Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin "Via Sensoria" kiállításán


2025. március 31., 08:00


A Cité du Vin 2023-ban indított Via Sensoria immerzív kiállításának áprilisban induló etapjában a négy, évszak tematikájú terem közül a tél dedikáltan Magyarországé lesz. A teremben a látogatók egy édes szamorodnit kóstolhatnak majd. Hatalmas megtiszteltetés, hogy a világ egyik legismertebb bormúzeumában egy ilyen innovatív kiállítás része lehet Magyarország.
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
Az együttműködési megállapodás a Cité du Vin-nel 2019-re nyúlik vissza, akkor vettük fel velük a kapcsolatot a Magyar Bor közösségi márka nevében, és egy olyan megállapodást írtunk alá, amely biztosította, hogy a Belvédère kóstolózónában magyar borok is elérhetőek legyenek” - meséli Szűcs-Balás Vera, a Magyar Bormarketing Ügynökség edukációs és PR vezetője.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
Szűcs-Balás Vera,
a Magyar Bormarketing Ügynökség edukációs és PR vezetője
 
A 13 350 m²-en elterülő Cité du Vin Bordeaux-ban 2016-ban nyitotta meg kapuit, és az évek alatt Európa leglátogatottabb borturisztikai központja lett. Bormúzeum, látogatóközpont és kiállítótér egyben, évente 400 ezer látogatót vonz szerte a világból. A múzeum a bor történetének különböző mérföldköveit és a Föld minden jelentősebb termőterületét mutatja be.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
 
Az állandó kiállítás hat univerzumon keresztül egy utazásra invitálja a látogatókat a bor és a szőlő világába, az ókortól napjainkig. A borról, mint kulturális örökségről beszél, és bemutatja, hogy ez az örökség miként inspirálta az embereket, és hogyan alakította életüket és területüket évezredeken keresztül. Az interaktív kiállítóterek egyéni és kollektív felfedezésekre adnak lehetőséget, és az élmény fokozására különböző érzékszervekre ható élményeket is bevetnek.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
 
Az állandó kiállításra szóló belépő a túra végén egy pohár bort is tartalmaz, amelyet a vendégek a Belvédère kóstolóterében fogyaszthatnak el. A tételt maguk választják ki, ha szükséges, sommelier is rendelkezésre áll a hozzájuk legközelebb álló bor kiválasztásában. A magyar borok közül többek között furmintok, tokaji aszú, pezsgő kóstolható: elsősorban olyan hazai tételek, amelyeket a múzeum földszintjén működő Vinotékában akár meg is vásárolhatnak a vendégek.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
  Belvedere kóstolóterem
 
Az elmúlt években magyar kóstoló események, mesterkurzusok is megrendezésre kerültek, melyeket Magyarországról érkezett szakemberek tartottak, de volt dokumentumfilm-vetítés a Tokaji borvidékről, és magyar vonatkozású podcast műsor is.
 
Via Sensoria: minden érzékszervünkön át ható élmény
Az áprilisban újonnan elinduló projekt a Via Sensoria nevet viseli, ez egy időszaki kiállítást takar. Egy összművészeti immerzív tárlatról van szó, ahol audiovizuális elemek és különböző érzékszervekre ható installációk kerültek kialakításra négy teremben. A termek a négy évszakot reprezentálják, és a tél évszakhoz rendelt borstílus az édes szamorodni lett” - meséli Szűcs-Balás Vera. 2024-ben ugyanebben a teremben Sauternes képviselte a melegséget sugalló édes borstílust. “A szamorodni a mi javaslatunkra jelenik itt meg. Az nem volt kérdés, hogy a Tokaji borvidék képviseli a magyar borokat, ezúttal azonban azt gondoltuk, hogy - mivel az aszú a borkedvelők számára már egy bejáratott brand-, a hozzá közel álló édes stílusokat is érdemes megmutatni a világnak”.
 
A 3000 palack bort négy tokaji pincészettől biztosították, a kiválasztás szempontjai között kiemelt szerepe volt annak, hogy nagyobb mennyiségben elérhető, jó ár-érték arányú borok legyenek. “Ezzel a projekttel nem egy-egy pincészet promotálása a fő cél, a tokaji szamorodni egységes stílusának üzenetét szeretnénk átadni”.
 
A Via Sensoria külön jegy ellenében látogatható az intézmény első emeletén. Egy innovatív élményt nyújt, amely négy különböző művészeti világot tükröz vissza, és az érzékszerveken keresztüli mélyebb átélésre ad lehetőséget. A kiállítás felnőttek és gyermekek számára egyaránt vonzó program, utóbbiak természetesen mustot vagy gyümölcslevet kapnak ajándékba.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \
 La Boutique: vinotéka a Cité du Vin földszintjén
 
A tavaszi pavilonban egy Loire-völgyi sauvignon blanc vagy grapefruit szirup kóstolható. A nyári pavilonban a clairet, Bordeaux régió emblematikus történelmi bora, vagy alkoholmentes opcióként egy cseresznyés-hibiszkuszos pezsgő választható. Az őszi pavilonban egy grúz vörösbor, a saperavi szőlőfajtából vagy egy cassis szirup a kínált tételek. A téli pavilonban pedig egy édes szamorodni Magyarországról vagy alternatívaként egy őszibarack nektár. A magyar bort minden esetben egy narancsos csokoládé is kíséri majd.
 
Franciaország a magyar borok és borturizmus szempontjából fontos piacnak számít, jóllehet a kiállításra a világ minden tájáról érkeznek látogatók, így nemzetközi közönséghez szólunk a megjelenéssel. Ez a projekt a magyar borok, különösen Tokaj imázsának erősítésére összpontosít, és újabb lehetőséget kínál arra, hogy a világ számára bemutassuk e borvidék unikalitását és gazdagságát” - emeli ki Szűcs-Balás Vera.
 
A cikk megjelenését a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatta.
 
Összművészeti immerzív tárlat magyar borokkal a Cité du Vin \