Címlapfotó: economist.com
Magyarul pajcsiu, a világ nagyobbik részén baijiuként ismerik azt a leginkább cirokból vagy rizsből készített gabonapárlatot, amiből a tavaly összesen 11 milliárd liter fogyott (ez fejenként másfél liter, ha a Föld összes embere ugyanannyit ivott volna). Összehasonlításképpen: a világ legnépszerűbb whiskyje címet a Johnnie Walker tudhatja magáénak a 170 millió literes éves forgalmával.
A pajcsiu szó szerinti fordításban fehér alkoholos italt jelent, alkoholtartalma 40-50% között változik. Hazájában, Kínában első sorban étkezésekhez isszák, nehezen képzelhető el egy olyan jelenet, mint ami a whiskey esetében a 90-es években beleégett a retinánkba, ahogy Jockey Ewing a bőrfotelben ülve kortyolgatja a whiskey-jét csak úgy magában (
egyébként rosszul szervírozva). Már csak azért is, mert a pajcsiut egyszerre hajtják fel.
Számos márka és minőségi kategória létezik (lásd keretes részt), a legolcsóbb változatból egy doboz sör áráért kapunk negyed litert, a nemesebbek már pár száz dollárt is kóstálhatnak, a valaha volt legdrágább üveg 22 millió forintbnyi júanértkelt el. Az egyik legismertebb márja a Maotai, különlegessége, hogy nyolcszor erjesztik és kilencszer párolják és már a 18. században a császárok kedvelt itala volt.
4 fő aromakategória
Nongcsiang (erős aroma): édes érzetű, behízelgő illat- és ízvilágú. Gyakran megjelenik benne ananász, banán és ánizs aromája. Legtöbbször cirokból készül.
Qingcsiang (könnyed aroma): zamatos, száraz, könnyed hatású, szárított gyümölcsös és virágos jegyekkel. Kőedényben erjesztett cirokból készül, de adnak hozzá búzadarát vagy árpát is.
Jiangcsiang (ízes aroma): kínai nevét a szójababpasztára, szójaszószra emlékeztető íze miatt kapta. Előállítása során a cirokot többször erjesztik kőből kirakott teknőben. Savanyított, fermentált ételekhez kiválóan passzol.
Micsiang (rizs aroma): rizsből készült változat, speciális élesztővel erjesztik, nem annyira aromás, mint az előző három.
A nyugati italok betörése ellenére fontos helyet foglal el a mai napig a kínai kultúrában (köszönhetően a legalább a 13. századig visszanyúló hagyománynak), miközben az utóbbi években Ázsián kívül is terjedőben van. A wine-searcher.com oldalon 2015-ben még csak 1150 pajcsiura irányuló kerestést regisztráltak, tavaly már 43 ezret (a Jack Danielsre ugyanebben az időszakban 5 ezret).
Fotó: baijiubrands.com
2019 januárjában (a kínai újév idején) a 22. legkeresetteb ital volt az oldalon, az érdeklődők nagy része ráadásul Kínán kívülről érkezett, első sorban az USA-ból, Ausztráliából, Kanadából, Japánból és Spanyolországból. Utóbbi már kevésbé magyarázható az ottani kínai diaszpóra nagy számával (a 46 milliós országban a becslések szerint 200 ezer kínai él), vagyis úgy tűnik, hogy a világ kezdi megismerni és megkedvelni ezt az italt.