50 ország több mint 5400 kiállítójával, 52 ezer látogatóval és 140 ország kereskedőivel, szakíróival, sommelier-eivel érkezett a Wine Paris február 10. és 12. között, amelyen a nemzetközi borágazat meghatározó szereplői vettek részt. Idén először – a Magyar Bormarketing Ügynökség szervezésében – Magyarország is a kiállítók között szerepelt.
Sokak szerint a Vinexpo Bordeaux-ból Párizsba való áthelyezése javította a vásár hatékonyságát. A francia főváros a világ minden tájáról könnyen megközelíthető, a logisztika kiváló volt, a szállodák jó áron kínálták a szobákat. Idén még a korábban nem túl jelentős olasz részvétel is nagyobb volt, így rájuk kiemelt figyelmet fordítottak, a legnagyobb pavilonban állítottak ki. Több résztvevő kiemelte még a hatékony partnerkereső platformot, és találkozó leszervezési lehetőséget, amit a kiállítás biztosított.
A ProWein március 16. és 18. között kerül megrendezésre. A 30 éves múlttal rendelkező nemzetközi bor- és szeszesital-vásár lefedi a teljes globális piacot. A borokon kívül párlatok, sörök, cider, ásványvíz és sok egyéb kategória megtalálható. Az egyik kulcsfontosságú terület, ahol a ProWein mindig is különösen erős volt, a kereskedési platform biztosítása a feltörekvő országok számára, amelyek a világ minden tájáról szeretnének vásárlókat elérni. A ProWein Fórum bővítésével, amely aktuális üzleti témákat érint, és elősegíti az ágazaton belüli eszmecserét, magas színvonalú mesterkurzusok és az ágazat szempontjából releváns aktuális kérdésekről szóló szakértői előadások széles kínálata is elérhető lesz. A tavalyi számok némileg alacsonyabban az idei Wine Paris-hoz képest: 65 ország több mint 5200 kiállítója, és 47 000 látogató volt jelen 2024-ben.
forrás: wineparis.com
“
Az év első harmada egyértelműen a Wine Paris és a Prowein vetélkedéséről szólt, és a Wine Paris most először le is körözte a német vásárt. Én ötször vettem részt a párizsi expón, háromszor kiállítóként, és már a tavalyi után azt írtam, hogy a Wine Paris megérett az európai elsőségre" - meséli Németh Ágnes, a Hungarianwines.hu alapító-főszerkesztője. A Wine Paris egyébként először önálló expó volt, majd a Vinexpóval egyesülve érte el jelenlegi méretét, és már korántsem csak a francia borokról szól.
Ágnes szerint az idei rendezvényen is csupa elégedett arcot lehetett látni: a kiállítók örültek a sok minőségi vendégnek, különösen az új kontaktoknak, illetve a borászok üdvözölték a nem elszállt szállodai árakat is, míg az importőrök, főleg a tengerentúliak ujjongtak a közvetlen járatok és a jó éttermek miatt. “A logisztika már tavaly is jó volt, kis döccenések akadtak, de mindent megoldottak, idén pedig már gördülékeny volt minden. A magyar stand jól nézett ki, ugyan kissé nehezen fértek el a kiállítók, mert nagy volt az érdeklődés, egyre több kiállító jelentkezett, a helyet viszont utólag már nem lehetett növelni.”
ProWein 2022, forrás: bor.hu
“Természetesen a Prowein nem hagyja magát, “felvette a kesztyűt”. Új, dinamikusabb szlogen és logó, megújult weboldal, újabb és hatékonyabb platform a kiállítók és látogatók közti online kommunikációra és saját “booking.com” – ez utóbbira nagy szükség volt, ugyanis a düsseldorfi szálloda- és étteremtulajdonosok mohósága az egyik legsúlyosabb érv a Prowein ellen, a vásár idején ugyanis speciális, Prowein árak léptek érvénybe. Most a német expo előre, jó áron lekötött szállásokat kínál a saját weboldalán keresztül, én is egy ilyen szálláson leszek, egy hajón, ugyanis a vásár idején több szállodahajó ringatózik majd a Rajnán. Kíváncsian várom, hogy milyen lesz az idei Prowein, az biztos, hogy továbbra is fontos tényező lesz” - véli Ágnes.
