A kezdeményezés lehetőség arra, hogy a méhészek sikeresebbek legyenek, a fogyasztók pedig megismerjék őket, valamint a kiváló minőségű mecseki mézeket - olvasható a szervezőknek az MTI-hez eljuttatott tájékoztató anyagában.
Kitértek rá: a 900 baranyai méhészből eddig 50 csatlakozott az önkéntes részvételen alapuló programhoz, melynek révén egységes fellépést és kínálatot szeretnének biztosítani a régió turisztikai piacán, fejlesztenék a méhészek marketing- és szaktudását, továbbá különleges helyi márkát hoznának létre Mecseki Minőségi Méz néven.
Ennek érdekében szemléltető és oktató plakátsorozatok, névjegyek, mézes mesekönyvek, kifestők, mézes körút térkép, mézről szóló tájékoztató füzet készül, továbbá összeállítják és elfogadják a méhész etikai kódexet. A címkék és csomagolóanyagok tervezésére pályázatot hirdetnek, vetélkedőt szerveznek a méh, a méz és az ember témakörben, mézlovagrendet alapítanak és egyebek mellett megjelennek több kulturális, turisztikai fesztiválon is.
A szervezők utaltak rá, hogy bár a méz és más méhészeti termékek fogyasztása rendkívül egészséges, a hazai mézfogyasztás alacsony, személyenként mindössze 60-80 dekagramm évente.
Magyarországon a méz a legnagyobb mennyiségben nem helyi termékként, hanem a termelőktől felvásárolva és összeöntve hordós kiszerelésben, több áttételen keresztül kerül a hazai vagy külföldi piacra. A hazai méz 80 százalékát akácméz, vagy vegyes virágméz megjelöléssel exportálják - írták.
Hangsúlyozták: a magyar méz ugyan kitűnő minőségű, a méhészkedés pedig sok érdekességet rejt az emberek számára, a méhészek közül kevesen foglalkozik helyi értékesítéssel. Vásárlóik legtöbbször az ismerőseik és a turisták közül kerülnek ki.
A Mecseki Mézes Körút tagjai abban bíznak, hogy sikerül népszerűsíteniük a mézfogyasztást. Ehhez nem elég kitűnő mézeket előállítaniuk, fontos az is, hogy maguk vállaljanak szerepet fajtamézeik különleges jellemzőinek ismertetésében, fogyasztásuk előnyeinek, valamint alkalmazási lehetőségeik bemutatásában - jegyezték meg.