívabbnak pedig a fehér csokiba mártott naranccsal, aszalt szilvával és marcipánnal díszített sokorópátkai Pedro Pékség csigája bizonyult - közölte a szövetség.
 
"Azért készítettük el a legjobb kakaós csiga pályázatot, mert ezzel szerettük volna felhívni a figyelmet a jó minőségű hazai péktermékekre, illetve azokra a magyar pékekre, akik minden nap hajnalban kelnek, hogy friss pékáru kerülhessen reggel az asztalunkra" – ismertette Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke a pályázat célját.

Már nem kell sokat várni az idei hajózási szezonra

Március 13. 13:12
Március 26-án kezdetét veszi a 170. balatoni hajózási szezon. Húsvét szombatján bocsátják vízre a megújult Siófok katamaránt. Az idei évben új menetrend lesz érvényben, valamint kibővüítik a program- és szolgáltatáskínálatot. Mindezek mellett mérsékelt áremelés várható csak - írja a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) közleményében.

Az önkormányzatok tulajdonában lévő hajózási társaság az új menetrendjében kiemelt figyelmet fordít arra, hogy menetrendszerinti járatain túl is megközelíthetőek legyenek hajóval a tóparti rendezvények. Egyedi járatokkal kívánja biztosítani a társaság továbbá, hogy a főszezonon kívül is elérhetőek legyenek a települések hajóval. 
 
A menetrendszerinti hajójáratok sűrűségét és indulását az igényekhez igazították, ami egyebek közt kedvezően érinti a Fonyód-Badacsony közti átkelést már az előszezonban is. Idén a Balatonlelle-Balatonboglár-Badacsony járat heti két alkalommal már Szigligetig közlekedik, hetente kétszer pedig új járat indul Balatongyörökről Balatonmáriafürdőre. A főszezonban lesznek késő esti hajójáratok is, és bevonják a menetrendi hajózásba a cég gyorshajóit.
 
Az utasok számára könnyebben értelmezhető kiadványok, tájékoztató anyagok készültek a 2016-os évre, továbbá az idén már öt hajóállomáson működnek a MÁV-val és a Volán-társaságokkal közösen üzemeltetett utastájékoztató, menetrend kijelző rendszerek. A kikötők mellett már a vasútállomásokon is tájékozódhatnak az utasok a hajóindulások időpontjairól. A legfrekventáltabb Siófok-Balatonfüred-Tihany útvonalon a hajókra telepített utastájékoztató rendszer is működik majd, továbbá nyártól minden hajón és a közforgalmi kikötőkben lesz ingyenes wifi-szolgáltatás. 
 
A menetrendi járatokon kívül a hajózási társaság programkínálatában szerepel egyebek közt "Varázshajó" néven gyerekhajó program, továbbá több kikötőből indul sétahajó borkóstolóval a fedélzetén, valamint Balatoni Minimax Gyerekhajó. Vasárnap esténként pedig Siófokon meglepetés programot kínáló élményhajók üzemelnek majd.
 
A BAHART az elmúlt három évben nem emelt árakat, és a maximális jegyáremelkedés az idei évben sem haladja meg egyik útvonal esetében sem a 100-200 forintos nagyságrendet. A társaság az idei szezonra új díjzónákat alakított ki az eddigi kilométer övezetek helyett. Az online jegyvásárlás lehetőségét jövőre tervezik bevezetni. 
 
A balatoni kompárak nem változnak. A korábbi években május végétől bevezetett járatsűrítést az idén már március 25-től érvénybe léptetik, így akkortól nem óránként, hanem 40 percenként fog közlekedni a komp Szántód és Tihany között.
 
(MTI)

Óvatosan a lenmagolajjal

Március 13. 10:09
Kivonták a kereskedelmi forgalomból a a 250 ml-es Schneekoppe márkajelzésű lenmagolajat. Azért volt szükség erre a lépésre, mert a termékben a PAH tartalom határérték felett volt. A visszahívás a 12/05/2016 és a 06/08/2016 minőségmegőrzésű idejű termékeket érinti.
 
