A makrogazdasági trendek nagyban meghatározzák, mi lesz a jövőben, és a ma oly jelentősnek ítélt megfigyelések könnyen érvényüket vesztik. Az online kóstolók megjelenésekor például úgy gondolták, hogy azok majd forradalmasítják a borkóstolókat és megkönnyítik a borkereskedők munkáját. A járvány elmúltával azonban ezek visszaszorulóban vannak. Azért érdemes figyelni a főbb irányvonalakat: íme 7 olyan trend, ami valószínűleg nem hagyható figyelmen kívül a közeljövőben.
1. A közösségi média hanyatlása
Azok a borászatok, akik a közösségi médiában építették a márkájukat, tapasztalhatják, hogy kevesebb követő és rajongó foglalkozik a tartalommal, és ez az irány nem valószínű, hogy változni fog. Akik eddig az Instagramra és influenszerekre támaszkodtak, azoknak érdemes újragondolniuk a marketing stratégiájukat, mert a social média már nem az, ami volt korábban. Ennek több oka is van, de kétségtelenül az egyik legnagyobb a TikTok térnyerése. Egyre nehezebb és drágább elérni az embereket és a fogyasztói elköteleződések is sokkal nehezebben alakulnak ki. A TikTok-on a borágazat pedig nem tud megjelenni, mert az alkoholos tartalmak tiltva vannak a platformon.
2. A borturizmus előretörése
A pandémia után kérdéses volt, hogy a borturizmus (és általában a turizmus), újra beindul-e. Úgy tűnik, hogy igen: az utazások száma a járvány után robbanásszerűen nőtt, amihez az is nagyban hozzájárul, hogy Kína is nyitott. A kínai turisták fő célpontjai ugyan nem a borvidékek, de a Financial Times jelentése szerint fő motivációjuk az utazásra a gasztronómia, ami potenciálisan jó hír az on-trade szektor számára. Ennek apropóján Dubai nemrégiben elengedte az alkoholra kivetett 30%-os büntető adót, kifejezetten a turizmus fellendítése érdekében.
3. A fiatalok nyitása a “fine wine” felé
Mind a Liv-ex, a londoni székhelyű bortőzsde, mind a Sotheby's borosztálya arról számolt be, hogy egy fiatal borfogyasztó réteg van kialakulóban. „Új vásárlóink nagyjából 40%-a 40 év alatti” – nyilatkozta nemrég Jamie Ritchie, a Sotheby’s Wines & Spirits Globally elnöke a Meininger’s-nek. Justin Gibbs, a Liv-ex elnökhelyettese és Exchange igazgatója ugyanezt említette, és mindketten kifejtették, hogy az új alkalmazások és más digitális eszközök új módon nyitották meg a piacot. A Financial Times szerint a teljes luxuspiacon tapasztalható hasonló tendencia, és a fiatalok megjelenése megkérdőjelezi a luxuskiadásokkal és általában a gazdagokkal kapcsolatos hagyományos tudásunkat. Ennek a korcsoportnak a kiadásai ugyanis háromszor gyorsabban nőnek, mint a többi generációé, vagyis óriási üzleti potenciállal kecsegtetnek.
4. Kisebb választék az éttermekben
A járvány rossz hatással volt az on-trade szektorra, sokan eladni kényszerültek a készleteiket, köztük régi évjáratú, ritka tételeket, amelyeknek értéke azóta megnőtt, és nehéz visszapótolni őket. A fine dining szektor is válságban van, Michelin-csillagos éttermek zárnak be, és alig van olyan étterem, amely nem szenved munkaerőhiányban, miközben az alapanyagok árai az egekben vannak. Valószínűleg véget értek azok az idők, amikor a vendéglők nagy borkészleteket tudtak felhalmozni. Ez a borászatoktól is alkalmazkodást kíván.
5. A sommelierek szerepének erősödése
Az elmúlt tíz évben az USA-ban szinte híresség státuszba kerültek a borszakértők, annyira népszerűek lettek. Bár ez más országban még nem figyelhető meg ilyen mértékben, de érezhető a hatása. A sommelierek közvetlenül találkoznak a fogyasztókkal, és ők mesélik azokat a történeteket, amelyek által a vásárlók közelebb kerülnek a borokhoz. Emellett ők kivételes felhasználói a közösségi médiának is, amely még akkor is fontos csatorna, ha egyébként a fent leírtak szerint hanyatlóban van.
6. A Place de Bordeaux hatalmának növekedése
Bordeaux már korántsem az a nagyhatalom, mint egykor. Befolyása és jelentősége mégis egyre nő a
La Place-nek, egy kb. 300 tagból álló hálózatnak köszönhetően, amely a top birtokok borainak értékesítését végzi, és világszinten páratlan hozzáféréssel rendelkezik a legfontosabb értékesítési csatornákhoz, beleértve a kisebb de értékes piacokat is, amelyeket a termelők maguktól nehezen tudnának elérni. A listán szerepelni kitüntetett jelentőséggel bír, ezért erre a világ más régióiból származó bormárkák is szeretnének bekerülni, még inkább növelve ezzel a hálózat népszerűségét.
De mindezek közül a legmeghatározóbb trend:
7. Neo-prohibicionizmus
Az elmúlt két-három évben egy új trend született az USA-ban: az úgynevezett „better for you” borok térnyerése, amelyek egészségesebb borként árulják magukat. Ez jelenthet akár alacsonyabb cukortartalmat, vagy peszticid- és adalékanyag-mentességet is. Ez még csak az Egyesült Államokban van jelen, de ez a kis trend egy nagyobb irányba ágyazódik, mégpedig egyfajta új prohibicionizmus vagy egészségtudatosság trendjébe. Egyre többen vállalják a száraz januári (Magyarországon száraz novemberi) kihívást, miközben az újságok és magazinok valósággal elárasztják az olvasókat a józanságot dicsérő tartalmakkal. A legrégibb borkultúrák, így pl. Franciaország, kezdik leváltani a borokat az alkoholmentes változatokra. Jellemzően a 20-as, 30-as éveikben járó fiatalok mondanak le az alkoholfogyasztásról. (Ez némileg ellentmond a fine wine felé forduló fiatalok növekvő tendenciájának. Valószínűleg itt arról van szó, hogy a világszintű trend a borfogyasztás csökkenése, ugyanakkor azok körében, akik fogyasztanak alkoholt, megfigyelhető a fine wine felé fordulás.) Az egészségtudatosság olyan tendencia, amely valószínűleg velünk marad, és a borágazat nem hagyhatja figyelmen kívül.