Az online Bornaptár (fotó: HG.hu)
A hobbiprojektként induló vállalkozásokban az a jó, hogy az ötletgazdák garantáltan a lehető legjobban oldják meg a saját maguk által fontosnak tartott problémát, miközben nem kell kompromisszumokat kötniük és semmi nem szab határt maximalizmusnak. Leginkább ez az energia látszik a most indult Bornaptár.hu oldalon is, amit a borkedvelő készítőik azért csináltak, mert nem akartak többször lemaradni a fent említett kóstolóról. Mivel a legjobb rendezvényeket gyakran meg sem hirdetik online, vagy csak nagy nehezen lehet összehalászni őket az internetről, a készítők úgy gondolták, hogy ezzel a lendülettel a borászoknak és az érdeklődő közönségnek is segítenek egy elérhető, áttekinthető, szép és tartalmas naptár megalkotásával.
Az oldal első pillantásra talán nem tűnik látványosan izgalmasnak, de pont ez az érdeme: a felületet direkt úgy tervezték, hogy minden zaj és zavaró reklám nélkül jól strukturált, egyszerű, könnyen használható legyen.
A projektről a készítők, Suhajda Gábor, Schell Gergely és Tóth István meséltek nekünk. István grafikus és borszakértő, Gábor több mint tíz éve foglalkozik webfejlesztéssel és az ehhez kapcsolódó tudományterületekkel, szakterülete a multiplatform frontend fejlesztés. Gergő fő profilja a pszichológia, de régóta dolgozik szövegíróként is. Mindannyian sikeres vállalkozásokkal és projektekkel a hátuk mögött, munka mellett vágtak bele a feladatba.
HG.hu: Azonnal látszik, hogy az oldal tervezésénél kiemelten figyeltetek olyan „apróságokra”, mint a tipográfia és az animációk. Miért tartjátok ezeket ilyen fontosnak, hogyan járulnak hozzá a felhasználói élményhez?
A különböző apró animációkat és tipográfiai megoldásokat mind egy célért alkalmazzuk: a jobb felhasználói élményért. Sokat tájékozódunk a témában és eltökélt szándékunk e mentén fejleszteni a Bornaptárt. Ahogy fontos szempontnak tartjuk, hogy ne legyen tele az oldal ízléstelen villogó reklámokkal, ugyanilyen eltökéltséggel törekszünk a használhatóság és a vizuális élmény metszetén belül egyensúlyozni. Ezen törekvéseink meghatározó részét képezik a Bornaptárnak. Épp ezért kitartunk mellettük, jó példaként elöl járva, és nem engedünk belőlük.
HG.hu: Mi volt a célotok a felhasználói felület tervezése során?
Az alapvető cél az, hogy minél könnyebben és gyorsabban juthassanak a felhasználók olyan információkhoz, amelyek őket érdekelhetik. A legtöbb programajánló felület vagy egy sima átmásolt szöveget illeszt be a felületére, vagy egyszerűen egy bannert/plakátot helyez el. A tapasztalat az, hogy az előbbiből általában az egységes felépítés hiányzik, míg a plakátok túlnyomórészt nem webre (főleg nem mobilra) vannak optimalizálva. A bannerek pedig inkább zavaróak, mint informatívak. Arról nem is beszélve, hogy az utóbbi kategóriák kevéssé segítik a keresőrobotok munkáját.
Ezekbe fáradtunk bele, és úgy döntöttünk megmutatjuk, hogy lehet ezt másképp is. Az elsődleges motivációnk az, hogy megoldást nyújtsunk – többek között – a fenti problémákra és ezzel minél több embernek segítsünk a programjaik tervezésekor. Persze a legfontosabb ok, ami miatt belekezdtünk, az volt, hogy ne kelljen órákig kutatni a netet azért, hogy ráakadjunk a boros programokra. Lehet ezt egy helyen is keresni.
A strukturált, egységes layout abban segíti a felhasználókat, hogy mindig egy ismerős felületre érkeznek, így tudják hogy mit-hol találnak.