Elmosódnak a határok a “borivók” és “más ivók” között
A jelek arra utalnak, hogy a fogyasztók - különösen a fiatalabbak - már nem gondolják magukat „borivónak”, „sörivónak” vagy „koktél fogyasztónak”. Bryan Roth, az amerikai Feel Goods Company elemzője szerint a kategóriák közötti határvonalak mostanra összemosódtak. Szerinte a fogyasztókat kevésbé érdekli, hogy sört vagy bort isznak, nem csinálnak ebből elvi kérdést, az érdekli őket, hogy ízlik-e, ami előttük van vagy sem.
Ez a változás a minden szegmensben jelenlevő óriási ízválasztéknak is köszönhető: az emberek ma már végtelen számú stílus közül válogathatnak, és minden italfajtában megtalálhatják a kedvenceiket. Az elmúlt évtizedben voltak kísérletezések ízesített borokkal, és nagy sikereket értek el velük. Pl. Liz Thach MW nemrég számolt be a Forbes-ban az Egyesült Államokban óriási sikereket elérő ananászos-chilis borról. Sok bortermelő számára persze felháborodást okoz, ha más gyümölcsöt vagy fűszert adnak a borhoz. Ugyanakkor ezek a borok egyre jövedelmezőbbek, és térnyerésükre számítani lehet a jövőben.
Dobozos italok mindenhol
A határok nem csak az ital kategóriák, hanem az alkalmak között is összemosódnak. Míg korábban a dobozos sörivás a meccsnézéshez, a borosüveg pedig a vacsorához kötődött, addig manapság a fiatalok alkalomtól függetlenül szívesen választják a dobozos italokat: legyen szó sörről, borról vagy koktélról. A kényelmes, könnyen hordozható italok iránti kereslet emelkedése miatt a Grand View Research szerint a globális dobozos borpiac 2028-ig várhatóan 12,3%-kal fog növekedni. Ezért ahhoz, hogy a bortermelők új fogyasztói piacokat találjanak, gondolniuk kell a dobozos változatok piacra dobására is.
Alacsony alkoholtartalmú- és mentes borok térnyerése
Nem újdonság, hogy az elmúlt években óriási növekedés ment végbe az alacsony alkoholtartalmú- és mentes borok szektorában, különösen az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország és Franciaország, valamint Ausztrália és Japán piacain. “
Az IWSR adatai szerint az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú kategóriák eladásai már elérték a 11 milliárd dollárt, és 2032-re várhatóan meghaladják a 24 milliárd dollárt.”
Az IWSR vezető adat- és elemzési forrás az alkoholos italok piacán, amely az iparág számára fontos adatokkal szolgál, számszerűsíti a bor, a szeszes italok, a sör, az almabor és az almabor globális piacát, továbbá betekintést nyújt a rövid és hosszú távú trendekbe, ill. ötéves mennyiségi és érték-előrejelzéseket is készít.
Ez a növekedés megjelenik a nem alkoholtartalmú italokra szakosodott üzletek számának emelkedésében is (Nix&Nix, Hollandia; Boisson, USA; Club Soda, Egyesült Királyság), amelyek arról számolnak be, hogy az alkoholmentes borok a legnépszerűbb termékeik közé tartoznak. Emellett a nagy alkoholos italgyártó cégek is egyre többet fektetnek be az alkoholmentes italokba, ez is jelzi, hogy komolyan hisznek abban, hogy ez lesz a jövő.
A fehérborok kiszorítják a vörösborokat
A Meininger’s 2023-as jelentése szerint a Rhône-völgy azt a célt tűzte ki maga elé, hogy arculatát vörösboros területről fehérbor termelővé alakítja. Nincsenek ezzel egyedül: több, korábban vörösborosnak számító borvidék vált mára fehérborossá. Az ok egyszerű: a vörösbor-fogyasztás csökken, mivel a fogyasztók a frissebb stílusokat, különösen a fehér- és habzóborokat részesítik előnyben.
