A bor címkéje visszatükrözi azt a kort, amelyben született, ahogy a borról a kor társadalma vélekedett. Ma a címke egy bor legfontosabb marketingfelülete, emellett pedig fontos információforrás is. A cikkben az elmúlt 22 év címke-változásairól Varga Péter, a Varga Pincészet tulajdonosa mesél.
A Varga Pincészet 1,5 literes betétdíjas A Ház Bora termékcsaládját 2002-ben indítottuk útjára. Abban az időben nagy divat volt sokféle és igen különleges formájú palackokba tölteni a bort. A Varga Pincészet - bár használta a három klasszikust: a bordói, a burgundi és a rajnai formát, illetve ezek különleges változatait -, töltött még kulacs alakú, pálinkás üvegnek látszó és nyaktól a talpáig folyamatosan bővülő palackba is.
Mivel a hangsúly a palackokon volt, a címkék egyre kisebbek lettek, és a számuk is csökkent. A 90-es években még három címkét használtunk: a has és hát mellett egy nyakszalagot, vagy pillangót is. Ez utóbbi a modernség jegyében az ezredforduló után már elmaradt, és a két másik is egyre kisebb lett. A Ház Bora puritán címkézését a divaton kívül az is indokolta, hogy a magnum palack megjelenése abban az időben, önmagában is feltűnő volt.
Azóta eltelt 22 év. A kis boroscímkék a különleges formájú palackokkal együtt eltűntek az élelmiszerboltok polcairól. Ez sokáig nem zavart minket, hiszen A Ház Bora termékcsaládot a gasztronómiának készítettük, a vendéglősök pedig a divatnál sokkal érzékenyebbek a minőségre. A covid alatt azonban népszerűvé váltak a nagyméretű kiszerelések, és másfél literes tételeink megjelentek az élelmiszerboltokban is. A járvány elmúltával az emberek érdeklődése visszafordult a 0,75-ös kiszereléshez, de az 1,5 literesek nem koptak ki teljesen az élelmiszerboltok szortimentjéből sem. Forgalmuknak mintegy 70%-a még mindig a gasztronómiában realizálódik, ahol nem okoznak gondot a kissé elavult címkéink, a maradék 30% viszont már kezdett rossz fényt vetni a Varga-brandre. Ezért eldöntöttük, hogy meglépjük, amitől minden bortermelő a legjobban tart: teljesen újra, másra cseréljük a régi címkéinket.
A címkeváltás - ha jelentős a változás - akkor rövid távon mindig okoz némi forgalom-visszaesést. A fogyasztó esetleg meg sem találja kedvenc borát. De ha meg is találja nem valószínű, hogy örül a változásnak, amit vele nem beszélt meg senki. Ebben az esetben mégis úgy gondoljuk, hogy reménykedhetünk. Az élelmiszerboltok polcain a 1,5 literes borokból rendkívül szűkös a kínálat, a fogyasztó biztosan meg fogja találni a borát az új kiszerelésben is.
Az új címkékkel sikerült megvalósítanunk egy régi, kedvenc tervünket. A 0,75-ös kiszerelésnél használt színek és grafikai megoldások ugyanazoknál a borfajtáknál visszaköszönnek a 1,5 literes palackok címkéjén, a csavarzárjuk pedig ugyanez lesz. A has- és hátcímkék nagyobbak, mint a régiek voltak és aszimmetrikusak. Az aszimmetriában viszont ad némi szimmetriát, hogy a két címke azonos formájú és nagyságú.
A különös új forma okozott ugyan némi gondot, de palackozási szakembereink végül kitűnőre vizsgáztak. A címke ferde baloldala mérnökeink szerint elvileg kizárta, hogy a mi hagyományos vizesbázisú ragasztós gépeinkkel föl lehessen helyezni. Kérésünkre a világ legnagyobb címkézőgép gyártója, a német KRONES is nyilatkozott arról, hogy az ő címkézőivel ezt a formát nem lehet föltenni. Szerencsére közben az egyik karbantartó lakatosunk egy olcsó és egyszerű megoldással úgy átalakította a gépet, hogy alkalmassá váljon erre a formára is.
Munkatársaim tehát a lehetetlent néhány hét alatt megoldották, a csodára azonban még várnom kell. Reményeim szerint a csoda az lesz, hogy a címkeváltás ezúttal nem csökkenteni, hanem növelni fogja A Ház Bora forgalmát.