Vinitaly: az olasz borok kirakata
Az idén április 6. és 9. között megrendezésre kerülő találkozó az olasz borok nagy kiállítása, emellett mindig is erősen fókuszált az amerikai piacra: 2024-ben 3700 amerikai vásárló vett részt a veronai kiállításon. (Néhány éve a Vinitaly USA business to business eseményt is megrendezik, amelynek célja, hogy a Vinitaly az Egyesült Államok első olasz borvásárává váljon.) Kóstolók, szemináriumok, mesterkurzusok várják az érdeklődőket. A veronai kiállítás 2023-ban több mint 4000 kiállítót vonzott 32 országból, és majdnem 30 ezer nemzetközi kereskedő látogatott el rá.
“A Vinitaly-n sokszor jártam, mesterkurzust is tartottunk kétszer is Romsics Lászlóval, illetve egyszer hazai sommelier-ket, kereskedőket is vittem a veronai vásárra. Időről időre felmerül, hogy van-e ott helye a magyar borászoknak, a vásár szervezői igyekeznek is lemosni azt az imidzset, hogy a Vinitaly egy nagy bár, ahol az olaszok éneklősre kóstolják magukat estére, és bizonyára valóban sokat változott - például a korábbi hétvégi napok helyett már hétkoznapokon van, ezzel is jelezve a szakmaiságot, és kissé távolabb tartva a helyi szomjasokat” - magyarázza Ágnes. Szerinte kérdés, hogy ez elég-e ahhoz, hogy egy magyar borászatnak megérje ott kiállítani. A tengerentúli kereskedőknek ugyanaz a baja, mint Düsseldorffal: macerás odajutni. Ágnes beszélt olyan amerikai importőrrel, aki Párizsban találkozott az olasz partnereivel, így kihagyhatja a Vinitaly-t. Úgy látja, hogy az olasz kiállítók sem lehetnek olyan elégedettek a veronai expóval, ugyanis duplájára növelték a Wine Parison a jelenlétüket a tavalyihoz képest. Ettől függetlenül az immár 57. kiadására készülő Vinitaly a látogatónak élmény, viszont aki csak egy-két nemzetközi expón tud kiállítani, annak ő nem a Vinitaly-t javasolja.
“A kisebb borvásárok sikeresebbek, a nagyokon meg ott vagyunk, mert muszáj”
A somlói Kancellár Birtok a ProWein-on és a Vinitaly-n vesz részt, számukra jelenleg a francia piac nem opció. “Az is igaz, hogy kevés felesleges borunk van, mert az ázsiai piacokon nagyon erősek vagyunk, és szinte minden borunkat pár hónap leforgása alatt eladjuk” - emeli ki Bertalan Gyula marketingigazgató. “A nagy kiállítások közül a Vinitaly számunkra nagyon sikeres, valamiért az ottani érdeklődők különlegesnek tartják azt az ízvilágot, amit a boraink hordoznak. Az Irsaiból sokat eladunk és az olaszrizling is jól megy. A juhfark már egy felső polcos bor, szeretnénk oda pozicionálni árban is, mint pl. ahol az olasz borok árai vannak”.
A ProWein számukra kevésbé volt sikeres tavaly, de muszáj ott lenni, mert a német és osztrák piacon ezt elvárják. Az idei kiállításra egyébként már most vannak lebeszélt találkozóik. Gyula szerint a kisebb vásárokon olykor sikeresebbek, nekik pl. a nagykövetségek szervezései vagy a Furmint Február események eredményes kapcsolatokat hoztak. “Ott vagyunk a legjobb helyzetben, ahol az újvilági kiállítók kevésbé, vagy nincsenek jelen. Az ő áraikkal nehéz versenyezni” - emeli ki. A lengyelországi és balti államokban szervezett kiállításokra közösen mennek más tokaji vagy villányi borászatokkal. Ezeken is nagy a sikerük a somlói boroknak, ez nem is kérdés, csak az árakban nehéz olykor megállapodni.
