Fröccs

Tavaszváró tramini Pannonhalmáról

Március 05. 15:20
A Pannonhalmi Apátsági Pincészet 2015-ös Tramini tétele már polcokon. Fogyasztási javaslat: jól behűtve, a márciusi hétvégékre, hiszen már tavasz van. A Művelt Alkoholista oldalon octopus elnevezte tavaszváró tramininek.
 
„A gyümölcsök mellett izgalmasan füstös. Mindenekelőtt áradó, zamatos, piszkosul finom. Örömbor a négyzeten, nagyon itatja magát. Csak ajánlani tudom.”
 

A fürdőturizmus nagyban befolyásolta az őshonos halállományt

Március 05. 12:38
Nagyobb vizeinkben csak mesterségesen tartható fenn az őshonos halállomány, a szakemberek szerint a teljesen természetes állapotokért vissza kellene utaznunk a múltba a vasútépítések és lecsapolások előtti korokba. 
 
A Balaton elsősorban az üdülő- és fürdőturizmus igényei szerint lett átalakítva. Minden olyan tó, ami szabályozott, mesterségesen befolyásolt rendszer, valószínűsíthetően mindig igényelni fogja az emberi beavatkozást, a halgazdálkodást. Igyekszünk megtenni mindent a jelenlegi természetességi szint fenntartásához, a jövőben élőhelyfejlesztésekkel tervezzük javítani a természetes szaporulat mértékét – jegyezte meg Nagy Gábor, a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt horgászati ágazatvezetője.
 
Nagy Gábor elmondta: az évi 300 tonnás kötelezettségükből idén eddig összesen 65 tonna pontyot engedtek már a Balatonba. A telepítéseket áprilisban az előnevelt csuka kihelyezésével folytatják. A 2-3 nyaras pontyokon kívül csukából 250 ezer előnevelt korú példányt, süllőből hat tonna egynyaras korút, továbbá széleskárászt, compót, harcsát, menyhalat és balint is telepítenek a Balatonba. Azzal kapcsolatban, hogy vissza lehet-e állítani a tó természetes egyensúlyát, Nagy Gábor úgy látja: a Balaton jelenlegi beépítettsége, szabályozottsága és a horgászat mellett nem valószínű.
 
A teljes cikket az Élelmiszer.hu oldalon tudod elolvasni!

A csehek egyre kevesebb sört fogyasztanak

Március 05. 10:47
Külföldön egyre népszerűbbek a cseh sörök, de a hazai sörfogyasztás csökkent. Az elmúlt két évben 40 százalékkal emelkedett a cseh sör exportja.

A prágai rádió beszámolója szerint 2015-ben rekordot döntöttek, 6 milliárd korona értékben adtak el sört külföldön. Meghatározó szerepe volt ebben a testvéri Szlovákiának, amely hagyományosan a cseh sörök legnagyobb fogyasztója - tavaly 108 ezer hektolitert vettek, a második helyre a németek kerültek 900 ezer hektoliterrel. A lengyelek a bronzérmesek 345 ezer hektoliterrel, őket követik a svédek, majd az angolok, az amerikaiak és a dél-koreaiak jönnek -írja a Napi.hu.
 
A hazai fogyasztás enyhe visszaesése ellenére a csehek még mindig a világon a legtöbbet isszák: fejenként 147 litert évente.

Adózni kell a vadon gyűjtött növények után

Március 05. 07:12
Levendula, medvehagyma, csipkebogyó, bodza és csalán mind-mind a legnépszerűbb, szabadon szedhető növények közé tartozik. Sokan vállalkoznak arra, hogy a természetben fellelhető gyógynövényeket, gyümölcsöket begyűjtsék és felvásárlónak eladják. A nem védett, tehát szabadon szedhető termények értékesítése után is adózni kell, de a magánszemélyeknek (ide nem értve az egyéni vállalkozókat és az őstermelőket) január elseje óta kevesebbet, mint korábban - írja a NAV.
 
További információk a NAV honlapján.

