Milyen trendek várhatók a borvilágban 2024-ben?

Borászportál
2024. január 08., 15:27


Minden év elején kíváncsian várjuk a szakértők és elemzők újabb trendekre vonatkozó megállapításait a borpiacon. Fogyasztóként is érdemes tudnunk ezekről, de ha a borágazatban dolgozunk, akkor alapvető, hogy tájékozódunk arról, mi várható a következő időszakban. 
Milyen trendek várhatók a borvilágban 2024-ben?
Ezúttal a Meininger's International és a Robb Report kristálygömbjébe néztünk bele, hogy megtudhassuk, miért lelkesednek a borfogyasztók, és mi az, ami biztosan elfogy majd a boltok polcairól 2024-ben - nem elfelejtve azt, hogy ezek a trendek elsősorban a nagy bortermelő országokra érvényesek, és a hazai szokásokkal olykor ugyan együttjárnak, de azokkal akár ellentétesek is lehetnek.
 
Elmosódnak a határok a “borivók” és “más ivók” között
 
A jelek arra utalnak, hogy a fogyasztók - különösen a fiatalabbak - már nem gondolják magukat „borivónak”, „sörivónak” vagy „koktél fogyasztónak”. Bryan Roth, az amerikai Feel Goods Company elemzője szerint a kategóriák közötti határvonalak mostanra összemosódtak. Szerinte a fogyasztókat kevésbé érdekli, hogy sört vagy bort isznak, nem csinálnak ebből elvi kérdést, az érdekli őket, hogy ízlik-e, ami előttük van vagy sem.
 
Ez a változás a minden szegmensben jelenlevő óriási ízválasztéknak is köszönhető: az emberek ma már végtelen számú stílus közül válogathatnak, és minden italfajtában megtalálhatják a kedvenceiket. Az elmúlt évtizedben voltak kísérletezések ízesített borokkal, és nagy sikereket értek el velük. Pl. Liz Thach MW nemrég számolt be a Forbes-ban az Egyesült Államokban óriási sikereket elérő ananászos-chilis borról. Sok bortermelő számára persze felháborodást okoz, ha más gyümölcsöt vagy fűszert adnak a borhoz. Ugyanakkor ezek a borok egyre jövedelmezőbbek, és térnyerésükre számítani lehet a jövőben.
 
Dobozos italok mindenhol
 
A határok nem csak az ital kategóriák, hanem az alkalmak között is összemosódnak. Míg korábban a dobozos sörivás a meccsnézéshez, a borosüveg pedig a vacsorához kötődött, addig manapság a fiatalok alkalomtól függetlenül szívesen választják a dobozos italokat: legyen szó sörről, borról vagy koktélról. A kényelmes, könnyen hordozható italok iránti kereslet emelkedése miatt a Grand View Research szerint a globális dobozos borpiac 2028-ig várhatóan 12,3%-kal fog növekedni. Ezért ahhoz, hogy a bortermelők új fogyasztói piacokat találjanak, gondolniuk kell a dobozos változatok piacra dobására is.
 
Milyen trendek várhatók a borvilágban 2024-ben?
 
Alacsony alkoholtartalmú- és mentes borok térnyerése
 
Nem újdonság, hogy az elmúlt években óriási növekedés ment végbe az alacsony alkoholtartalmú- és mentes borok szektorában, különösen az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország és Franciaország, valamint Ausztrália és Japán piacain. “Az IWSR adatai szerint az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú kategóriák eladásai már elérték a 11 milliárd dollárt, és 2032-re várhatóan meghaladják a 24 milliárd dollárt.”
 
Az IWSR vezető adat- és elemzési forrás az alkoholos italok piacán, amely az iparág számára fontos adatokkal szolgál, számszerűsíti a bor, a szeszes italok, a sör, az almabor és az almabor globális piacát, továbbá betekintést nyújt a rövid és hosszú távú trendekbe, ill. ötéves mennyiségi és érték-előrejelzéseket is készít.
 
Ez a növekedés megjelenik a nem alkoholtartalmú italokra szakosodott üzletek számának emelkedésében is (Nix&Nix, Hollandia; Boisson, USA; Club Soda, Egyesült Királyság), amelyek arról számolnak be, hogy az alkoholmentes borok a legnépszerűbb termékeik közé tartoznak. Emellett a nagy alkoholos italgyártó cégek is egyre többet fektetnek be az alkoholmentes italokba, ez is jelzi, hogy komolyan hisznek abban, hogy ez lesz a jövő.
 
A fehérborok kiszorítják a vörösborokat
 
A Meininger’s 2023-as jelentése szerint a Rhône-völgy azt a célt tűzte ki maga elé, hogy arculatát vörösboros területről fehérbor termelővé alakítja. Nincsenek ezzel egyedül: több, korábban vörösborosnak számító borvidék vált mára fehérborossá. Az ok egyszerű: a vörösbor-fogyasztás csökken, mivel a fogyasztók a frissebb stílusokat, különösen a fehér- és habzóborokat részesítik előnyben.
 
