Két hete indítottuk a Borkollégium oktatóit bemutató sorozatunkat. Ezúttal Bálint László nemzetközi borakadémikust kérdeztem arról, miért jó a borkurzusok hallgatóinak, hogy ő eredetileg villamosmérnök, és a tabletek világában miért kell még felkészültebbnek lennie az oktatónak.
Címlapfotó: Szmodits Balázs
A csapat egyik legrégebbi tagja Bálint László oktató, akit Mészáros Gabriella 2009-ben kért fel munkatársnak – abban a pillanatban, ahogy előbbi megkapta a WSET nemzetközi borakadémikusi diplomáját. Az eredeti végzettsége szerint villamosmérnök borszakértő egyébként – elmondása szerint – teljesen véletlenül került kapcsolatba a borokkal. 1998-ban kollégáival elment egy akkor új-hullámosnak számító étterembe, ahol az ételek mellé párosított borokat ajánlottak. Egy 1997-es Degenfeld Muscat Lunel és egy 1995-ös Thummerer Egri Bikavér pecsételte meg a sorsát. Az „összes itthon fellelhető bortanfolyam elvégzése után” meg sem állt Londonig, ahol végül megszerezte az említett diplomát.
Sokoldalúságának jó hasznát veszik a Borkollégiumban. Gyakorlati oldalon is komoly tapasztalattal rendelkezik – korábban egri borászatot vezetett, jelenleg saját 0,4 hektáros tokaji területén készít bort –, ő tartja az angol és a magyar nyelvű kurzusokon a szőlészet és borászat tanegységeket. Mindemellett pedig hódol a hobbin belüli hobbijának: a
FurmintUSA társalapító-operatív igazgatójaként népszerűsíti kedvenc hazai fajtáját a tengerentúlon.
Eredeti szakmájától sem szakadt el, ráadásul – mint mondja – még a borral való foglalkozás közben is olykor jól jön neki a mérnöki szemlélet.
Amikor kóstolások során értékeljük a bort, azt tulajdonképpen egy koordináta-rendszerben helyezzük el. Itt sokat tud segíteni az objektív mérnöki gondolkodás. Ugyanígy könnyebb a dolgom előadóként a kurzusokon, hiszen a boroknál is a folyamatok logikusan egymásra épülnek.
Bálint László a Borkollégiumban tagja a
Bormarketing és értékesítés kurzus oktató csapatának is. „Bár nyilvánvalóan annak is van haszna, ha egy a vendéglátásban dolgozó szakember vesz részt rajta, ez a képzés szerintem elsősorban a borászok, borászatok számára releváns. Én úgy látom, az új pincészetek sokszor úgy indulnak neki, hogy olyan bort akarnak készíteni, amit ők szeretnek, függetlenül attól, hogy mire van igény a piacon. Nagyon korán tisztába kell azonban tenni, hogy magamnak készítem a bort, vagy szeretném eladni. Utóbbi esetben igenis kompromisszumokat kell kötni, esetleg olyan lépéseket kell tenni, amiket amúgy nem tennék meg.” A szóban forgó tanfolyam erre tökéletesen alkalmas, a résztvevők betekintést nyerhetnek az alapvető (marketing-)fogásokba és az előadókkal is konzultálhatnak az őket érintő konkrét kérdésekben.
A szakma egyébként egyre inkább kezdi felismerni, hogy szüksége van az ilyen jellegű kurzusokra és általában a folyamatos fejlődésre, továbbképzésre. „2009-hez képest jelentősen megnőtt szakmai érdeklődők aránya a Borkollégium tanfolyamain. De nem csak ezért kell sokkal felkészültebbnek lennie az oktatónak. Nem egyszer előfordul, hogy mondok valamit, és a hallgatók azonnal leellenőrzik a tableteiken, hogy nem tévedtem-e.”