Egy vidám hétfői napon – igen, egy ilyen helyen a hétfő is vidám – látogattuk meg Istvándy Gergőt, akinek elég kellemes feladata volt az utóbbi időben, hiszen az új Honda CTX 700D motorkerékpárt tesztelte.
A Borműhely eltéveszthetetlen
Gergővel a májusban, Badacsonytomajban nyílt Borműhely teraszán találkoztunk. Persze motorral jött...
Ahol mindenki elkészítheti saját Istvándy borát
Badacsonytomajban, hogyha a partról indulunk a hegy felé, és elhagyjuk a Bonvino Hotelt, csakhamar megpillantjuk a Borműhelyt. A tekintélyt parancsoló épület a Római úton található. Pincéjében és teraszán az elegancia mellett a lazaság, igényes, de kötetlen hangulat uralkodik.
Magával ragadó a környezet, az úton szőlővel megpakolt teherautók mennek, a kilencvenes években éjszakai mulatóként üzemelő helyre az Istvándy Pincészet vezetője valódi boros élményközpontot álmodott. A cél az volt, hogy – csatlakozva néhány már működő kezdeményezéshez – egy, a Badacsony gagyijából kiemelkedő hely szülessen.
A Borműhelyben az Istvándy család történetét ismerheti meg a látogató, miközben a Gergőék által készített borokat is megkóstolja, sőt, összerakhatja saját cuvée-jét is. Minden esetben Istvándy olaszrizling, szürkebarát és muskotály az alapanyaga a megszülető házasításnak, amely egyedi címkét is kap. Itt valóban maradandó élményt szeretnének adni a látogatóknak – magyarázza Gergő, és látszik, tényleg tele van ötletekkel.
Saját bor, saját címkével
„Az utat szeretem, amit bejárok”
Először egy 2013-as Laza Cuvée-t kóstolunk, miközben Gergő mesélni kezd a pincészetről. A család több mint 200 éve elsősorban szőlő- és bortermeléssel foglalkozik. A nagypapa borász volt, Gergő édesapja agrármérnök, így ő is ezen a pályán indult el. A birtok központja a Káptalantóti melletti Tóti-hegyen épült fel. Ott valódi családi vállalkozásként működnek: Gergő unokaöccse mangalicatenyésztéssel foglalkozik, húga pedig a vendéglátásban jeleskedik: a környék már a csodájára jár az általa készített ételeknek, sőt, egyre több neves étterem hívja meg némi „vendégszereplésre”.
Laza Cuvée 2013: Egyszerű, badacsonyi házasítás, olaszrizling, chardonnay, sauvignon blanc és zöldveltelini szereplésével. Kellemesen frissítő, vidám savú, könnyű bor, de benne van minden, ami Badacsony: a nem hivalkodó, elegáns ásványosságot dús gyümölcsösség kíséri. |
Az összesen 40 ha szőlőterületnek csupán a töredékéről (6 ha) készítenek ők bort, a többi termést szőlőként adják el. Egyelőre ez az a mennyiség, amelyre maximális figyelmet tudnak fordítani. Lehet, hogy majd egyszer nő az általuk feldolgozott szőlők aránya, de nem sietnek sehová.
Istvándy Gergő és a Honda CTX 700D
Számomra fontos, hogy otthon érezzem magam a pincészetben, és az ne csak egy munkahely legyen. Minden hordót egyenként veszek meg, az utat szeretem, amit bejárok – mondja Gergő. És épp ez az a hozzáállás, amelyet a vendégek felé is sugároznak. Istvándyéknál egy borkóstoló nem csupán beszélgetés és borozás, hanem olyan, mintha elmennénk egy családhoz, akik vendégül látnak. Hiszen tényleg ez történik, itt minden az adott alkalomnak szól!
