Misztifikáljuk újra a bort - Bortrendek 2025-re

Borászportál
2025. január 10., 19:06


Minden év elején izgatottan várjuk a borpiacon tevékenykedő szakértők és elemzők friss előrejelzéseit. Bár a jövőbe senki sem lát, és mindig van valami új őrület, amire nem számítottunk, nagy vonalakban azért láthatók a tendenciák. Annak tudatában érdemes olvasni ezeket, hogy az írott szónak is teremtő ereje van: minél többet kommunikáljuk, hogy csökken a borfogyasztás, annál inkább csökkenni fog… Hagyjunk fel ennek szajkózásával, és 2025-ben írjunk inkább többet a sikerekről, az örömteli boros pillanatokról, hátha többen kedvet kapnak ahhoz, hogy csatlakozzanak a wineloverekhez.
Misztifikáljuk újra a bort - Bortrendek 2025-re
A Falstaff Svájc 5 trendet azonosított 2025-re
 
1. Könnyedség mindenek felett
 
A könnyedség a borkedvelők számára továbbra is fontos szempont lesz, amely hatással van a fehérborok árára is, ezek ugyanis évről évre emelkednek. Nem meglepő módon a pezsgő szegmens 2025-ben továbbra is virágozni fog.
 
2. Vissza a klasszikusokhoz 
 
Bár egyre kevesebb vörösbor fogy világszerte, de ha mégis arra esik a választásuk, akkor a borfogyasztók a klasszikusok felé fordulnak inkább a különlegességek és újdonságok helyett. A hagyományos fajták, jól bevált házasítások azok, amit elsőként választanak.
 
3. Figyelemre méltó mentesek
 
A tudatos alkoholfogyasztás a kulcsfogalom manapság, és az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú borok száma évről évre nő. Ebben az is szerepet játszik, hogy ezeknek a boroknak az élvezeti értéke is egyre emelkedik. Az alkoholmentes pezsgők az utóbbi években különösen lenyűgözőek.
 
4. Új, fenntartható szőlőfajták 
 
Az organikus gazdálkodás már nem csupán ideológiai okokból zajlik, gazdasági okai is vannak. A rezisztens fajták jobban alkalmazkodnak az új klimatikus kihívásokhoz, termesztésükkel jelentősen csökkenthető a növényvédő szerek használata, amivel időt és pénzt takaríthatnak meg a borászatok.
 
Misztifikáljuk újra a bort - Bortrendek 2025-re
 
5. Csökkenő árak? 
 
A borfogyasztás világszerte csökken. A hosszú időn át virágzó kínai piacon az eladások mindössze öt év alatt a felére estek – ami sok borbolt számára túlkínálatot jelent. Elképzelhető, hogy ez a trend csökkenti majd a világ nagy borainak árait. Különösen a borgyűjtőknek érdemes figyelemmel kísérniük a burgundi borokat!
 
Itt az idő, hogy újra misztifikáljuk a bort!
Jason Wilson, a The New Wine Review vezető tudósítója, az Everyday Drinking című hírlevél szerzője is megerősíti előrejelzésében, hogy a fehérborok továbbra is népszerűbbek lesznek, és állítását az OIV korábbi beszámolójával támasztja alá, amely szerint a fehérbor mostanra a globális borfogyasztás 43%-át teszi ki, amely 10%-os növekedés az elmúlt két évtizedben. Az Egyesült Államokban, a fehérborfogyasztás 65%-kal nőtt 2000 és 2021 között. Ezzel szemben a vörösborok globális fogyasztása több mint 15%-kal csökkent 2007 óta.
 
További megállapítása, hogy az ún. neo-prohibicionizmus valódi veszélyt jelent a borfogyasztásra nézve, és a boriparnak szerinte vissza kell támadnia, mert eddig a próbálkozások gyengék és hatástalanok voltak.
 
A neo-prohibicionizmus az alkoholtilalom modern kori formája, amely nem tiltja ugyan az alkoholfogyasztást, csak démonizálja azt. Az Egyesült Államokban ide tartozik az úgynevezett „better for you” borok térnyerése, amelyek valamilyen szempontból egészségesebbként árulják magukat. Ez jelenthet alkoholmentességet, de alacsonyabb cukortartalmat, vagy peszticid- és adalékanyag-mentességet is. 
 
Jason érdekes megfigyelése az amerikai borpiacról - ez a magyarországi helyzetre nem feltétlenül igaz! -, hogy az olcsó, nagy mennyiségben készült borok fogyasztása csökkenőben van. A nagy mennyiségben készült borok kezdőborként való alkalmazása szerinte egy mítosz, senki nem akar silány borral kezdeni. Az amerikai borászatok annyira függenek az olcsó, nagy mennyiségű boroktól, hogy ez húzza le az egész iparágat.
 
Több kutatás is kimutatta, hogy a millenniumi generáció már több pénzt költ borra palackonként, mint a baby boomerek. Az iparág ugyanakkor nagyrészt megveti a természetes borokat, annak ellenére, hogy ezek népszerűek a fiatalabb fogyasztók körében. Figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy a fiatalabb fogyasztók kevesebb adalékanyagot, fenntarthatóbb gyakorlatokat, etikus termelést és átláthatóságot szeretnének. 
 
Misztifikáljuk újra a bort - Bortrendek 2025-re
 
Jason Wilson szerint a 32 dolláros bor az új 13 dolláros bor. Az Egyesült Államokban a belépő borok ára több mint egy évtizede 12 dolláron stagnál. Ezek Jason Wilson szerint nem vonzzák azokat a fiatal fogyasztókat, akik kevesebbet de jobbat szeretnének inni. Ezt az is mutatja, hogy a 30 dollár körüli borok eladási ára nőtt az elmúlt időszakban.
 
Az elismert szakíró véleménye szerint itt az idő, hogy felhagyjunk a bor demisztifikálásával, túl egyszerűvé és szórakoztatóvá tételével, ahogy manapság az influencerek szeretnek a borokról beszélni. Ő egyáltalán nem biztos abban, hogy mindenáron az egyszerű kommunikációra kell törekednünk, mert így születnek az unalmas, középszerű cikkek, tartalmak. A bor egyik fő vonzereje éppen a komplexitása. Olyan sokféle és összetett, mint a világ, amelyben élünk. Így is lenne jó megnyilvánulnunk róla.
 
A fotó montázsok Lengyel Zsombornak a Winelovers Pezsgő és Aszú kóstolóján készült képeiből készültek.

Winelovers borok az olvasás mellé