Szőlőültetvények, Alto Adige, Olaszország
Míg sokáig azt hitték, hogy a komoly borivók csak vörösbort isznak, ma már nyilvánvaló, hogy a fehérborral több okból is kezdenek egyforma tisztelettel bánni. Világszinten nagy figyelem irányul a fehér burgundira, a kaliforniai chardonnay-ra, a Rhône-völgy fehérboraira, valamint a rajnai rizlingre és más aromás fajtákra Németországból, Ausztriából, Elzászból és az olaszországi Alto Adige borvidékről. Nő az érdeklődés a prémium minőségű fehérborok iránt Spanyolországból, Görögországból, Portugáliából, Horvátországból, Új-Zélandról és más olasz régiókból. Bármennyire is szeretjük a steaket és a cabernet sauvignont, mivel mindannyian egy könnyedebb étkezési stílus felé haladunk, borválasztásunk is eszerint alakul (Robb Report).
A különleges vörös házasítások a “millenniumi” férfiak kedvencei maradnak
2000-ben, amikor Dave Phinney megalkotta a The Prisoner elnevezésű vörös házasítást az USA-ban, egy teljesen új borstílust hozott létre. Addig a „vörös cuvée” általában egy meghatározott regionális házasítást jelentett, mint például a bordeaux-i házasítások.
A Prisoner Red Blendet az eredetileg Napa-völgyben letelepedett olasz bevándorlók által készített borok ihlették; ez a cuvée zinfandel, cabernet sauvignon, petite syrah, syrah és charbono házasítása. A Prisoner mára az egyik legismertebb vörös házasítás, amely felélesztette a különleges vörösborok iránti keresletet.
Ezek a magas alkoholtartalmú és általában magas maradékcukorral is rendelkező borok a borfogyasztók egy rétegének - különösen a millenniumi generációhoz tartozó férfiaknak - a kedvenceivé váltak, akiknek várhatóan ez a vonzódása meg is marad a közeljövőben.
Egy másik ilyen kedvelt és viszonylag magas áron eladható, nem mindennapi cuvée a bourbon hordóban erjesztett vörösbor, melynek füstös karaktere sok esetben a whisky szerelmeseit is meggyőzi arról, hogy érdemes a bort választaniuk.
A borturizmus előretörése változatlan
Évről évre nő - bár idén kissé lassabb ütemben, mint korábban - azoknak az utazóknak a száma, akik étel- és borfókusszal foglalnak szállást. Az előrejelzések szerint 2024-ben az utazók az ételt és a bort kiemelt prioritássá teszik majd az utazásaikkor. Furcsa módon egyes borvidékeken arról számolnak be, hogy egyre több “nem ivó” látogat hozzájuk, akik nem fogyasztanak bort, csak tanulni akarnak.
Egészség-fókusz
A folyamatos felhívások az alkoholfogyasztás veszélyeiről és egészségre gyakorolt káros hatásáról (WHO), azt eredményezik, hogy sokan mondanak búcsút az italozásnak. Ez nagy hatással van a borkereskedelemre, mondhatni jelenleg ez a borágazat egyik legnagyobb kihívása.
A bortermelők és kereskedők emiatt rendszeresen felhívják a figyelmet a kulturált és mérsékelt borfogyasztásra, figyelnek arra, hogy elegendő vizet és ételt biztosítsanak a borok mellé, valamint a legtöbb helyen köpőcsészét is biztosítanak a vendégeknek.
A jövőben minden bizonnyal erősödik majd az alkoholfogyasztás veszélyeiről szóló kommunikáció, ugyanakkor érdemes megnyugtatni magunkat azzal, hogy ha a borfogyasztás nyolcezer éve a kultúránk része, talán nem fog eltűnni néhány évtized alatt a süllyesztőben.
A Robb Report szerint 2024-ben
1. a pezsgő és a többi buborékos ital lekerül az ünnepi asztalról és egyre inkább a mindennapok italává válik;
2. a champagne mellett a cava, a crémant, a Franciacorta, Trentodoc és Prosecco és a kaliforniai pezsgő fogyasztása is egyre népszerűbb lesz, valamint a borbárok, éttermek és üzletek többféle stílusban is kínálják a „pet nat”-ot;
3. a rozék a prémium szegmensben is megmutatják magukat
4. várhatóan Olaszországban az aukciókon hódít majd a “3 B” (Barolo, Barbaresco, Brunello)
5. az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú borok között megjelennek a dűlőszelektált tételek
6. még többet fogunk hallani a karbonlábnyomról, a borfogyasztókat egyre jobban érdekli majd hogy egy borászat mit tett a fenntarthatóság érdekében.