Zenét komponáltak a borokhoz, állítólag ezt kell hallgatni kóstolás közben
április 26. 11:39
Alain Coulas, a francia ATS hangstúdió elnöke egy nap azon kapta magát, hogy a füléhez emelte a poharát, és elgondolkodott, vajon „milyen hangja van ennek a bornak"? Az egyebek között telefonos várakoztató zenékre specializálódott cég ebből kiindulva létrehozott egy algoritmust, amely összepárosítja adott bor színét bizonyos hangszerek hangjával.
Egy vörösbor hullámfrekvenciája nagyjából 493 terahertz, ami összecseng bizonyos hangszerek, köztük a cselló és a tangóharmonika frekvenciatartományával – magyarázta Alain Coulas.
Egy bor színe a felhasznált szőlőfajtától, az éghajlattól és a borkészítési folyamattól függ. Minden bornak más az árnyalata attól függően, hogy a borász miként dolgozik. Ennek függvényében változik a hangszerek hangja is.
Az algoritmus révén kapott alapból aztán az ATS zeneszerzői komponálnak olyan dallamot, amelynek üteme, harmóniája jól tükrözi az adott bor egyéb jellegzetességeit, például az évjáratot, az aromákat, a termőhelyet és magát a bortermelőt. Egy-egy bor így dzsessz vagy klasszikus dallamként, esetleg kelta balladaként köszön vissza.
Az algoritmus révén kapott alapból aztán az ATS zeneszerzői komponálnak olyan dallamot, amelynek üteme, harmóniája jól tükrözi az adott bor egyéb jellegzetességeit, például az évjáratot, az aromákat, a termőhelyet és magát a bortermelőt. Egy-egy bor így dzsessz vagy klasszikus dallamként, esetleg kelta balladaként köszön vissza.
A cég év végére nagyjából ötven egyedi zenét tervez megalkotni: ezeket a dallamokat aztán borkóstolókon vagy borértékesítés közben lehet lejátszani, esetleg a palackon feltüntetett QR kód révén letölteni. Már ha lesz, aki megvásárolja őket. Egy-egy bordallam ára ugyanis néhány ezer és tízezer euró között fog mozofni, a megszólaltatott hangszerektől vagy a felkért zeneszerzőtől függően. Az ATS-nél minden esetre bíznak a sikerben, máris hasonló projektbe kezdtek sörökkel és teákkal.