A bor Magyarországon jellemzően társasági ital, fogyasztása ünnepekhez köthető, egészséges, eleganciát sugall – tartalmazza a közösségi bormarketinget támogató országos felmérés eredményeinek összefoglalója. A kutatás során, amely a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum (AMC) vezérigazgatóságának megbízásából készült, a borvásárlók igényeit, véleményeit, preferenciáit vizsgálták. Az adatokból kiderül még, hogy a férfiak gyakrabban és nagyobb mennyiségű bort isznak, mint a nők, és többnyire a vörösbort választják. Az italfajtából a legtöbbet a Dunától keletre, a legkevesebbet Budapesten isznak, az országosan elfogyasztott mennyiség pedig némileg csökkent az elmúlt években.
Simon Péter, az élelmiszer-gazdasági termékek piacbővítése céljából létrehozott intézmény vezérigazgató-helyettese a Napközben szerdai adásában elmondta, legutóbb öt éve készült hasonló országos reprezentatív vizsgálat, ezért ideje volt az azóta történt változások felmérésének. Az AMC ugyanis a kampányait, közösségi marketingaktivitását a fogyasztói szokások alakulása szerint tervezi. A szervezet emellett azt is szerette volna, ha az iparági szereplők tisztában vannak a piac jellemzőivel.
Simon Péter az I. Borjog és Bormarketing Konferencián előadóként (fotó: Németh Richard)
Simon Péter szerint pozitív tény, hogy a bor magas presztízsű, elsősorban társaságban fogyasztott ital. A felmérésből ugyanakkor az is látszott, hogy van egy árplafon, amely korlátot állít az eladók elé, vagyis kétezer forint fölött nagyon nehéz egy palack bort eladni a boltokban. A vezérigazgató-helyettes megjegyezte, jóval ezalatt, már nyolcszáz forint körül is lehet jó minőségű bort kapni a piacon, tehát egy minőségi bornak nem kell feltétlenül drágának lennie.
Egyre kevesebb a rossz bor
Varga Péter borász, a badacsonyörsi Varga Pincészet tulajdonosa, ügyvezetője ennek kapcsán elmondta, úgy látja, Magyarországon egyre kevesebb a rossz bor. Hozzátette: az elmúlt húsz évben nagyon sokat fejlődött a magyar borászat, amit mutatnak a nemzetközi versenyeken elért egyre jobb eredmények is. A szakember egyetért azzal, hogy viszonylag alacsony áron, már hat-hétszáz forinttól kiváló borokat lehet kapni.
Kérdőjeles a reprezentativitás
Varga Péter egyúttal hangsúlyozta megkérdőjelezi a felmérés azon megállapításait, melyek szerint a legtöbb bor a Dunától keletre, a legkevesebb Budapesten fogy. A pincészet-tulajdonos szerint fontos az eredmények értékelésekor, hogy a vizsgálat internetet használó borfogyasztók és nem a teljes magyar népesség körében készült. Tapasztalatai szerint a hat-hétszáz forint fölötti árszegmensben pont, hogy a Dunántúlon és Budapesten lehet eladni a legtöbb bort. A vörösbor népszerűsége kapcsán pedig azt hangsúlyozta, hogy az italfajta divatja ugyan még tart, de Magyarország még mindig elsősorban fehérbor-előállító ország, és ez is egyre népszerűbb. Hozzátette: az illatos fehérborok, valamint a rozék őrületes nyugat-európai divatjának már nálunk is megvannak az első hatásai.