Megnyílt a világ első repülőtéri ginfőzdéje

Március 04. 19:27
Február végén nyitott a világ első repülőtéri ginfőzdéje a Gatwick északi terminálján, amely Londontól 46 kilométerre délre fekszik.
 
A lepárló, ami miatt érdemes előbb elindulni a reptérre, Nicholas Culpeper nevet viseli, egy 17. századi angol tudós után, aki sok egyéb mellet a gyógynövényekhez is nagyon értett. A hely specialitása a Nicholas Culpeper London Dry Gin, egy 7 dl-es üveg ára 25 font, azaz 10 ezer forint belőle.
 
A reptéri szeszfőzdének egy bárja is van, amely finom koktélokat lehet kóstolni, és fel is lehet tölteni a ginkészleteinket. Emellett szemtanúi lehetünk annak, hogyan működik a ginlepárló berendezés, amely egyszerre 12 litert tud előállítani - írja a Travelo.hu.

Egy csoki, ami még több mosolyt csal az arcodra

Március 04. 16:24
Ez az a csoki, amely nemcsak „boldogsághormont”, hanem még szeszt is tartalmaz, így könnyen be is csíphet tőle a fogyasztója. A japán Morinaga Koeda 1971 óta létezik, csokis pálcikáik hagyományos, elterjedt csemegének számítanak. Most megalkották a limitált sorozat egyik prémium termékét, a Koeda Premium Aromatic Whisky édességet.
 
A díszcsomagolású alkohol édesség ára 298 jen, vagyis 720 forint, amiben 3,1 % szesz van - írja az Origo.hu. Európában sajnos egyáltalán nem kapni.

A presztízsét és az árát kell emelni a magyar bornak

Március 04. 14:48
Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszter-helyettese szerint a közép- és hosszú távú cél az lenne, hogy emelkedjen a bor értéke. „A vásárlók ne csupán az olcsó árat nézzék, hanem azt is, hogy milyen minőséget képvisel. Szerencsére egy ilyen versenyen mindenkinek egyenlő esélyei vannak, komoly sommelier-ék, bormesterek is vannak a zsűriben, de azt is látni kell, hogy az európai beszerzők nagyon pontosan tudják, mire van szükségük. Meghallgatják az itteni szakemberek tanácsait, de tudják, mit szeretnének. Az igények piaconként változnak, ezért jó, hogy a magyar paletta nagyon színes. Nem kell szégyenkeznünk, van elegendő borunk, de a presztízsét, árát kell emelni a magyar bornak.”
 
Dinamikusan nő a magyar borok exportja, de még mindig olcsóbb a magyar bor, mint például az osztrák - mondta el az Infórádónak a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszter-helyettese. Szabó László hozzátette: a minőséget és a magyar bor presztízsét kell növelni.
 
Szabó László kiemelte: „mindenképpen az lenne a cél, hogy ne mennyiségben, hanem minőségben és presztízsben tudjunk nőni. Erre az ilyen események, mint a Lidl Borexpója, kiválóak. Ők itt több száz borásztól hétszáz bort kóstoltatnak meg, egyrészt ők is kiválasztják azokat a borokat, amelyek a magyar polcokra fognak kerülni, másrészt több ország - Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Románia, Németország, Egyesült Királyság, Horvátország - beszerzői is itt vannak, akik kiválogatják azokat a borokat, amelyek a piacaik ízlésének megfelelnek. Van, ahol a bikavér a legnépszerűbb, máshol a félédes borokat szeretik, van, ahol kifejezetten az aszúra mennek rá, de a furmint is egyre nagyobb teret nyer, nagyon népszerűek a magyar kékfrankosok.”
 

Hátrányos helyzetű gyermekeket támogat az Étterem Hét

Március 04. 11:40

2016. március 21. és 27. között már tizedik alkalommal kerül megrendezésre az Országos Étterem Hét. A jubileumi esemény bevételének egy részét hátrányos helyzetű gyerekek támogatására, a Gyermekétkeztetési Alapítványnak ajánlják fel. Ez alatt az egy hét alatt több mint 130 felső- és középkategóriás étterem erre az alkalomra összeállított menüjét kóstolhatják meg az érdeklődők.

