A MICHELIN Main Cities of Europe című, az inspectorok (névtelen étteremkritikusok) véleményezése alapján összeállított, főként turistáknak és üzleti utazóknak szóló neves étterem és szállodakalauz felvette listájára a Budapesten található magyar Onyx Éttermet – tudta meg a Világevő blog.
Az inspectorok évente hozzávetőlegesen 250 vendéglátó egységben tesznek látogatást, s a Main Cities-ben rendre 20 európai ország, összesen 43 városából válogatják ki a legmagasabbra értékelt éttermeket és szállodákat.
Az egy, kettő, illetve három csillagos elismerések mellett, a kiadvány feltünteti az úgynevezett Bib Gourmand éttermeket is, melyek a legjobb ár-érték arányú ételeket kínálják. Ezt a minősítést tavaly például az a budapesti étterem kaphatta meg, ahol egy 3 fogásos menü (előétel, főétel, desszert) nem került többe nyolcezer forintnál. Ennek megfelelően a Bock Bistro, az Arcade Bistro, a Csalogány 26, a 21 rendelkezhet Bib Gourmand megjelöléssel.
További kategória a kalauzban az „Ajánlott étterem”. E listán már régi szereplőnek számít a Fausto’s, a Tigris, a Cyrano, a Mokka, az Arany Kaviár és természetesen a Gundel is. Idén ide sorolták a Vadrózsát és a Krizia-t is.
Mivel a hazai szakmai orgánumoktól már komoly elismeréseket gyűjtött, így a leginkább magyar és nemzetközi konyhát modernizálni igyekvő Onyx-ot – mondhatni – nem érte váratlanul a Michelin csillag.
A hazai éttermek jellege és kínálata tekintetében iránytűként szolgáló, a vendéglátó egységeket 20 pontos rendszerben értékelő Étteremkalauz 2010-es kiadása a 3. helyre rangsorolta az Onyx-ot, 14,5 ponttal (érdekes, hogy a 16, vagy a fölötti pontszám felel meg a Michelin-csillag színvonalának). A Népszabadság Top 100-as listáján is felfért a 3. helyre
A Michelin sztori
Az eredetileg gumiabroncsokat gyártó francia Michelin cég az 1800-as évek legvégén adta ki első, az út menti éttermeket és hoteleket is feltüntető térképét, mellyel a megéhező és pihenésre vágyó autósoknak akart kedvezi, s nem mellékesen, így akarta rábírni a sofőröket, hogy lehetőleg minél többet használják a Michelin gumikat, hiszen így azok gyorsabban kopnak, ergo adott idő alatt több fog fogyni belőlük (a vásárlásösztönzés klasszikus iskolapéldája).
A Michlen Guide az első időkben kizárólag Párizs térképét és a francia főváros közvetlen környezetében lévő autóutakat tartalmazta. Az 1900-as évek elejétől aztán a kiadvány nemzetközivé avanzsált, de akkor még az egyes országok külön-külön kötetben kerültek megjelenítésre.
Az ún. „Vörös Könyv” 1914-ben került először sokszorosításra, amely már több európai ország út menti vendéglátó egységeiről adott igényes tájékoztatást.
A kiadványt a mennél részletesebb leírásokkal kibővítendő, az autósokat arra buzdították, hogy mintegy névtelenül maguk is értékeljék a szálláshelyek és éttermek minőségét, s azt a Michelin-hez juttassák el.
Mára az internetnek köszönhetően a Michelin cég leányvállalata, a
ViaMichelin digitális formában is hozzáférhetővé teszi a térképeket és ajánlásokat