Milyen trendek várhatók a borvilágban 2024-ben?
Szőlőültetvények, Alto Adige, Olaszország
 
Míg sokáig azt hitték, hogy a komoly borivók csak vörösbort isznak, ma már nyilvánvaló, hogy a fehérborral több okból is kezdenek egyforma tisztelettel bánni. Világszinten nagy figyelem irányul a fehér burgundira, a kaliforniai chardonnay-ra, a Rhône-völgy fehérboraira, valamint a rajnai rizlingre és más aromás fajtákra Németországból, Ausztriából, Elzászból és az olaszországi Alto Adige borvidékről. Nő az érdeklődés a prémium minőségű fehérborok iránt Spanyolországból, Görögországból, Portugáliából, Horvátországból, Új-Zélandról és más olasz régiókból. Bármennyire is szeretjük a steaket és a cabernet sauvignont, mivel mindannyian egy könnyedebb étkezési stílus felé haladunk, borválasztásunk is eszerint alakul (Robb Report).
 
A különleges vörös házasítások a “millenniumi” férfiak kedvencei maradnak
 
2000-ben, amikor Dave Phinney megalkotta a The Prisoner elnevezésű vörös házasítást az USA-ban, egy teljesen új borstílust hozott létre. Addig a „vörös cuvée” általában egy meghatározott regionális házasítást jelentett, mint például a bordeaux-i házasítások.
 
A Prisoner Red Blendet az eredetileg Napa-völgyben letelepedett olasz bevándorlók által készített borok ihlették; ez a cuvée zinfandel, cabernet sauvignon, petite syrah, syrah és charbono házasítása. A Prisoner mára az egyik legismertebb vörös házasítás, amely felélesztette a különleges vörösborok iránti keresletet.
 
Ezek a magas alkoholtartalmú és általában magas maradékcukorral is rendelkező borok a borfogyasztók egy rétegének - különösen a millenniumi generációhoz tartozó férfiaknak - a kedvenceivé váltak, akiknek várhatóan ez a vonzódása meg is marad a közeljövőben.
 
Egy másik ilyen kedvelt és viszonylag magas áron eladható, nem mindennapi cuvée a bourbon hordóban erjesztett vörösbor, melynek füstös karaktere sok esetben a whisky szerelmeseit is meggyőzi arról, hogy érdemes a bort választaniuk.
 
A borturizmus előretörése változatlan
 
Évről évre nő - bár idén kissé lassabb ütemben, mint korábban - azoknak az utazóknak a száma, akik étel- és borfókusszal foglalnak szállást. Az előrejelzések szerint 2024-ben az utazók az ételt és a bort kiemelt prioritássá teszik majd az utazásaikkor. Furcsa módon egyes borvidékeken arról számolnak be, hogy egyre több “nem ivó” látogat hozzájuk, akik nem fogyasztanak bort, csak tanulni akarnak.
 
Egészség-fókusz
 
A folyamatos felhívások az alkoholfogyasztás veszélyeiről és egészségre gyakorolt káros hatásáról (WHO), azt eredményezik, hogy sokan mondanak búcsút az italozásnak. Ez nagy hatással van a borkereskedelemre, mondhatni jelenleg ez a borágazat egyik legnagyobb kihívása.
 
A bortermelők és kereskedők emiatt rendszeresen felhívják a figyelmet a kulturált és mérsékelt borfogyasztásra, figyelnek arra, hogy elegendő vizet és ételt biztosítsanak a borok mellé, valamint a legtöbb helyen köpőcsészét is biztosítanak a vendégeknek. 
 
A jövőben minden bizonnyal erősödik majd az alkoholfogyasztás veszélyeiről szóló kommunikáció, ugyanakkor érdemes megnyugtatni magunkat azzal, hogy ha a borfogyasztás nyolcezer éve a kultúránk része, talán nem fog eltűnni néhány évtized alatt a süllyesztőben.

 
A Robb Report szerint 2024-ben
1. a pezsgő és a többi buborékos ital lekerül az ünnepi asztalról és egyre inkább a mindennapok italává válik;
2. a champagne mellett a cava, a crémant, a Franciacorta, Trentodoc és Prosecco és a kaliforniai pezsgő fogyasztása is egyre népszerűbb lesz, valamint a borbárok, éttermek és üzletek többféle stílusban is kínálják a „pet nat”-ot;
3. a rozék a prémium szegmensben is megmutatják magukat
4. várhatóan Olaszországban az aukciókon hódít majd a “3 B” (Barolo, Barbaresco, Brunello)
5. az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú borok között megjelennek a dűlőszelektált tételek
6. még többet fogunk hallani a karbonlábnyomról, a borfogyasztókat egyre jobban érdekli majd hogy egy borászat mit tett a fenntarthatóság érdekében.

Winelovers borok az olvasás mellé