Kiss Zoltán, a programot szervező DiningCity étteremajánló képviselője a március 3-ai beharangozó sajtótájékoztatón elmondta: a program keretében az éttermekben fogyasztó minden vendég után ötven forinttal támogatják az alapítványt. Kiemelte, több mint huszonöt vendéglátóhely jelezte, hogy további ötven forinttal járul hozzá a gyűjtéshez. A kitűzött cél, hogy legalább 2016 gyerek jóllakhasson a felajánlások révén.

A Gyermekétkeztetési Alapítvány képviseletében Berta Klára elmondta, Magyarországon 400 ezer gyerek éhezik és húszezren vannak, akik csak az óvodában vagy az iskolában jutnak elegendő ételhez.

A vendégek háromfogásos ebéd- vagy vacsoramenüt fogyaszthatnak 3300 forintos áron, az úgynevezett prémium menüt pedig 4900 forintért kínálják.

Idén először különleges borajánlóval is készülnek bizonyos éttermek. Kovács Antal háromszoros bajnok magyar sommelier kézműves borokból, azaz ipari technológiák és adalékanyagok nélkül készült borokból álló tíztételes sort állított össze, melyből egy-egy étteremben az adott menühöz illő három fajtát kóstolhatnak meg a vendégek.

A programban résztvevő éttermekben limitáltak a helyek, foglalni kizárólag online, a www.etteremhet.hu oldalon lehet. A foglalásról a vendégek e-mailben kapnak értesítést.

(MTI)

Nagyot nőtt a Lidl borexportja 2015-ben

Március 04. 09:39
Immáron harmadik alaklommal szervezték meg a Lidl Wine Expo 2016 rendezvényt, amelynek célja a magyar bortermelők támogatása, a magyar borok Európán belüli népszerűsítése, az export és a gazdasági növekedés elősegítése. A tavalyi évben több mint 11 millió palack magyar bort értékesített a Lidl Magyarország, melyből 4 millió palackot, 1,4 milliárd forint értékben külföldre exportált az áruházlánc. A külpiacok számának bővülése és ezzel együtt a közel 30%-os exportnövekedés a Lidl Wine Expo Hungary programnak is köszönhető.
 
A Lidl a magyar beszállítókért programmal összhangban kiemelten fontosnak tartja, hogy a kiváló minőséget képviselő kisebb családi és kézműves pincészetek is lehetőséget kapjanak a külföldi piacokon való megjelenésre. Ennek érdekében a vállalat 7 magyar borrégió több száz borát mutatja be 6 európai ország Lidl képviselőinek azzal a céllal, hogy minél több hazai bor váljon elérhetővé a külföldi áruházak polcain is. Az idei rendezvény rangját emelte, hogy a kóstolók között jelen volt két nemzetközileg elismert borszakértő is, Caroline Gilby, valamint Richard Bampfield Master of Wine-ok - írja az Élelmiszer.hu.
 
A kezdeményezés sikerét mutatja a termelők expó iránti fokozódó érdeklődése is, hiszen idén a legnagyobb a borválaszték – 132 hazai borászat, több mint 700-féle borával ismerkedhetnek meg a Lidl borszakértői. A programnak is köszönhető, hogy míg 2014-ben 6 európai ország mintegy 900 Lidl üzletében váltak elérhetővé a magyar borok, addig tavaly óta már 8 európai ország, több mint 2100 Lidl áruházában kaphatóak ezek a kiváló minőségű termékek.
 
Az esemény sajtótájékoztatóján bemutatták a három legnépszerűbb, Lidl által külföldre exportált magyar borfajtát is. Az áruházlánc rendelései alapján tokaji furmint, a tokaji hársfalevelű és az Egri Bikavér voltak a legkedveltebb magyar borfajták az európai országok Lidl vásárlóinak körében.