A terméket Magyarországon a Müller Drogéria Magyarország Bt. forgalmazza.  A kifogásolt tételek az üzletek polcairól már lekerültek, a fogyasztók a megvásárolt termékeket visszavihetik az üzletekbe - írja az Élelmiszer.hu.
 
A PAH-ok több száz kémiailag rokon, különböző szerkezetű és toxicitású vegyület csoportját jelentik, amelyek a környezetben tartósan megmaradnak. A szennyezett lenmagolaj egyszeri vagy rövidtávú fogyasztása valószínűsíthetően semmilyen tünetet nem okoz.
 
A termékvisszahívás kizárólag az alábbi azonosító adatokkal rendelkező termékeket érinti:
 
Termék neve: Schneekoppe étkezési lenmagolaj (Leinöl Klassik, kaltgepresst)
Minőségmegőrzési idő: 12/05/2016
Kiszerelés: 250 ml
 
Termék neve: Schneekoppe étkezési lenmagolaj (Leinöl Klassik, kaltgepresst)
Minőségmegőrzési idő: 06/08/2016
Kiszerelés: 250 ml

Nagy whiskyhiány jöhet

Március 13. 07:18
Nagy whiskyhiány jöhet
 
Egyre nehezebb lesz malátawhisky-t vásárolni a jövőben, mert óriásira növekedett a globális kereslet a termék iránt.
 
„A hiány a régi és ritka maláta whisky-k területén már felütötte a fejét, és ez még majd csak rosszabb lesz” – tájékoztatta Rickesh Kishnani a téma szakértőjeként a CNN-t.  A szeszfőzdék a szükséges érlelési folyamat miatt legalább egy évtizedig még fokozott termeléssel sem fognak tudni italaikkal megjelenni a boltok polcain - írja az Élelmiszer.hu.
 
2002 és 2015 között a skót whisky-k értékesítése Amerikában csaknem megháromszorozódott, és az ilyen párlatok a világ egyéb részein is egyre népszerűbbek. A skót whisky-k 20%-a például Ázsiában talál gazdára, ami a CNN szerint 2015-ben 250 millió dolláros forgalmat jelentett. 

Új címke kerülhet a sörös - és borosüvegekre

Március 12. 17:30
A magyar fogyasztóvédő civil szervezetek, az Európai Uniónál harcolnak azért, hogy a szeszes italokon is szerepeljen: mennyi kalóriát tartalmaznak. A lobbizás mögött az a gondolat húzódik, hogy sokan nem tudják mennyire hízlaló az a termék, amelyet fogyasztanak. Az alkohol komoly túlsúly problémákhoz is vezethet.
 
A civil fogyasztóvédők szerint ideje lenne széles körben tudatosítani, hogy az alkoholos italok kifejezetten a hizlalóak, kalóriadúsabbak lehetnek, mint a legtöbb édesség. Ahhoz, hogy ez széles körben ismertté váljon, az alkoholos italok csomagolásán is fel kellene tüntetni azok energiatartalmát – írja az Élelmiszer.hu.  

Nagyon sok gyártó már most is feltünteti az élelmiszerek címkéjén a kalóriatartalmat, viszont 2016. decemberétől minden gyártó számára kötelezővé teszik a tápérték feltüntetését. Kivételt képeznek ez alól az 1,5 százaléknál magasabb alkoholtartalommal rendelkező italok - mondta a Hirado.hu-nak Dömölki Ferencné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) munkatársa.

Egyedül a borászok nem örülnek a civil szervezetek kezdeményezésének, ugyanis azt vallják, hogy a címkézéssel, a bor elveszíti azt a státuszát, ami megkülönbözteti őt a többi egyszerű élelmiszertől. A Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetségének elnöke Kiss István, bízik abban, hogy a Földművelésügyi Minisztérium, a borászok érdekeit képviseli majd és támogatja őket az uniós egyeztetés során.