Címlapfotó: weinseminare.jimdo.com
Hány hallgatója van az Ön által vezetett, több országban aktív Osztrák Borakadémiának, a Weinakademie-nek és melyek a legnépszerűbb tanfolyamok?
Évente mintegy 15 ezer ember látogatja a különböző kurzusainkat. A tanfolyamok népszerűségét úgy kell elképzelni, mint egy piramist. A bevezető kurzusainkon van a legtöbb hallgató, olyan átlagos borfogyasztók, borkedvelők, akik érdelődnek a borok iránt és egy kicsit szeretnének tanulni róluk. Aztán ahogy haladunk felfelé az intenzívebb, komplexebb, professzionálisabb kurzusok felé, úgy cserélődik le a hallgatóság a kisebb létszámú profikra.
Jellemzően milyen típusú, korú, jövedelmi szintű átlagfogyasztók iratkoznak be Önökhöz?
Örommel mondhatom, hogy az osztrák társadalom minden rétege képviselteti magát a tanfolyamainkon. Nem csak azok jönnek, akiknek sok pénzük van, ugyanúgy megtalálhatók nálunk háziasszonyok, nyugdíjasok, egyetemisták, 20 és 70 év között gyakorlatilag minden korosztályból. Ezt én nagyon jónak tartom, mert ez is azt bizonyítja, a
WSET-kurzus nem a sznobizmusról szól.
A bor olyan embereket is összehoz jövedelmi és korkülönbségektől függetlenül, akik az iskola falain kívül talán sohasem találkoznának. Ez nagyon izgalmas és motiváló számunkra.
Az átlagos borkedvelők milyen szintig szoktak eljutni? Kiszállnak a bevezető kurzusok után vagy esetleg a diplomáig meg sem állnak?
Számosan vannak olyan, diplomát szerzett korábbi hallgatónk, akik eredetileg például születésnapjukra kaptak egy bevezető kurzust a párjuktól. Aztán örömüket lelték benne, így a következő szintre vagy maguk iratkoztak be, vagy a sikert látva a család újra meglepte őket. Végül akadémikusok lettek. És olyanok is sokan vannak, akik az eredeti szakmájukban kicsit kiégtek, így hozzánk mintegy második foglalkozást tanulni jöttek .
Diplomát hazánkhoz legközelebb a Weinakademie Fertő-tónál található főhadiszállásán lehet szerezni, a diplomakurzusokon jelentős is a magyar hallgatók száma. Mi a Weinakademie legnagyobb erőssége?
Szerencsések vagyunk, mert egy innovatív, vibráló borvidék kellős közepén van a központunk. Elképesztő támogatást kapunk a helyi borászoktól, legyen szó a kurzusaink keretében a pincészeteiknél tett látogatásokról vagy az általuk rendelkezésre bocsátott borokról. Ez az atmoszféra, lelkesedés a mi képzéseinket is áthatja. A másik erősségünk a nyitottság. Az emberek tudják, hogy nálunk abszolút elfogulatlan és prosszeszionális információkhoz jutnak a világ boraival kapcsolatban. A Weinakademie nem az osztrák borok reklámjának a helye.
Elizabeth Gabay (balról a második) és Josef Schuller (jobb) Master of Wine-ok az egri Szőlészeti és Borászati Konferencián
Fotó: Szántó György
Rengeteg különböző bortanfolyam létezik szerte a világban. Mi szól a Magyarországon a Borkollégium által is kínált WSET-kurzusok mellett?
A WSET az idők során gyakorlatilag egy branddé nőtte ki magát, a kurzusai jelenleg a világ 70 országában elérhetők. Ez egy sztenderdizált rendszer, a résztvevők mindenhol ugyanazon keretrendszernek megfelelően kapják a képzést, miközben az adott ország borvidékei, borfajtái minden országban hangsúlyosabban vannak jelen a kurzusokon. Úgy gondolom, hogy a legjobbat igyekszünk nyújtani.
Hogyan vélekedik a szőlász-borász szakma a WSET diplomáról? Egyenrangú szakembernek tekintik a borakadémikusokat?
Mi nem borászokat és birtokmenedzsereket képzünk. Természetesen a diplomáig vezető úton hallgatóink megtanulják, hogyan készül a bor, a jó bor. De nálunk elsősorban az egész borvilágról szereznek ismereteket és a kóstolási képességeiket fejlesztik a résztvevők.
Hogy mit tart erről a borász szakma, azt jól mutatja, hogy a végzett borakadémikusaink nem elhanyagolható része borász.
Tudják ugyanis, hogy nekik is szükségük van erre a tudásra, hogy legyen kitekintésük a nemzetközi borszíntérre.
A Weinakademie-vel szemben a Borkollégiumnál probléma, hogy a kurzusok hallgatói között elenyésző számban vannak borászok. Mit javasol, hogyan lehetne becsalogatni őket?
Ez nem csak Magyarországon probléma. A borászok sok helyen azt gondolják, nekik a WSET már semmi újat nem tud mondani. Ám a borvilág soha nem látott fejlődésen megy keresztül, a fogyasztók egyre tájékozottabbak, felkészültebbek, így már nem elégednek meg annyival, hogy a borász tölt a poharukba és mesél a pincészetéről. Azt várják, hogy el tudja helyezni magát és a borait nemzetközi kontextusban is. Ráadásul a borászoknak személyes hasznuk is származik a kurzusokból: olyan külföldi borokat kóstolhatnak, amihez amúgy nem jutnának hozzá, illetve más szakmabeliekkel, kereskedőkkel, vendéglátósokkal is kapcsolatokat tudnak építeni. Mindezt Ausztriában már felismerték, ezért jönnek hozzánk tanulni. Ennek szükségességét előbb-utóbb minden borásznak be kell látnia.