A csökkenő kereslet passzív elfogadása helyett egy emelkedő trendbe lehet aktívan kapcsolódni


2024. január 23., 11:23


Dr. Prónay Bencét, a Borkonferencia főszervezőjét kérdeztük az idei legfontosabb témákról: az alkoholcsökkentett-, és mentes borokról és a mesterséges intelligencia szerepéről a borászatokban.
A csökkenő kereslet passzív elfogadása helyett egy emelkedő trendbe lehet aktívan kapcsolódni
BORÁSZPORTÁL: A konferenciának tavaly volt egy szlogenje: jussunk dűlőre. Idén mi lehetne ez a szlogen, milyen téma áll majd az esemény középpontjában?
 
DR. PRÓNAY BENCE: A világtrendek kerülnek idén a fókuszba, amelyet számos aspektusból különböző területek vonatkozásában vizsgálunk majd, a termékfejlesztési kutatásoktól kezdve, a valóban XXI. századi piackutatási és marketingmegoldásokon keresztül, egészen olyan innovatív területek tárgyalásáig, mint a robotika vagy az AI, a mesterséges intelligencia betörése a szőlőbor ágazatba. Az életünk majd minden területére hatással vannak ezek technológiai újdonságok és számunkra is olyan kihagyhatatlan témaként szolgálnak, amellyel muszáj foglalkozni, hiszen aki kimarad, az lemarad, sőt szó szerint kiesik a versenyből.
 
A csökkenő kereslet passzív elfogadása helyett egy emelkedő trendbe lehet aktívan kapcsolódni
Dr. Prónay Bence, a Borkonferencia főszervezője
 
BORÁSZPORTÁL: Az alacsony alkoholtartalmú /alkoholmentes borok témája több előadásban is szerepel majd. Miért fontos most ez a téma? Tényleg veszélyben van a "valódi bor" Európában és Magyarországon?
 
DR. PRÓNAY BENCE: Azt látni kell, hogy világszinten zajlik az útkeresés ebben a témában, ez szintén valóban egy abszolút megkerülhetetlen trend, és várhatóan nem egy tiszavirág életű fellángolásról lesz szó, sőt az elemzői prognózisok, szakemberek véleménye alapján a folyamat jelentős gyorsulása várható, amelyből hamarosan a szuper prémium kör is részt követel majd magának. Elegendő a sör példájára tekinteni, amely ágazatban kezdetben szintén kicsit megmosolyogtató próbálkozásnak tűnt az alkoholmentes termékek bevezetése, mára pedig olyan piaci részesedést harcoltak ki maguknak, amellyel komolyan számolni kell. Félteni azonban nem kell a „valódi bort”, nem cél a leváltás, sőt az egy lényeges kutatási cél, hogy a termelők olyan alkoholmentesítési technológiát találjanak, amely a lehető legtöbbet megőrzi a szőlőből, a valódi bor jellegéből, ízvilágából. Emellett fontos hangsúlyozni, hogy az alkoholmentesített mellett kiemelt szerepet kell szánni a csökkentett alkoholú boros termékeknek is! A fogyasztói kutatások egyértelműen kimutatták a fiatal generáció igényét az alacsonyabb alkoholtartalmú termékek iránt, amely szoros összefüggésben van azzal, hogy számukra a korábbi generációkhoz képest fokozott jelentősége van az egészség megőrzésének. Nem szűkítésről, inkább a lehetőségek kiszélesítéséről van szó, nem a valódi borok helyett, hanem azok mellett van helyük ezeknek a termékeknek, amelyek révén olyan rétegeket is elérhetünk, amelyek eddig nem ittak bort. Véleményem szerint a csökkentett alkoholos és alkoholmentesített borok várhatóan nem a „valódi bornak”, hanem inkább az egyéb alkoholmentes termékeknek lesznek konkurenciái, illetőleg az alkoholtól elforduló fiataloknak kínálnak választható alternatívát.
 
BORÁSZPORTÁL: Milyen lehetőségeket rejt magában az alkoholmentes borok piaca a magyar borászok számára?
 
DR. PRÓNAY BENCE: Ez valóban egy olyan óriási lehetőség, amely véleményem szerint nem is szorul magyarázatra, hiszen a csökkenő kereslet passzív elfogadása helyett ezzel egy emelkedő trendbe lehet aktívan kapcsolódni, megőrizve közben a termelési alapot is. Ezért van szükség piackutatásra, a fogyasztói szokások és igények folyamatos monitorozására, hogy lehetőleg minden életképes „piaci áramlatot” azonnal azonosítani lehessen, és a termelők képesek legyenek azokra ökológiai és gazdasági értelemben egyaránt fenntartható termékfejlesztési válaszokkal reagálni.
 
BORÁSZPORTÁL: A robotika, az AI szerepe is terítéken lesz a konferencián. Miben segíthetik ezek a borászok munkáját? Mekkora a nyitottság nálunk a használatukra és vannak-e már hazai példák?
 

