Van ma Magyarországon érdemi közösségi bormarketing?
Nézzük a válaszokat:
- dr. Brazsil Dávid (főtitkár, Hegyközségek Nemzeti Tanácsa):
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2016. decemberében fogadta el 2025-ig szóló szőlő-bor ágazati stratégiát, melyben lefektette azokat az alapelveket és célkitűzéseket, melyek mentén a közösségi bormarketinget szükséges szervezni.
Fontos kiemelni, hogy a bormarketing a jelenlegi szabályozási környezetben három pilléren nyugszik:
- az EU notifikációhoz kötött állami bormarketing tevékenység;
- az EU forrásokkal (EMVA, EMOGA) megvalósuló termelői, termelői csoportosulások közösségi bormarketing tevékenysége;
- a szakmaközi szervezet által végzett bormarketing tevékenység.
A sikeres magyar bormarketinget e hármas egységben kell tekinteni. Azonos elvek és hosszú távú célok mentén egymás munkáját kiegészítve lehet csak ütős a magyar közösségi bormarketing. Ha a magyar közösségi bormarketingről beszélünk látni kell, hogy egy nagyon komplex területet érintünk: termelési szerkezetünk, földrajzi adottságaink nagyban különböznek a példaként sokszor emlegetett „bezzeg országoktól.” Így az azokra adott válaszokat sem lehet egy egyszerűnek tűnő mondatban megfogalmazni. A hányatott sorsú állami bormarketinget az MTÜ 2016 nyarától vette át, és a HNT Elnöksége bizakodva tekint a hosszú távú együttműködés elé.
- Kling József (főszerkesztő, Gusto):
Nem látom, hogy lenne érdemi közösségi bormarketing. Egyéni, elszigetelt próbálkozások vannak, és sokszor azok is rosszul működnek, olykor egyenesen szembe mennek annak a borvidéknek az érdekeivel, amelyet marketingelni szeretnének. Pedig nem kellene semmi újat kitalálnunk, csak ellesni a receptet azoktól, akik hatékonyan csinálják. Messze sem kell menni érte. Vegyünk példát az osztrákokról!
- Tóth Tamás Antal (szerkesztő, helyettes vezető, TV2, Tények):
Előre megtervezett, egy kézben lévő, tervezett bormarketing nincs. Vagy talán csak csírájában van. Abban sincs egyetértés, hogy a borra vagy a turizmusra alapozzuk. Ha a borra, akkor melyik fajtára? Világfajtákra? Azok nem egyediek. Magyar fajtákra? Azoknak a nevét ki sem tudják ejteni. És abban sincs egyetértés, hogy 22 vagy egy kiemelt borvidékről szóljon az úgynevezett bormarketing.
- dr. Tábor István (ügyvezető, tulajdonos, Trinety Media):
Véleményem szerint van érdemi közösségi bormarketing – bár ez jelenleg főként borvidéki szinten valósul meg (pl. BalatonBor, Szekszárd palack, Riedel Furmint pohár, borvidéki rendezvények stb.) Az országos marketingprogramok terén vannak bíztató jelek, de az elmúlt időszakban sajnos hullámzott a helyzet. Jelenleg elsősorban a klasszikus piaci (nem állami) szereplők vállalnak fel bormarketing feladatokat, melyek legtöbbször rendezvények formájában érhetőek tetten (pl. borfesztiválok, tematikus kóstolók, boros rendezvények).
A konferenciára jelentkezni a
www.aborkonferencia.hu oldalon lehet. Az oldalon a részletes programot is megtaláljátok.