A kutatásról
A Borászportál fontos feladatának tekinti a borkultúra fejlesztését, melynek alapvető része a megfelelő tájékoztatás. 2011-ben azzal a céllal készítettük első fogyasztói kutatásunkat, hogy információval szolgáljunk a piacról, ezzel segítve a borászok tevékenységét, valamint a fogyasztókat is abban, hogy saját szokásaikat összehasonlíthassák honfitársaikkal.
Hazánkban kifejezetten borokkal foglalkozó rendszeres kutatásokról nincs információnk, ezért is fontos, hogy a felmérést megismételtük (és a továbbiakban is folytatni szeretnénk). Újdonság, hogy most különválasztjuk a Borászportál olvasókat, és azt vizsgáljuk, hogy mennyiben térnek el jellemzőik, szokásaik a többi internetezőtől. A másik érdekesség, hogy az adatokat egy hasonló német felmérés eredményeivel is össze fogjuk hasonlítani.
A kedvező fogyasztói reakciókra való tekintettel más kutatást is tervezünk, így például hamarosan a borrendezvényekről készítünk felmérést. (Kérjük olvasóinkat, hogy válaszoljanak majd arra a kérdőívre is.)
A válaszadókról
A 2012. decemberében folyó adatfelvétel során 10.700 válasz érkezett be, ami kifejezetten magas számnak mondható. Ezúton is szeretnénk megköszönni olvasóink támogatását, hiszen 5000 kitöltő a Borászportálról érkezett! A kitöltésért járó nyeremények kisorsolása megtörtént, a nyerteseket e-mail-ben értesítettük, de az ő listájuk
innen is elérhető.
Fontos megjegyezni, hogy a kutatásnál kifejezetten az internetezők véleményére voltunk kíváncsiak. Így ugyan nem tekinthetjük a felmérést országosan reprezentatívnak, ugyanakkor egy növekvő, és nagy jelentőségű csoport szokásait ismerhetjük meg, akik az ország lakosságának már több mint 60%-át teszik ki. Az eredményeket összehasonlítva más országos mintán végzett adatokkal megállapíthatjuk, hogy az internetezők a bor iránt egyértelműen fogékonyabbak: többet fogyasztanak és költenek, ráadásul a jobb minőséget preferálják.
Az eredményekről
A részletes elemzés elkészültéig néhány érdekes információt kiemeltünk. A borfogyasztás gyakoriságát tekintve az idei eredmények alátámasztották
a tavalyi meglepő értékeket. E szerint az internetezők 8%-a napi rendszerességgel fogyaszt bort, illetve 55%-uk legalább hetente. Az országos átlaghoz képest igen magas az otthon borozók aránya (62%, míg a sorrendben következő vendégségben történő iszogatás mindössze 18%-ot kapott). Az idei felmérés megerősítette a tavalyit abban, hogy az internetezők saját bevallásuk szerint leginkább a vörösbort fogyasztják (50% feletti arányban).
Két új kérdés is bekerült a kérdőívbe, így ezek is izgalmas eredménnyel szolgáltak. Megtudtuk például, hogy a válaszadók főként tisztán isszák a bort (76%), a fröccsben történő, illetve a más itallal (kólával, Fantával stb.) történő fogyasztás egyaránt 13-13%-ot ért el. A Borászportál olvasói viszont csak 7%-ban vegyítik utóbbi italokkal a bort.
Az idei évben rákérdeztünk a hazai és külföldi borok fogyasztásának arányára, amely igen kedvező eredménnyel zárult, hiszen – saját bevallásuk szerint – a válaszadók 38%-a csak magyar bort iszik, 74%-uk pedig legalább 90%-ban magyar bort fogyaszt.
A további adatokat, részletes eredményeket februárban közöljük.