Beszélgetés a 2024-es Év Bortermelőjével, a Pannonhalmi Apátsági Pincészet borászával és ügyvezető igazgatójával, Liptai Zsolttal.
Hogyan kezdődött a pályafutásod, és minek köszönhetően maradtál azóta is ezen a pályán?
Ceglédbercelen születtem, és ott kezdtem el az általános iskolát is, ahol már akkor eldöntöttem, hogy a természet és a növények világában szeretném megtalálni a helyem. Az álmaim akkor még egy dísznövénykertészet körül forogtak, de ahogy telt az idő, egyre inkább felfedeztem, hogy a szőlő és a bor világa vonz igazán. A főiskolai évek alatt kristályosodott ki, hogy a borászat lesz az én igazi hivatásom. Amikor azonban friss diplomával kiléptem a nagyvilágba, gyorsan rájöttem, hogy az egykori állami gazdaságok kezdenek eltűnni, és az új családi vállalkozások még éppen csak most indultak el. Az iskola is arra figyelmeztetett akkor, hogy nekünk, fiatal borászoknak a nyugati piacokra kell koncentrálnunk, és nemcsak a jelenben, hanem hosszútávon is a borászatban kell gondolkodnunk. Ezért 1999-ben Kaliforniába mentem, hogy mélyebben megismerjem a borászatot és a szőlészetet. Ott teljesen új perspektívából láttam a borászat működését. A kaliforniai borászatok és családi vállalkozások hozzáállása lenyűgözött: mind a méretük, mind pedig az erőforrásaik tekintetében sokkal fejlettebbek voltak, mint a hazaiak. Az ottani tapasztalatok egyértelművé tették számomra, hogy a borászat nem csupán a szőlőről és borról szól – sokkal inkább egy összetett rendszer, amelybe a turizmus, a marketing és a gasztronómia is szorosan beletartozik. Csak ezek együtt alkothatják azt a kerek egészet, ami sikeressé teszi a borászatot. Akár Kaliforniában is maradhattam volna, de úgy éreztem, az én feladatom, hogy ezt a lehetőséget itthon teremtsem meg. Így jutottam el több lépcsőn keresztül 2003-ban Pannonhalmára, ahol a megszerzett tudásom és tapasztalataim bőven tudtam kamatoztatni.
fotó: Hodos Sándor
Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek a szakmában?
Ez egy igazán jó kérdés, hiszen amit a legnagyobb sikeremnek tartok, azt inkább szerencsés helyzetnek nevezném. Kezdetben nem voltam tisztában vele, hogy hová vezet majd az utam. Kicsit céltalanul indultam. Az első lépéseim Szekszárd felé, a Liszt Pincészethez vezettek, majd Eger következett, ahol Gál Tibor irányítása alatt kezdtem el igazán tanulni a szakmát. Akkoriban ő sokat utazott, így kevesebb ideje volt tanítani, de minden egyes apró lépéssel rengeteget fejlődtem. Végül vele együtt érkeztem Pannonhalmára, és azóta is itt dolgozom – immár 22 éve. Bár egy pillanatra elcsábított Dél-Afrika, végül úgy döntöttem, hogy maradok, és nem bántam meg.
Mi ebben a siker vagy szerencse? Az, hogy jól döntöttem. 2000 tavaszán tértem haza Kaliforniából, tele tapasztalatokkal és inspirációkkal. Ott olyan modern eszközöket és technológiákat láttam a borászatban, amik akkor még Magyarországon ismeretlenek voltak. Majd húsz évvel később, 2020-ban újra visszautaztam, hogy megnézzem, hogyan fejlődött az iparág. És meglepődve tapasztaltam, hogy ekkora már mi is lépést tartunk, és olyan innovatív megoldásokat alkalmazunk, mint a legnagyobb borászatok a világban. Úgy gondolom, hogy Magyarország borvidékei rendelkeznek mindazzal a potenciállal, hogy olyan borokat készíthessünk, mint a nyugati vagy tengerentúli borvidékek. Az egyetlen különbség, ami meghatározza a fejlődésünk kulcsát, az a hozzáállásunk. Az, hogy
mennyire vagyunk felkészültek, elhivatottak, és mennyire vagyunk hajlandók folyamatosan fejlődni – ez mind tőlünk, a magyar borászoktól, szőlészektől és minden borral foglalkozó szakembertől függ.
A magyar borászat kétségtelenül többre hivatott, és elérhetjük, hogy a boraink a legjobbak között legyenek. Ehhez azonban rengeteg munka és elhivatottság szükséges.
Fotó: Talabér Géza
Mit tudnál javasolni annak, aki most szeretne belevágni a borász szakmába? Melyek a legnagyobb kihívások ebben a szakmában?
