Imádjuk a Facebook vitákat! Ezúttal Sánta Zoltán, (Borkollégium), Beöthy János (Csobánci Bormanufaktúra), Pauli Zoltán gasztronómiai tanácsadó és Antal Gábor (főszervező, Budavári Borfesztivál) szóváltását követtük figyelemmel.
Sánta Zoltán a „nagy” magyar vörösborok magas alkoholszintjével kapcsolatban fogalmazott meg kritikát, hozzátéve, hogy a VinCE Budapesten, a Chateau Pontet Canet vertikális kóstolón – ahol lehetett volna tapasztalatot gyűjteni – nem látott egy jelentős villányi, szekszárdi stb. termelőt sem.
Némi közjáték után (szép-e, jó-e a bocskai) Beöthy János „a bunkók szeretik az ütős borokat” poénnal kapcsolódott be a beszélgetésbe, majd Antal Gábor fogalmazott meg érdekes gondolatokat: „Azért halkan feltenném a kérdést, mit csináljon ez a büszke magyar, ha beérik a szőlője szegénynek, jó magas cukorfokkal. Vegye meg a fordított ozmózis gépet, mint az derék és sokat ajnározott bordeaux-iak, csak azért, mert most hirtelen van egy divathullám a magas alkoholok ellen? Kérdezem ezt ugyanazoktól, akik máskor meg a természetes borok divatját magasztalják.”
Pauli Zoltán szerint a villányi gazdák rengeteg tanulmányúton vesznek részt és „eléggé képben vannak vörösbor ügyileg”. Az ilyen utakon komoly szakmai konzultáció folyik – írta, majd hozzátette, hogy már régen nem Bordeaux az etalon.
Az összes „nagy” borászat, ami a világban számít, már régen „biologikusan” termel és ott ez nem probléma, csak az több munka – szólt hozzá ismét Beöthy János. Erre Antal Gábor azzal válaszolt, hogy szerinte a piac által hirtelen megkövetelt alacsony alkoholokra való gyors reagálás nem csak „több munka” eredménye. Erre pedig ismét Sánta Zoltán írta azt, hogy a helyzet „kicsit bonyolultabb”, mert lehet játszani a szüret időpontjával, stb., és végső esetben azon is el kell gondolkodni, hogy a túl sok alkohollal beérő szőlőfajtáknak van-e helye az adott borvidékeken.
Ezzel aztán Antal Gábor is egyetértett, szerinte is hosszú távon az a titok, hogy meg kell találni az egyensúlyt már a szőlőben. „Csak amikor hirtelen fordul a piac, mert mondjuk az antialkohol lobbi elnyomja a közízlést az egyre alacsonyabb alkohol irányába, akkor erre az a kínálat tud gyorsan reagálni, amelyiknek rendelkezésre áll a technológiai háttér.”
Szóval tényleg jók ezek a facebookos szóváltások. Ismerve a résztvevőket, a dolognak koránt sincs vége, ha követni szeretnéd,
kattints ide!