A borvidék zászlósborának tekintett fajta nagyarányú nevezése azt mutatja, hogy a borvidék termelői bíznak a fajta népszerűségének növekedésében, a borvidék arculatának kialakításában. A képet egy kicsit árnyalja, hogy az összes benevezett bor 27 különböző fajtát képviselt, és döntő többségük fajtaborként került a bírálók elé.
Egy kis borvidék számára mindenképpen előnyt jelent, ha rendelkezik egy olyan fajtával, amelyet a fogyasztók még ismernek, netán keresnek is az üzletekben. A nagy fajtaválaszték, azonban elaprózhatja az erőket, a borvidék arculatának kialakításához nem tud hozzájárulni. A másik igen hangsúlyos kérdés a borvidéki karakter megjelenítése kapcsán, az alkalmazott szőlészeti és borászati technológia, annak egységessége a borvidéken. Ebben a kérdésben egyértelmű iránymutatást ad a borvidék termékleírása, amely meghatározza a készítendő borok karakterét. Ennek alapján a móri fehérborok élénk, üde savérzetűek, virágos illat vagy gyümölcsösség és könnyedség, frissesség jellemzi őket. A hordós érlelés jegyeit többnyire nélkülözik. Közepes testesség esetén jellemzően aromásak, karakteresek. Fajtajelölés esetén a fajtajelleg általában jól felismerhető.
A termékleírásban meghatározott karakter alapján tehát egy illatban megnyerő, friss savú bort vár a fogyasztó a piacon, és a bírálók feladata is ennek a karakternek a keresése a mustrák során. A termékleírások megszületésével egy borvidéki borversenynek ma már nem csak az a feladata, hogy értékelje a hibátlan borokat, felhívja a figyelmet a technológia fejlesztésének irányaira. Jó, ha a bírálók visszaigazolást adnak a borvidék képviselőinek, termelőinek, abban, hogy szerintük a termékleírásnak mennyire sikerült megfelelniük ahhoz, hogy jogosan viseljék a Mór eredetmegjelölést.
Az idei év bírálata sok tanulsággal szolgált. Az utóbbi évek évjáratainak kiszámíthatatlansága szükségessé teszi szőlészeti és borászati gyakorlat rugalmasabb szervezését. Ahogy a 2010-es évjárattal kapcsolatban joggal érezték a bírálók a savhangsúlyt, most ugyanennek a hiányát, valamint a magas alkoholtartalmat kellett elviselni.
A melegebb évek (2011, 2012) nyertese a Chardonnay volt, míg vesztese éppen az Ezerjó. A fajta a korábbi évekhez képest jelentősen kevesebb aranyérmet hozott a pincészetek számára. Egy meleg évjárat egyben kihívást jelent abban is, hogy a termékleírásnak megfelelően a borok gyümölcsösek, üdék, fiatalosak legyenek.
Mór TOP 10
Ezerjó aszú |
2008 |
96,7 |
Nagy Arany |
Balázs Sándor |
Olaszrizling |
2012 |
94,4 |
Nagy Arany |
Sáfrán Pince |
Tramini késői szüret |
2011 |
91,5 |
Arany |
Kis Miklós |
Sárgamuskotály késői szüret |
2011 |
90,7 |
Arany |
Kis Miklós |
Chardonnay |
2012 |
90,3 |
Arany |
Gábor Csaba |
Cabernet sauvignon |
2011 |
90,2 |
Arany |
Balázs Sándor |
Chardonnay |
2010 |
90 |
Arany |
Kőrösi Imre |
Blanc |
2012 |
89 |
Arany |
miklóscsabi |
Chardonnay |
2012 |
88,8 |
Arany |
Csetvei Pincészet |
|
Az aranyérmes borokat áttekintve látható, hogy a benevezett fajtaborok számarányához képest az illatos fajták, a Chardonnay és az Olaszrizling szerepeltek jól. Meglepő volt a késői szüretelésű borok gyengébb szereplése. A benevezett tételek többségének hibája a gyengébb savérzet, és a késői szüretből származó illat- és ízjegyek hiánya volt.
A Móri borvidék boraiból kevés jut el palackban a fogyasztók asztalára, a termelők leginkább folyóborként értékesítik azokat. A gazdasági válság is egyértelműen átrendezte a fogyasztási szokásokat. A borvidék képviselői úgy látják, hogy a fogyasztók a móri borokból nem isznak kevesebbet, de érzékenyebbek lettek az árra, inkább az olcsóbb, nagyobb kiszerelésű, vagy éppen a folyóbort keresik.