Emlékszem, amikor negyedmagammal Ausztriában dolgoztunk egy szőlőmetszésen. A helyi gazda büszkén mesélte, hogy négy egyetemista dolgozik nála, és egy beszélgetés során rákérdezett, hogy hány hektár szőlőnk van otthon. Az egyikünk 4 hektárt mondott, a másikunk 2 hektárt, én pedig azt válaszoltam: „Egy talpalatnyi földem sincs, csak a kertem.” Erre ő fel is tette a kérdést: „Miért tanuljátok, csináljátok ezt”? Tudtuk jól, hogy a borászat rengeteg energiát és tőkét igényel, és hogy a visszajövő profit is csak hosszú évek múlva jelentkezhet. Azóta is azt tanácsolom mindenkinek, aki most fontolgatja a borászatba való belépést, hogy alaposan gondolja végig, valóban képes lesz-e türelmesen várni, amíg a saját borászatának a gyümölcse beérik – ami akár több generációt is igénybe vehet. Ha nem biztos benne, akkor talán érdemes mások mellett dolgozni, és tapasztalatot gyűjteni. A sikerhez vezető út hosszú, de ha valaki elhivatott, a türelem és a kitartás meghozza a gyümölcsét, ebben biztos vagyok.
Hogyan lehet egy sikeres borászatot felépíteni?
A legfontosabb, hogy a bornak finomnak kell lennie. Bár elsőre talán evidensnek tűnik ez a kijelentés, valójában rendkívül szubjektív, hogy kinek mi ízlik, és mi számít finomnak. A társadalom borfogyasztás szempontjából két csoportra osztható. Az egyik csoport tagjai mindent megtesznek, hogy olyan borokat találjanak, amelyek igazán elnyerik tetszésüket – időt és energiát nem kímélve keresnek, kóstolnak, felfedeznek. A másik csoport egyszerűbben fogalmazva csak egy jó, finom borra vágyik, de nem igazán érdekli, hogy az honnan származik, milyen szőlőfajtából készült, vagy milyen ízjegyeket lehet felfedezni benne. Ahhoz, hogy a második csoportból tudatos borfogyasztó váljon,
valami különlegeset kell nyújtanunk. Olyan élményt, amely valóban felkelti az érdeklődésüket, és arra készteti őket, hogy elgondolkodjanak azon, mi is van pontosan a poharukban.
Az igazi kihívás nemcsak a bor elkészítésében rejlik, hanem abban is, hogy a termelő elvárja, hogy a bora mindenkinek tetszen – éppen ezért különféle trükkökkel próbálja megszerettetni a tételt a fogyasztóval. Pedig az, hogy milyen borok készülnek, végső soron nem a mi személyes preferenciáinknak kell megfeleljen, hanem a piac elvárásainak. A borásznak tisztában kell lennie azzal, hogy egy adott szőlőfajtából olyan bort kell készíteni, amely a fajtára jellemző ízjegyeket hozza. Nem magunknak készítünk bort, hanem a közönségnek. A cél, hogy teret adjunk a fogyasztónak, hogy ő maga tudja értékelni a tételt, mindenféle külső befolyásolás nélkül. A bor akkor lesz igazán értékes, ha képes megszólítani, elgondolkodtatni, és arra ösztönözni a fogyasztót, hogy egy kicsit mélyebbre ásson a bor világában.
fotó: Talabér Géza
Miért Pannonhalma? Miért különleges ez a vidék a borászat szempontjából?
Őszintén szólva, Pannonhalmán nincs semmi különleges varázslat, mégis számunkra ez a hely egy igazi csoda – ugyanúgy, ahogy Magyarország minden borvidéke is. Úgy vélem, hogy az ország borvidékei között nincs akkora különbség, hogy az 22 borvidéket indokolna. Ha mégis hasonlítanom kellene egy borvidékhez, akkor talán a Szekszárdi vagy a Neszmélyi borvidéket említeném. Az elmúlt években Pannonhalma hatalmas fejlődésen ment keresztül, és talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Pannonhalmi Főapátság pincészete volt ennek a fejlődésnek az igazi motorja. Mi, a pincészetnél, kiemelten fontosnak tartjuk, hogy olyan szőlőfajtákat használjunk, amelyek már évszázadok óta jelen vannak a borvidéken. Célunk, hogy ezekből a fajtákból olyan borokat készítsünk, amelyek nemcsak a helyi tradíciókat tükrözik, hanem a nemzetközi elvárásoknak is megfelelnek, miközben megőrizzük az egyedi jellegüket.
