Kevesebb Pannon bor a hazai piacon

Borászportál - MTI
2013. július 15., 17:47


Helyzetkép - Az utóbbi öt évben a villányi borvidéken hozták forgalomba a legtöbb, Pannon borrégió jelzéssel ellátott bort, a régió négy borvidékéről idén eddig 19 féle Pannon bor került eddig forgalomba. A Pannon borok mennyisége 2011-ben 8988, 2012-ben 8416 hektoliter volt, az idén 7642 hektoliter régiós jelzésű bor kerülhet a polcokra.
Kevesebb Pannon bor a hazai piacon
 
Kevesebb Pannon bor a hazai piacon
fotó: Németh Richard
A tisztújítás előtt álló borrégió elnöke, Schmidt Győző a távirati irodának elmondta, 2011-ben 39, 2012-ben 32 bort forgalmaztak Pannon borrégió jelzéssel, ezek között 21, illetve 24 származott a villányi borvidékről. A legkevesebb bort a pécsi borvidék pincészetei látták el a régió jelzésével, és a szekszárdi borvidéken is évente csupán 2-3 Pannon bor készült.
 
A Pannon borok mennyisége 2011-ben 8988, 2012-ben 8416 hektoliter volt, az idén – az eddigi adatok szerint – 7642 hektoliter régiós jelzésű bor kerül a polcokra.
A borrégió elnöke elmondta: a pécsi, villányi, szekszárdi és tolnai borvidéken néhány cég használja a Pannon nevet, mert így nagyobb mennyiségű, oltalom alatt álló eredetmegjelölésű (oem) bort tud piacra vinni. A Pannon borrégió előtt ma is nagy lehetőség, hogy az oem-kategóriában előrelépjen – tette hozzá Schmidt.
Mint mondta, a borrégióban lehetőség van arra, hogy négy borvidék boraiból készült, házasított borokat minőségi borként forgalmazzanak. A borrégiónak a borvidékekhez képest előnye az, hogy a régióból származó, de máshol feldolgozott szőlőből készült bort nem lehet Pannon jelzéssel forgalmazni, míg egy borvidék esetében ezt megtehetik más tájegységben működő feldolgozók.
Így nem fordulhat elő, hogy Pannon név alatt olyan bort visznek piacra, amelyik nem felel meg a helyi termelők elvárásainak – jegyezte meg.
A Pannon borok piaci helyzetéről elmondta: minőségi borként palackonként 500 és 2500 forint között kerülnek a polcokra. Az export kapcsán a borrégió elnöke a bonyhádi Danubiana Kft. példáját említette, amelynek ügyvezető igazgatója is. A cég Pannon jelzésű fehér borait az Egyesült Államokban 9 dolláros áron kínálják az üzletek.
Schmidt Győző az elmúlt öt évet értékelve azt mondta, hogy a borrégió marketingterveit a pályázati források csökkenése miatt nem sikerült teljesen valóra váltani. A jövőben a Pannon Borrégió Top25 versenyt és egy Pécsett kiadott, ingyenes borászati, gasztronómia szaklap megjelenését tartják fontosnak, amelyet többek között a villányi, völgységi és szekszárdi hegyközség is támogat.
Winelovers borok az olvasás mellé