A változó borfogyasztási szokásokhoz igazodva egyre több alternatív borcsomagolási megoldás jelenik a piacon. Nem csak a palackméretek változatossága szolgálja ki a fogyasztói igényeket, de az üveg mellett számos más csomagolóanyag is szerepet kap.
Címlapfotó: delish.com
2017 októberében a brit Waitrose szupermarket „félüveges” sorozatott indított: a száraz borokat a hagyományos 0,75-ös palack helyett fele akkorában, vagyis 0,375 liter űrtartalmúban kezdte forgalmazni.
„Csak a változó fogyasztási igényeknek akarunk megfelelni. Egyre többen vannak, akik meginnának egy pohár bort, de nem akarnak feltétlenül majdnem egy litert vásárolni belőle. És ugyanez a helyzet a hétközi otthoni vacsorákkal is, amihez szívesen innánk bort, de nem egy egész üveggel” – magyarázza a változás okát James Bone, aki a beszerzésért felelős a Waitrose-nál.
Nem egyedi esetről van szó. Májusban chilei és portugál borok jelentek meg a szigetországban félliteres kiszerelésben. Az akkori ügy pikantériája, hogy az antialkoholista lobbi is üdvözölte az új terméket, mondván, ez is azt bizonyítja, hogy a britek elkezdtek visszafogottabban alkoholizálni. (Nemrégiben itt írtunk a csapolt minőségi borok rohamos terjedéséről is.)
Miért pont 0,75?
A borosüvegek sokáig mindenféle méretekben léteztek. 1972-ben az Egyesült Államokban elégelték meg ezt a sokszínűséget és szabványosították a borosüvegek méretét. Űrtartalmát a gallon egyötödében határozták meg, ami picivel több, mint 750 ml. Európában 1973-ban tették kötelezővé. Tudni kell azonban, hogy a 750 ml nem egy légbőlkapott érték. A bort a 18. századtól kezdték üvegbe tölteni, miután rájöttek, hogy így jóval tovább eltartható, mint a fa- és cserépedényekben. Az üvegfúvók pedig egy szuszra körülbelül ekkora üvegeket tudtak fújni, a méretet tehát a tüdőkapacitás alakította.
Nem mindenki ennyire lelkes azonban. „Nagyon kevesen mutattak érdeklődést a kisüveges boraink iránt, alig tudtuk eladni őket” – hűtötte le a kedélyeket Ted Sandbach, az Oxford Wine Company tulajdonosa. „Egyelőre bizalmatlanok a vásárlóink a kisüveges borok minőségével kapcsolatban” – erősítette meg egy amerikai bor importőr.
Ha nem is a kisüvegek fogják feltétlenül megtörni a 0,75-ös palackok uralmát, azt a szakértők többsége bizonyosra veszi, hogy a hagyományos borosüvegek helyett egyre több alternatív megoldás fog felbukkani a közeljövőben.
„Biztos vagyok benne, hogy öt éven belül drasztikusan elterjednek a hagyományostól eltérő csomagolási formák és kiszerelési mennyiségek”
– nyilatkozta Lulie Halstead, a Wine Intelligence elemzője. „Elértük azt a pontot, amikor a használhatóság és a funkcionalitás már legalább olyan fontos a fogyasztóknak, mint a tradíció. Szinte elvárják az innovatív megoldásokat, amik a kényelmet szolgálják.” Véleménye szerint a kisebb kiszerelések biztosan gyors sikerre számíthatnak például a szegényebb országokban, ahol nem ritka, hogy az emberek naponta, esetleg rendszertelenül kapják a fizetésüket. De igazából mindenkinek praktikus, mivel hamarabb elfogy, így kisebb az esély, hogy a bor nyitás után oxidálódik és tönkremegy.
Más vonzót látnak benne természetesen az Y generáció tagjai, a hipszterek, akiknek a körében egyre kedveltebbek például a 2 decis fémdobozos („sörösdobozos”) gyöngyözőborok, proseccók. (Ausztriában többfélével találkozni a boltok polcain, illetve itthon is van már dobozos fröccs.) Vagy éppen azok, akik nem tudnak egyszerre meginni egy palacknyi mennyiséget. "Csak idő kérdése" – mondja Halstead –, "hogy az idősebbek is rákapjanak. Ugyanolyan ez, mint hogy mára fiatalok és idősek egyaránt bemennek a Starbucksba, hogy papírpohárból ihassák a kávéjukat.”
Fotó: bestproducts.com
A hagyományokhoz jobban ragaszkodó Nyugat-Európában mindez valamivel lassabban megy végbe, bár valami már megmozdult. „A dél-afrikai borok 70 százaléka bag-in-box-ban kerül értékesítésre Finnországban, a finnek meg vannak őrülve érte. Legfőképpen a fiatal, laza emberek, akik nem csinálnak gondot abból, hogy egy prémium bort nem egy parafadugós palackból szolgálnak fel nekik” – mondja Lisbet Olsen, a KWV dél-afrikai borászat skandináv piacért felelős vezetője.
A bag-in-box egy átlátszó vagy fémmel bevont fóliából készült zsák és egy műanyag csap kombinációja, ami leggyakrabban kartondobozba van csomagolva. A légmentesen záródó csap megakadályozza, hogy a zsákba levegő jusson és a bor oxidálódjon. Gyümölcsleveknél is nagyon kedvelt megoldás, boroknál elsősorban a reduktív, könnyű, gyümölcsös, frissen fogyasztandó boroknál kiváló alternatívája a csavarzáras borosüvegeknek. Legelterjedtebb a 3 illetve az 5 literes kiszerelés, emiatt házibulik, kisebb partik ideális kelléke.
A 0,75-ön túli világ Magyarországon sem ismeretlen. Több évszázados hagyomány a tokaji édes borok és aszúk fél literes palackja, ami a szabványosítás (ld. keretes) után is megmaradt. Vendéglátó egységekben előfordulnak kisüveges borok (van ilyenje többek között a Taschner és a Szent István pincészetnek) és egyre gyakoribbak például gyűjtői tételek esetében a 1,5 literes magnum palackok (Gere Kopar 2007, Malatinszky Kövesföld 2006, Szepsy 100 furmint).