Főiskolai tanár, díjnyertes borszakíró és borklub menedzser az Egyesült Államokból. A
Naked Wines USA szövegírója, emellett szabadúszó újságíró. Díjai között szerepel a 2017-es Born Digital Wine díj a legjobb borra fókuszáló turisztikai cikkért, valamint a 2022-es Koch Pincészet kategória díja a
Hungarian Wines Web Wine Writing borversenyén. A Wine & Spirit Education Trust 3. szintű felsőfokú minősítésével rendelkezik, a
Les Dames d'Escoffer International Sacramento-i részlegének kommunikációs elnöke és a
Circle of Wine Writers tagja.
Melyik panelben kóstolt a Winelovers Wine Awards-on?
Az első két napban a testes, tanninos vörösborok kategóriában teszteltem a borokat. Alapvetően szeretem ezt a stílust.
Milyen tapasztalatai voltak a panelben szereplő borok minőségével kapcsolatban?
A borok átlagos minősége magas volt, néhány bor teljesen lenyűgözött. A klímaváltozás hatásaként felértékelődnek a hűvösebb klímájú régiókból, különösen a Közép-Kelet Európából származó vörösek, ezeknek szép példáit kóstolhattuk a versenyen.
A Winelovers Wine Awards egy új borverseny, mit gondol, milyen szerepet képes betölteni a piacon?
Ez a borverseny elsősorban a közép-kelet-európai régió és annak borai számára egy kiváló bemutatkozási lehetőség. Nagyon fontos, hogy ezáltal hírét lehet vinni ezeknek a boroknak és a fogyasztók is megismerkedhetnek olyan tételekkel, amelyeket eddig még nem próbáltak ki. Fontos az is, hogy itt találkozhat a zsűri, a szakma, a borászok, az üzleti oldal és a fogyasztók is tapasztalatot cserélhetnek.
Hogy látja a magyar borok helyzetét a világpiacon? A Tokaji aszún kívül mi az a fajta vagy stílus, amivel fontos szerepet játszhatunk?
Én Kaliforniában élek, és kedvező helyzetben vagyok, mert van ott nálunk egy jó kereskedő, aki viszonylag sok magyar és más közép-európai bort is forgalmaz, így lehetőségem van ezeket kóstolni. Viszont az ott élő vásárlók többsége azt gondolja, hogy Magyarország csak Tokajjal egyenlő, nem ismerik Villányt, vagy más magyar borrégiókat, nem ismerik a száraz fehéreket, vagy azt, hogy léteznek itt bordeaux-i cuvée-k is. De úgy gondolom, ez csak idő kérdése, és az ilyen borversenyek arra is jók, hogy segítsenek felnyitni a vásárlók szemét. Úgy látom, hogy a fogyasztók globálisan és lokálisan is új borrégiók irányába fordulnak, így Franciaország, Olaszország, Spanyolország és USA mellet egyre több szerepe lesz a magyar és kelet-európai boroknak is.
Magyarországnak milyen szőlőfajtákra kellene koncentrálnia, mivel lehet sikeres?
Ez nehéz kérdés, de most úgy látom, hogy a furmintnak zászlóshajó szerepe kell legyen, mert nem csak édes borokban ad kiválókat, de szárazakban és pezsgőkben is. A másik, amit kiemelnék, a cabernet franc Villányból. Novemberben részt vettem a Cabernet Franc Konferencián és kóstoltam jó néhány kiváló tételt, amelyeket bátran ajánlok.
Mi a véleménye a kékfrankosról?
Ezt is kiválónak tartom erre a szerepre. Azoknak, akik még nem kóstoltak magyar vörösbort, azt javasolnám, hogy ezekkel kezdjék az ismerkedést, majd utána következzenek a nagyobb, testesebb vörösek. Az osztrák blaufränkisch-nek helyzeti előnye van a magyar kékfrankossal, de ennek ellenére a magyar kékfrankos számára is van hely a piacon.
Több nemzetközi borszakértő azt mondja, hogy a magyar borok minősége kiváló, de a bormarketingen még lenne mit javítanunk. Ön hogyan látja ezt?
Úgy gondolom, hogy talán túl sok a 22 borrégió Magyarországon, túl sok szervezet foglalkozik bormarketinggel. Például nálunk Kaliforniában is túl sok szervezet jeleníti meg a magyar borokat és borvidékeket. Jobb lenne egy szervezet, amely egységesen kommunikál és jeleníti meg mindenhol a magyar borokat és borvidékeket, és az országot. A másik, hogy az ilyen típusú borversenyek és kóstolók is jó marketing lehetőségek, itt meg lehet mutatni a borokat, fajtákat, régiókat. Érdemes tehát ezeken is részt venni.
Mi a kedvenc szőlőfajtája, bora Magyarországról?
Mindenképpen a cabernet franc-t mondanám, szeretem magát a szőlőfajtát is, és novemberben a Cabernet franc Konferencián kóstoltam belőle több nagyon szép bort, és most itt a versenyen is, abban a kategóriában, ahol bíráltam. Egyre több potenciált látok benne, főleg a klímaváltozással összefüggésben.
Dr. Elizabeth Smith a Winelovers Wine Awards-on
Judith Lewis
Judith Lewis borszakíró, tanácsadó Kanadából és az Egyesült Királyságból. Tagja a WBA kutatóközpontnak, amely a borágazat digitalizálásának megvalósításában kíván segítséget nyújtani. Judith emellett az
Academy of Chocolate (AoC) igazgatótanácsának tagja, az AoC Awards zsűrijének tagja, és az akadémiai oktatója is. Több kiadványban - például a Huffington Postban - írt a borturizmusról, és számos nemzetközi borverseny zsűrijébe hívják. A magyar borok iránti szeretete nagyapjától ered, aki egykor borász családban nevelkedett.