Kisebbek de hatékonyak
A London Wine Fair az egyik legnagyobb borfesztivál az Egyesült Királyságban, amit minden év májusában rendeznek meg. Az esemény nemcsak borászatok, hanem a borágazat más szereplői (étterem-, és bár tulajdonosok, borfesztivál szervezők) számára is fontos találkozóhely. Ez az esemény a brit piac szereplői számára különösen érdekes, az idei londoni borvásár a prémium szeszes italokra és mixer márkákra fog összpontosítani.
“
Ha már Egyesült Királyság, akkor van egy rendezvény, amely a magyar borászok számára hasznosabb – és még olcsóbb is –, ez pedig a CEE Wine Fair, amelyre második alkalommal kerül sor, idén június 9-én lesz. Az egynapos esemény kisebb költséggel jár, és koncentráltabb, a tematika pedig hasznos: a régiónk országaival együtt jelenünk meg” - teszi hozzá Ágnes. Bolgár, szlovén, román, szlovák, moldáv és sok más nemzet kiállítói voltak jelen a tavalyi debütáló rendezvényen, néhány magyar borászat is kiállított, és óriási siker volt. “
Érdemes a rendezvény oldalán lejjebb görgetve beleolvasni a híradásokba”.
Ami Ausztriát illeti, a
VieVinum népszerű a hazai borkedvelők körében, mert Bécsbe érdemes átruccanni akár egy napra is kóstolni, és egy időben magyar kiállítók is jelen voltak. “
Emlékszem egy kékfrankos kóstolóra, ahol Heimann Zoltán büszkén mutatta kékfrankosát az osztrákoknak –, bár azt nem tudom, mi kell ahhoz, hogy az osztrákok magyar bort vegyenek…”.
Az EUROVINO borászati szakvásár Németország három legnagyobb borvidékének (Rheinhessen, Pfalz, Baden és Württenberg) szívében, Karlsruheban várja látogatóit márciusban. A kétnapos rendezvényen a német nyelvterület és az európai borpiac legjava találkozik és vitat meg borkereskedelemmel, gasztronómiával és vendéglátóiparral kapcsolatos releváns témákat. Idén 430 kiállító volt. Az EUROVINO a rezisztens és hagyományos szőlőfajtákból, fenntartható és környezetbarát módon készült borokra fókuszál.
Wines Paris 2025 - forrás: bor.hu
“
Van még sok kisebb rendezvény, amelyek specifikusabbak, mint például a natúrboros kóstoló Eisenstadtban, a Karakterre, ezen részt vesz többek közt a balatoni Kristinus, vagy a hedonista, csúcsborászatoktól hemzsegő gourmet rendezvény Baden-Badenben a Falstaff magazin szervezésében, ahol ott lesz a mádi Zsirai Pincészet is” - egészíti ki a sort Ágnes.
Milyen kitelepüléssel készül az idei vásárokra Magyarország?
A Wine Paris-n a megjelenéshez 15 egyéni kiállító, valamint három borászati közösségi stand került felállításra, így összesen 25 pince tételeit tudta megkóstolni a nagyérdemű. Konstantin Baum előadásában vulkanikus masterclasst tartottunk.
A ProWein-on 21 társkiállítón keresztül 26 borászat lesz kint. 5 mesterkurzust is szervezünk két elismert nemzetközi előadó tolmácsolásában: Yvonne Heistermann, a Német Sommelier Szövetség Elnöke egy általánosabb, An exciting journey through Hungary's wine regions címet viselő kurzussal, valamint a kékfrankosokat rivaldafénybe állító Kèkfrankos rediscovered – a class of its own mesterkurzussal készül, míg Konstantin Baum, MW három mesterkurzussal várja az érdeklődőket, melyek a vulkanikus borok, az őshonos fajták és a pezsgők világát járják majd körül.
A VinItaly-n most rendhagyó módon nem klasszikus standunk lesz, hanem egy tasting zone egy tucat borászat részvételével, a tervek szerint Tokaji fókuszú külön bárral, ahol sommelier-k fognak több időpontban kóstolókat is tartani.
Források: the-buyer.net, winenews.it, vinitaly.com, wineindustryadvisor.com, prowein.com, wineparis.com
A cikk megjelenését a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatta.