A magyar ember hetente többször borozik, és szinte csak hazai termékeket választ – derül ki az ország első igazán nagy mintán végzett borkultúra-felmérésének részeredményeiből.
A Nagy Bor Teszt aktuális mérlege fura kettősségre világít rá: miközben a bor megvásárlása egyre inkább személyes élménnyé válik, nő az online borvásárlásra nyitott fogyasztók száma is.
Mára több mint 30 ezren töltötték ki a Nagy Bor Tesztet, ezzel ez már biztosan ez lett az eddigi legnagyobb mintán végzett felmérés a borkultúráról és a borfogyasztási szokásokról. A kitöltők döntő többsége, 68%-a nem boros weboldalon talált rá a felmérésre. „Ez azért is érdekes, mert a forgalom forrása alapján a borszakma és az egyszeri borfogyasztók válaszait egy-egy kérdésen belül is jól el tudjuk különíteni” – mondta Dr. Tábor István, a Teszt mögött álló cég, a Winelovers Prémium Boros Rendezvényeket, és hazánk első számú boros szakképzési központját, a Borkollégiumot is tömörítő Trinety Media Kft. ügyvezetője.
A Nagy Bor Teszt részeredményei egyértelműen elárulják, hogy a boros oldalakról érkező kitöltők gyakrabban isznak bort, mint az egyéb oldalak böngészői. „A borszakmai oldalak olvasóinak 40%-a hetente többször borozik, 20%-a hetente legalább egyszer. Tőlük egyébként nem sokkal maradnak le az egyéb weboldalakról érkezett válaszadók: 26%-uk hetente többször, 20%-uk hetente egyszer, 23%-uk pedig havonta 2-3-szor bont palackot” – összegezte Dr. Tábor István. Az eredményekből az is kiderült, hogy a borkedvelők zöme, mintegy háromnegyede tisztán, szóda vagy üdítőital hozzáadása nélkül issza meg a borát. A korábbi évekhez hasonlóan a fogyasztók 90%-a a hazai termékeket preferálja.
Az eddig beérkezett adatok alapján érdekes kettősség figyelhető meg. Az már az eredményekről írt első mérlegből is kiderült, hogy a fogyasztók ma már akár több mint ezer forintot is adnak egy-egy palackért, és hogy a vásárolt borok átlagosan 40%-át borszaküzletekben veszik meg, most azonban az is világosan látszik, hogy nő a nyitottság az online borvásárlásra is. Míg 2012-ben a válaszadók 56%-a, 2014-ben pedig 58%-a állította, hogy még nem vásárolt bort online, és nem is próbálná ki, addig mára ez az arány csökkent – igaz, csak csekély mértékben.
A szaküzletekben történő borvásárlás növekedése azt mutatja, hogy egyre több vásárló keresi az élményt a bor beszerzésében, a netes vásárlás erősödése viszont éppen a személytelenség erősödésére utal. „A bor megvásárlása és az elfogyasztása élményszerű, érzelmekkel átitatott esemény, mind gyakrabban kötődik a borász vagy a kereskedő személyéhez, esetleg egy személyes élményhez. Mégis úgy tűnik, hogy egyre többen elég magabiztosak, céltudatosak ahhoz, hogy önállóan, szakember segítsége nélkül válasszanak maguknak italt” – mondta az ügyvezető. Véleménye szerint ez a borkultúra fejlődésére, terjedésére utal. Dr. Tábor István szerint további edukációval, valamint az online vásárláshoz kapcsolódó fenntartások felszámolásával, vagyis az általános trendekkel összhangban ez a szám tovább emelkedhet a következő években.
A Nagy Bor Teszt nem előzmények nélküli: 2011 és 2014 között a Trinety Media Kft. háromszor mérte fel a magyarok borfogyasztási és borvásárlási szokásait. A tesztet a korábbi tapasztalatok alapján alakították át, és mostantól minden évben elindítják, hogy képet kapjanak a hazai borkultúra és a kapcsolódó szokások változásairól.
Aki idén a Nagy Bor Teszt minden kérdésére válaszol, számos garantált nyeremény illeti:
Hozzájut a Borkollégium elektronikus kiadványához, A borkóstolás alapjaihoz, valamint a Borháló meglepetés ajánlatához. Választható ajándék a Winelovers-rendezvényre szóló 2000 forint értékű belépődíj-kedvezmény, illetve a Winelovers ősszel induló webshopjához kapcsolódó kedvezmények. Ezen felül minden kitöltő részt vesz a júliusi sorsoláson, ahol a nyeremények összértéke egymillió forint. A díjak egyebek mellett: Wellness-hétvége a Grand Hotel Glorius****-ban, Wellness-hétvége az Ambient Hotel & Aroma SPA****Sikondában, Borháló Megapack 30 liter borral, tanfolyamok a Borkollégiumban.