Ön szerint milyen minőségi szintet képviseltek a Winelovers Wine Awards-on szereplő borok?
Igazán le vagyok nyűgözve a kóstolt boroktól. Összességében sok tételt értékeltem a verseny alatt, amelyek magas szintet képviseltek. Az értéklelés egyébként sok tényező függvénye. Sok minden befolyásolhatja, hogy épp akkor és ott hogyan értékelünk egy bort. Minden teszt más és más, de nagyon örülök, hogy lehetőségem volt itt lenni és bírálni, mert találtam néhány nagyon különleges tételt is.
Melyik bizottságban bírált?
Az első nap a könnyű, aromatikus fehérborok kategóriában voltam, amelyek összességében kellemesek voltak. Nem mindig könnyű a borokat zsűrizni, fél napon keresztül koncentrálni kell, nagyon fókuszáltnak kell lenni, hiszen rövid idő alatt kell sok tételt értékelni. Ugyanakkor ez nagyon jó tapasztalatnak is számított. A verseny ideje alatt lehetőségem volt több értékelt bort is visszakóstolni, és megnyugodhattam, mert azoknak adtam magasabb pontot, amelyek a visszakóstolás során is tetszettek. A második napon az édes borok szekciójában bíráltam. Itt is nagyon fókuszáltnak kell lenni a teszt során. Korábban más versenyeken is szívesen zsűriztem ebben a kategóriában és most is. Nagyon sok kiváló édes bort kóstolhattunk, és örvendetes volt, hogy a könnyedebb édes borok is mennyire jól elkészített tételek voltak. A késői szüretelésű tételek az aszúkhoz képest mindenképp könnyedebb kategóriát képviselnek. Jóval alacsonyabb maradékcukor és könnyedség mellett is egyensúlyt kell mutatniuk. Összességében nagyon tetszettek a kései szüretelésű borok, függetlenül attól, hogy melyik borvidékről érkeztek.
Külön köszönet minden termelőnek, aki ilyen borokat küldött a versenyre, igazán várom, hogy megjelenjenek ezek a borok Európa piacain az elért eredményért kapott matricákkal.
Milyen most az édes borok megítélése, piaca az Ön országában?
Jelenleg az Egyesült Királyságban élek. A világ egyik legfontosabb borpiaca, édesben is erős a fogyasztás, de a fókusz szerintem itt nem ezeken a borokon van. Viszont Kanadából származom, ahol az ország déli részén nagyon sok édes borral találkozom, ez a jégborok hazája. Itt már boros karrierem kezdete óta belekóstolhattam édes borokba, így azok az életem részét képezik. Ezek a borok a közhiedelemmel ellentétben nem csupán desszert borok, ezeket fogyaszthatjuk ünnepi alkalmakkor, vagy főételekhez is, szinte bármihez párosíthatjuk őket, a kultúránk részét képezik. Sőt a jégboraink egyre ismertebbek és kelendőbbek a világ minden táján. De ha az Egyesült Királyságot nézzük, akkor ott inkább csak desszert borként funkcionálnak. Ellenben például Németországban is sokkal szélesebb körű az édes borok felhasználási lehetősége.
Hogy értékeli a Winelovers Wine Awards helyét a világ többi borversenyéhez képest? Lehet belőle Közép-Kelet-Európa legfontosabb borversenye?
Mindenképpen. A fogyasztó számára, amikor leemel egy boros palackot a polcról, akkor az ilyen versenyeken elért eredmények mindenképpen segítenek az orientációban. Különösen akkor, ha mondjuk kelet-európai borokról van szó az angol piacon, és azok kevésbé vagy egyáltalán nem ismert helyi szőlőfajtákból készültek. A Tokaji Aszúról hallottak, azt ismerik, de a többi édes borral nincsenek nagyon tisztában. Ilyen esetben a különböző versenyeken elért díjak segíthetnek nekik eligazodni. Az üvegen megjelenő matricák, amik a díjakat mutatják, azt sugallják, hogy ez egy kiváló minőségű tétel, így bátran megvehetik. Tehát ezek segítik eladni a borokat, egy ilyen díj a Winelovers Wine Awards-ról is segíthet ebben.
Judith Lewis a Winelovers Wine Awards-on
Hogy látja a magyar borok piaci helyzetét Kanadában és az Egyesült Királyságban?
Kanada egy biztos piac, felnőtt egy fiatal generáció, amely érdeklődik a borok iránt, és egyre több ismerettel is rendelkezik róla. Nekik könnyebb eladni a minőségi tételeket. Így azt gondolom, hogy ezen a piacon jók a magyar borok lehetőségei. Angliában viszont sokkal nehezebb a piaci helyzet szerintem, sokkal nagyobb a verseny, erősebb a konkurencia. Sokkal nagyobb szerep hárul a „wine shopok”-ra az értékesítésben, ahol sokat számít a hozzáértő személyzet ajánlása.
A kanadai fogyasztók mostanában milyen típusú borokat keresnek?
Ahogy említettem is sok édes bort fogyasztanak Kanadában, így azok mindig keresettek. A kései szüretelésű borok mellett egyre inkább megvan az igény a Tokaji Aszúkra is. Ugyanakkor egyre nagyobb az igény az egyedi, eddig ismeretlen szőlőfajtákból készült borokra is. Ha nem akarnak még egy újabb chardonnay-t vagy merlot-t levenni a polcról, akkor a helyi fajtákból készült magyar boroknak lehetnek lehetőségei.