Mi a baj a tokaji édesített borral?

Borászportál
2013. február 11., 14:41


Vélemény - Marcinkó Ferenc, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa elnöke szerint régóta folyik már a vita az édesített borokról. Úgy véli, a Tokaj Kereskedőház Zrt., az ezen tételek nagy volumenű előállítója előtt két út állhat.
Mi a baj a tokaji édesített borral?
 
A Tokaj Kereskedőház eladott borainak 60-70 százalékát az édesített, olcsóbb árkategóriájú borok teszik ki. Ez készül annak a 2500 termelőnek a szőlőjéből, akik szerződéses kapcsolatban állnak az állami tulajdonú borászattal. Tokaj-hegyaljai borászok egy csoportja azonban régóta el szeretné érni, hogy a borok utólagos javítását törvényileg tiltsák meg a borvidéken.
 
"A Tokaj-Hegyalján termelt szőlőfajták túlnyomó része szüretkor 19 és 21 cukorfok között van. Ebből azonban csak száraz bor jön le. A fogyasztók zöme viszont a félédes és az édes borokat kedveli. Éppen ezért is van lehetőség a borok utólagos édesítésére az EU és a magyar szabvány által szabályozott keretek között. A mi borvidékünkön található termékleírás szigorúan csak helyi szőlőből készített sűrítményt enged meg ilyen esetekben utóédesítésre. Információim szerint naponta 2-3 kamionnyi mennyiség megy ki a Tokaj Kereskedőház Zrt.-ből  az ilyen borokból" - így az elnök.
Marcinkó Ferenc szerint a kereskedőház előtt két út állhat.
– Az egyik, hogy innentől kezdve csak 22 cukorfok feletti szőlőt vesz át a Tokaj Kereskedőház Zrt. Ez egy nagyon jó, minőségi termést hozó évben is csupán maximum 10 százaléka a szőlőnek, ez viszont nagyságrendekkel megemelné a borok árát, ami kérdéses, hogy kelendő lesz-e a piacon. Az alapborok esetében 10-13 százalékos visszaesés mutatkozott az eladásban, a prémium borok esetében pedig 30-40 százalékos visszaesés, ezért valószínűsíthető, hogy a vásárlók más termékeket részesítenének előnyben. A másik út, hogy az édesített borokat egy más márkanéven, mondjuk Zempléni borként árusítaná a cég. Ez viszont új termékként jelenne meg a piacon és olcsóbban kellene adni az eddiginél, mert amíg a Tokaji márkanév miatt az átlag vásárló hajlandó palackonként 2-300 forinttal többet adni, a Zempléni bor nem mondana a számára semmit. Egy új termék felfuttatásához kell 4-5 év, és addig  a veszteséget, ami százmilliókra is rúghat, valakinek le kell nyelnie, hiszen jelenleg ez a fajta termék adja a cég bevételének jelentős hányadát - jelentette ki Marcinkó.
Szemlézett tartalom. Az eredeti cikk a BOON.hu-n olvasható.
Winelovers borok az olvasás mellé