Kéknyelű 2013: A pincészetnél a legfontosabbnak ezt a fajtát tartják, az elsők között telepítették, 2,5 hektárjuk van belőle. Nagy odafigyeléssel készítik el évről évre a kéknyelűt. A 2013-as acéltartályban erjedt, majd 3 hónapot töltött hordóban. Elegáns, visszafogott, még fiatal bor, a pici maradék cukor enyhíti a határozott savakat. Gergő szerint nagyjából két év múlva lesz a csúcson. |
A kéknyelű és a Laza Cuvée
Élmény, mindenek előtt
Egy ilyen dolgos időszakban, mint a szüret, nem könnyű időt szakítani még egy olyan kiváló elfoglaltságra sem, mint a Honda CTX 700D-vel való túrázás hazánk egyik legszebb vidékén! Gergő az érkezésünk előtti vasárnap döntött úgy: itt az ideje egy hosszabb útnak is.
Nem titok, azért választotta ezt a járgányt, mert megcsinálta ugyan néhány éve a jogsit, de régóta nem motorozott. Így jól jött a motor kipróbálása előtt a Honda Safety Hungary vezetéstechnikai oktatása, de ez a Honda egyébként is pont azoknak lett kitalálva, akik - esetleg kevesebb tapasztalattal rendelkeznek és - valódi hobbimotorozásra vágynak. Már a megjelenése sem mindennapi, a fejidom szinte futurisztikus kialakításához az üléspozíció és az előretolt lábtartó elsőre kicsit furcsának hat, de az összkép mégis borzasztó vagány.
Gergő is azt tapasztalta, hogy megfordulnak a motor után az emberek, magára vonzza a tekinteteket, sőt, rokonszenvet kelt. A CTX rövidítés a motor nevében a Comfort Technology Experience szavakra utal, és valóban, tényleg a komfort, a technológia és az élmények jellemzik a legjobban azt a kétkerekűt.
A Honda Safety Hungary egy motorkerékpár vezetéstechnikai tréning, amely a tudatos motorozásra tanítja a sofőröket. A foglalkozáson az elméleti oktatás (biztonsági információk, öltözködés) mellett gyakorlat is várja az érdeklődőket. A tanfolyam során a hallgatók megtanulják, hogy mit miért kell csinálni vezetés közben, ezzel pedig nem csak begyakorolnak bizonyos manővereket (bedőlések, megállás, megfordulás), hanem azt is megtudják, hogy miért a képzésen oktatott a helyes magatartás.
A tanfolyamot Gergő is kipróbálta. A tapasztalatait utána egy mondattal foglalta össze: „milyen szerencse, hogy eddig nem motoroztam”. |
A „régi motorosoknak” minden bizonnyal a duplakuplungos automata váltó a legfurcsább, hiszen a CTX koránt sem robogó, de az automata megoldást ott szokták meg az emberek. Ezt a járművet viszont valóban az élménymotorozásra tervezték.
Azt nem garantáljuk, hogy Panka jobban örül a Hondának, mint a gazdinak...
„Ahol utazol, azt befogadod”
A Honda CTX 700D megjelenése markánsabb hangot ígér, ezzel szemben egy kellemes, inkább egy autóéra hasonlító duruzsolás hallható. Ezzel valóban nem okoz gondot az elindulás, a lassabb manőverek – mondta Gergő. Az egész egy nagyon finom szerkezet érzetét adja, könnyen használható, mindenre jól reagál.
A hangja mellett a látványhoz képest a másik ellentmondás, hogy szinte egyáltalán nem érezni menet közben a motor tömegét, nagyon könnyű irányítani. Gergőnek jobban tetszett először a fejidom nélküli változtat, de végül nem bánta meg, hogy ez a modell került hozzá, hiszen nagyobb sebességnél jól jött, hogy védi valami a térdét a széltől.
Gergő: „simán elfogadnám!”
No, nem mintha a Honda CTX 700D száguldozásra lenne kitalálva. Gergő a hosszabb egyenesekben persze kipróbálta mit tud a motor, de az őszi badacsonyi napsütésben, a kellemes 80-90-es tempó bizonyult a legjobbnak. Ezzel ahol utazol, azt befogadod, a táj pedig errefelé lassításra késztet – magyarázza Gergő, miért nem volt benne nagy döngetési vágy. Készséggel elhisszük.