DR. PRÓNAY BENCE: Ez egy rendkívül izgalmas témakör, de nem az érdekességi faktor miatt emeltük a programba, hanem azért, mert ez is egy olyan terület, amely gyors reakciót követel meg azoktól, akik nem kívánnak kilátástalan piaci helyzetbe kerülni. Az AI az egész technológiatörténet egyik legfontosabb fejlesztése, amely annyira sok területen vethető be, amelyet a mai tudásunkkal még fel sem tudunk mérni. Az AI a mi ágazatunkban is a szőlőtermesztéstől a marketingmunkáig, a bor értékesítéséig már ma is jelen van, ezért nélkülözhetetlen erről érdemi vitákat folytatni, hogy minél hatékonyabban tudjuk kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket. A robotika elsősorban a kézi munkaerő kiváltásában és a termelés hatékonyabbá tételében játszik szerepet, amely lényeges gazdasági kérdés. Az érdeklődés a hazai termelők esetében is jelentős, amely nem véletlen, hiszen manapság már „felokosított traktorok” és drónok dolgoznak eredményesen számos helyen.
 
BORÁSZPORTÁL: Kik lesznek még a meghívott előadók?
 
DR. PRÓNAY BENCE: Nem túlzás azt állítani, hogy minden témakörben abszolút top szakértők szólalnak majd meg. Az agrorobotika egyik világelső képviselője a Naïo Technologies alapító-társtulajdonosa, Gaëtan Séverac jön el hozzánk, a Mesterséges Intelligencia Koalíció elnöke, Jakab Roland kalauzol majd minket az AI világába. Florence Maffrand jön Bordeaux-ból, hogy bemutassa nekünk a világ egyik csúcs borélményközpontját, a La Cité du Vin-t. Az alkoholcsökkentéses kutatásokról a Geisenheimi Egyetem nagyágyúi számolnak be, azaz Prof. Dr. Szolnoki Gergely, és Dr. Matthias Schmitt. Az öngondoskodás fontosságáról, az aktuális finanszírozási lehetőségekről az MBH agrár-üzletágának ügyvezetője, Hollósi Dávid beszél, a számos nagy brand építését a portfóliójában tudó Unger Zsolt az innovatív csomagolási trendeket elemzi majd, Csetényi Csaba pedig a prémium bor gasztronómiai szerepéről tart előadást, és persze nagyon várjuk a két Lőrincz György Bikavér masterclassát, és ne feledjük a mindig parázs vitákat tartogató Kerekasztal-beszélgetést sem! A részletes program megtalálható a weblapunkon, érdemes végig böngészni!
 
BORÁSZPORTÁL: Hogyan válhatnak a hallgatók részeseivé a beszélgetéseknek?
 
DR. PRÓNAY BENCE: Egyrészt ez valóban egy interaktív konferencia, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az előadások végén van lehetőség hozzászólásokra és kérdésekre, illetve ismét kiemelném a kerekasztalt, amelynek keretein belül nem csak öt szakértő beszélget, ennek minden alkalommal aktív részese a közönség is. A Borkonferencia – a szakmai rész mellett természetesen - mindig is egy színvonalas társadalmi esemény volt (és reményeink szerint az is marad), amely alkalmat ad arra, hogy a szünetekben is kapcsolatba lépjünk mind az előadókkal, mind a konferencia egyéb résztvevőivel, fontos tere ez a kapcsolatépítésnek és ismeretátadásnak.
 
BORÁSZPORTÁL: Kik azok, akik évről évre ellátogatnak a Borkonferenciára? El tudtok-e érni új embereket, nő-e az a közösség, akik aktívan dolgoznak a magyar bor ügyéért?
 

DR. PRÓNAY BENCE: A Borkonferencia egy jelentős ágazati találkozó, ahol a szakma vezető véleményformálói vannak jelen a szakpolitika legmagasabb szintű képviselőitől, a szőlő- és bortermelőkön keresztül a borjogi, valamint sales- és marketingszakemberekig, szakújságírókig és kereskedőkig. A kezdetektől missziónknak tekintjük, hogy a lehető legszélésebb szakmai kört el tudjuk érni, és büszkeséggel tölt el bennünket, hogy egyre több megkeresés érkezik hozzánk olyanoktól, akik előadóként szeretnének részt venni az eseményünkön.
 
BORÁSZPORTÁL: Milyen hangulat uralkodik ma a borászok körében itthon, és szerinted hogyan lehetne elérni azokat, akik szkeptikusak a sok változással szemben?
 
DR. PRÓNAY BENCE: Egyfajta aggodalommal vegyes izgatottságot érzékelünk. Jelentős, valóban forradalmi változások előtt állunk, amelyek számos új lehetőséget tartogatnak mindenki számára. A változástól nem szabad félni, meg kell azt ismerni és a tudás birtokában minél hatékonyabban kell kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. Éppen ezért tárgyaljuk ezeket a témákat a konferenciáinkon, ezért ennyire hangsúlyos mindig az innováció kérdésköre, igyekszünk tudást átadni és „best practice” megoldásokat mutatni, amelyek segítenek a saját utunkat megtalálni.
 
 
Winelovers borok az olvasás mellé