Milyen jövőbeli terveitek vannak a borral kapcsolatosan?
Úgy gondolom, hogy az elmúlt 50 évben annyit fejlődött a borászat technológiai oldala, mint az azt megelőző 500 évben összesen. Nagy hiba lenne ezeket a modern újításokat figyelmen kívül hagyni a mindennapi borászkodásban. Természetesen nem arról van szó, hogy mesterséges vagy gépesített dolgokat kell készíteni, de olyan technikák, mint a fajtákon belüli klónhasználat vagy a modern művelési módszerek valóban hasznosak, és érdemes őket alkalmazni, sőt szinte kötelező is. Itt a nyugati országrészben sajnos olyan mértékű munkaerőhiány van, hogy gyakran gépek használatára kényszerülünk. Ennek ellenére, a szüretet például kézzel végezzük, hogy megőrizzük a szőlő eredendően magas minőségét. A minőség minden esetben elsődleges számunkra, és nem engedjük, hogy a technológia bárminek a rovására menjen. Éppen ezért kiemelt figyelmet fordítunk a laborháttérre, folyamatosan monitorozzuk az erjedő mustot, a kész borokat is, hogy időben be tudjunk avatkozni, ha esetleg valami nem a kívánt irányba halad. A technológiai fejlődés nemcsak segíti a munkát, hanem biztosítja azt is, hogy a végső termék valóban a legjobb minőséget képviselje.
fotó: Miklóska Zoltán
Miben méritek, hogy egy adott tétel mennyire sikeres a piacon?
A kollégáknak mindig azt szoktam mondani, hogy akkor vagyunk sikeresek, ha év végére kiürül a pincénk. Tudom, hogy ez szokatlannak tűnhet, hiszen sok bor számára jót tesz, ha hosszabb ideig érlelődik, de nálunk sok a reduktív tétel is, amelyek az adott évben érik el a legjobb formájukat. Nem célunk, hogy sok évjárat legyen a pincében, inkább arra törekszünk, hogy minden évben elfogyjon az adott "termés". Ha ez sikerül, akkor azt jelenti, hogy jól csináljuk. Régen kaptam egy megjegyzést, hogy könnyű borászkodni, ha a borainkon ott van a Főapátság neve. Nyilván ez fontos tényező lehet az első vásárláskor, de
ki az, aki újra megvenné a tételt, ha nem ízlik neki, csak azért, mert ott van az a bizonyos logó?
Mi azon dolgozunk, hogy boraink minden évben ugyanazt a megszokott, magas minőséget képviseljék, mert végsősoron a fogyasztók döntik el, hogy egy borászat sikeres vagy éppen sikertelen. A borunk minősége mindig a vásárlók bizalmán múlik. Arra is nagy hangsúlyt fektetünk, hogy külföldön is értékesítsük a borainkat. A tételeink közel negyede már külföldön kerül értékesítésre, és szerencsére sok pozitív visszajelzést kapunk. Leginkább az ár-érték-arányt emelik ki a vásárlók, ami számunkra nagy elismerés, hiszen a minőség mellett a versenyképes ár is fontos. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy olyan borokat készíthetünk, amelyek nemcsak a helyi, hanem a nemzetközi piacokon is megállják a helyüket.
fotó: Orosz Sándor
Az Infusióról mesélnél egy kicsit? Honnan a név, miért szeretjük ennyire?
Tény, hogy az Infusio kulcsszerepet játszott abban, hogy pincészetünk mára ilyen népszerűvé vált. Sokaknak az Infusio az első bor, amit tőlünk kóstolnak, és gyakran ez indítja el őket azon az úton, hogy felfedezzék a többi tételünket is. Az Infusio 2006-ban készült először. Merlot és cabernet franc fajták házasításának az eredménye, amely már az első évjáratban a termett szőlőmennyiség arányában került házasításra. Ez az alapkoncepció azóta is változatlan, de megesik, hogy évjárat függvényében kicsit eltérünk ettől. A Pannonhalmi Főapátságnál évszázadokon át Infusio volt a neve a mindenkori évjárat legmagasabb minőséget képviselő tételének, amely jeles események, keresztény ünnepek, emlékezetes alkalmak során került pohárba. Ezt a középkori hagyományt újjáélesztve választottuk a nevet újraalapított pincészetünk csúcsborához. Nekem egyébként a Pinot Noir a nagy kedvencem. Bár rengeteg odafigyelést és törődést igényel ez a fajta, ő az, aki a legjobban meghálálja a gondoskodást a palackban. A borászatban nem mindig egyszerű a dolgunk, de éppen ezek a kihívások adnak igazán különleges élményt, amikor a végeredmény egy igazán különleges bor lesz.