A karácsony - bátran kijelenthetjük - minden iparágban a nagy "kasza" ideje. Ilyenkor a vásárlóerő a fogyasztók felől minimum megtriplázódik. Karácsonykor nincs spórolás, gerjed a vásárlási kedv és szinte az anyagi lehetőségeket figyelmen kívül hagyva vásárolnak az emberek. Ez szociális szempontból természetesen nincs helyén, de itt most nekünk nem az a dolgunk, hogy "megjavítsuk" az embereket.
A borketing Gyüli program októberi számának esettanulmányában szereplő borászat célja az online értékesítések megerősítése volt. Előző évben gyenge számokat produkált, és ezen akart javítani. A hazai online értékesítések szerepét elemezve az egész borászati szektorban hasonló következtetéseket tudunk levonni, így véleményem szerint ez a külföldi példa nagyon is releváns nálunk. Lássuk tehát a feladatokat.
Konkrét lépések:
1. Válasszuk ki a célcsoportot!
2. Alkossuk meg a hozzá illő terméket!
3. Fogalmazzuk meg az üzenetet!
4. Válasszuk ki az értékesítési csatornákat!
5. Határozzuk meg a hirdetési csatornákat!
Eső lépésként keretezzünk be egy célcsoportot, akit szeretnénk elérni. Ez lehet az esettanulmányban említett elfoglalt vásárló, de lehet lőni a különleges ajándékot kereső vagy a nyilvánvalóan értéket képviselő ajándékot kereső vásárlókra is. A lényeg, hogy jól behatárolható célcsoport legyen, mert akkor könnyebben, és ami még fontosabb, költségben is hatékonyabban érjük el őket.
Ha megvan a célcsoport, akkor fogalmazzuk meg a kampány üzenetét. Nem kell ehhez többgenerációs írói véna, egyszerűen csak képzeljük magunkat a vásárló helyébe, és döntsük el, hogy ha mi ezt az üzenetet kapnánk, akkor megjönne-e a kedvünk a vásárláshoz. Az elfoglalt vásárlónak üzenhetjük azt, hogy "Nyakadon a karácsony, és sehogy se állsz az ajándéklistáddal?". Az értéket keresőnek jó lehet a "Újra látni akarod a párod szemében a csillogást, amikor őszintén örül egy ajándéknak?", a drága ajándékot keresőknek meg a "Ha Ő mindennél értékesebb neked, akkor ezt az ajándékot kerested!". Az a lényeg, hogy a célcsoport fejében megfogalmazódó problémára, miszerint "Mi a fenét vegyek?" az ajánlat címe máris tökéletes választ adjon. Ha az üzenettel megfogtuk, akkor végig fogja olvasni az ajánlatot.
Tehát eddig meghatároztuk azt, hogy kinek akarunk eladni karácsonykor, és hogy hogyan szólítjuk meg. Akkor most jön az, hogy mit szeretnénk eladni. Ez és az, hogy kinek akarunk értékesíteni szorosan összefügg, és igazából mindegy, hogy melyik van előbb. Ha megvan a termék, legyen az egy karácsonyi díszcsomagolás, vagy ajándékutalvány, meghatározza, hogy kinek ajánlhatjuk (például az értéke miatt), ha pedig először van meg, hogy kinek szeretnénk értékesíteni, akkor hozzá igazíthatjuk a terméket. Az a lényeg, hogy a termék, amelyet ajánlani szeretnénk a vásárlónak, tökéletes válasz legyen az igényeire. Ezen a szinten már nem elég az egy palack "jóféle" bor,
ennél sokkal többet kell kínálni. ÉLMÉNYT!
Ha idáig eljutottunk, akkor már csak annyi a dolgunk, hogy az általunk kiszemelt célcsoport szereplői kellőképpen tájékoztatva legyenek az ajánlatodról. Meg kell választani az hirdetési csatornákat. Ideális esetben rendelkezünk saját adatbázissal, tehát direct mail-ben mehet ki az ajánlat. Ha profin akarjuk csinálni, akkor előre megírunk egy 6-8 darabból álló hírlevél sorozatot, melyekben másfél-két hónap alatt szépen felvezetjük az ajánlatunkat, és különböző érzelmi húrokat pengetve szedjük le sorban az "áldozatokat". Tegyük ki a weboldalunk nyitóoldalára is az ajánlatot, hogy az odaérkező érdeklődő rögtön beleakadjon. Megfelelően kiválasztott partnereknél (pl.: utazási iroda) vásároljunk banner helyeket. Végül jöhet a social média. Építsünk rá egy Facebook kampányt, ahol alapból mehet a weboldalra irányító hirdetés, haladóknak pedig nyereményjáték. Persze ne felejtsük ki az Instagram-ot sem.
Ezekkel az eszközökkel és egy kis hirdetési költségkerettel már biztosan szép eredményeket érünk el. Ha van még energiánk, és még jobban szeretnénk halmozni az eredményeket, akkor belemehetünk a trendi alternatív online marketing eszközök használatába, mint például az influencer marketing, ahol olyan online véleményvezért keresünk meg (blogger, vlogger), akinek szavát az általunk kiválasztott célcsoport issza, és vele egyezünk meg egy összegben.
Eszközök:
1. Termék. Adjunk többet, mint a konkurencia! Tűnjünk ki az ajánlatunkkal! Legyen az több, jobb és/vagy szebb! Az olcsóbb itt nem releváns, és nem is mérhető/összehasonlítható.
2. Saját online felületek. Hozzunk létre egy külön aloldalt az ajánlat leírásához. Átláthatóbb így és egyben landing page-ként is ide irányíthatjuk egyből a hirdetéseket. Így tudunk majd statisztikát is készíteni. Ide sorolhatjuk a saját listára küldött DM (direct mail) sorozatot is.
3. Online hirdetések. Célcsoporthoz mérten releváns oldalakon elhelyezett banner hirdetés.
4. Social média. Facebook kampány, esetleg nyereményjátékkal fűszerezve, és Instagram.
A javasoltakat betartva jelentősen növelhetjük esélyeinket egy eredményes karácsonyi kampány lebonyolítására. Ehhez a kampánytervhez költségvetési terv és hasznos tippek a közösségi médiához sok egyéb tudásanyaggal együtt a borketing.hu oldalon találhatók.
Oké, az alapok megvannak, akkor jöhet az értékesítési, és hirdetési csatornák megválasztása. Az értékesítési csatornánk első számú helye a saját weboldalunk, jobb esetben a webshopunk. Legyen ez az origó, ahová a hirdetésekből irányítjuk az érdeklődőket. A második vonalban jöhetnek az egyéb alternatív értékesítési csatornák úgy mint a viszonteladók, vagy élménycsomagnál például az utazási irodák.