Szakértők 8 pontban szedték össze az idei év italokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalóit.
1. Egyre népszerűbbek a 1,5 literes (magnum) palackok
Bár a minőségi boroknál még mindig a 0,75 literes kiszerelés a legnépszerűbb (
itt írtunk róla, hogy egyébként miért pont 0,75-ös a borosüveg), egyre elterjedtebbek az alternatív módok (például a
csapolt bor). És ha mégis továbbra is üveg, a 0,75-ös űrtartalom is egyre kevésbé van kőbe vésve. „Az alacsonyabb árkategóriájú borok esetében már 2017-ben is majdnem 400 százalékos növekedést láttunk a magnumpalackoknál. A nagyüveges rozék esküvőkön, partikon rendkívül népszerűek. 2018-ban is tarolni fognak” – mondja Richard Weaver, az Egyesült Királyság legnagyobb szeszesitalt forgalmazó cége, a Majestic beszerzési igazgatója.
A szakértők szerint a pár éve indult fellendülést elsősorban a prosecco-k hajtják.
(
Itt mindent megtudhatsz arról, mi is az a prosecco.) Az Aldi most karácsonykor Angliában 3 literes (dupla magnum) kiszerelésben is piacra dobott prosecco-t. Pedig sokáig vonakodtak tőle, mert féltek, hogy a nagyobb mennyiségből adódó magasabb ár elriasztja a vásárlókat. Utóbb azonban éppen ennek az ellenkezőjét tapasztalták. A 3 literes prosecco nagy sikert aratott, a feltételezések szerint azért, mert a nagyobb palack egyfajta látványos dekorációja is az ünnepségeknek, partiknak.
2. Elapadnak az olcsó dél-amerikai borok
A szélsőséges időjárás miatt nem tartható a chilei és argentin borok eddigi alacsony ára. Vagy ha lesznek is, egyáltalán nem biztos, hogy ezek most is a korábban megszokott kedvező áron lesznek elérhetők. Két évvel ezelőtt ugyanis nagyon felborult az időjárás: 2016 a térségre kevéssé jellemző módon hideg és csapadékos volt. Nem utolsó sorban emiatt Argentínában például 25 százalékkal visszaesett a szüretelt szőlő mennyisége. Bár 2017 kiegyensúlyozottabbnak bizonyult, a termés mennyisége még mindig
alacsonyabb volt az átlagosnál – ezúttal azért, mert tavasszal viszont egy komoly fagy vonult át Dél-Amerika egyes részein. A borosgazdák erre válaszul, úgy tűnik, a nagy mennyiségben készített jó minőség helyett a kisebb mennyiségben előállított nagyon jó minőségre mennek rá. Ez véget vet az olcsó borok korszakának.
3. A kelet-európai borok kerülnek a reflektorfénybe
Ugrásszerűen megnőtt a kereslet a kelet-európai borok iránt. A Majestic 2017-ben 1365 százalékkal tudta növelni a kínálatában szereplő kelet-európai borok forgalmát. Az előrejelzések szerint 2018-ban tovább tart a térség borainak térnyerése. Ennek oka a Nyugat-Európában 2017-ben tapasztalt kedvezőtlen időjárás illetve a piac Brexitből származó visszafogottsága. Miközben az EU-ban átlagosan 14%-kal kevesebb szőlőt szüreteltek 2017-ben, mint az előző évben, Magyarországon a termés mennyisége gyakorlatilag változatlan volt ez előző évhez képest, Romániában pedig 60 százalékkal emelkedett. A magyar borok az olcsóbb kategóriában már valódi ellenlábasai az előbb említett chilei boroknak. Ez a tendencia azért is folytatódik, mert a borfogyasztók egyre „kalandvágyóbbak” és keresik a borkülönlegességeket.
4. Leáldozik a pale ale sörök csillaga
Az egykor a kézműves sörök forradalmát elindító pale ale sörök veszítenek jelentőségükből 2018-ban – állítják szakértők. Angliában az egyik legnagyobb kereskedőház adatai szerint a vásárlóknak mostanra mindössze 8 százaléka keresi a pale ale-t, miközben a red ale-ek és a stout sörök iránt egyre növekszik a kereslet. A pale ale-ek szerepe azonban továbbra is fontos marad, mert hidat képeznek az elterjedt, egyszerűbb lager és pilseni típusú sörök és az említett sörkülönlegességek között.
5. Még mindig a prosecco lesz a sztár
Bár a fogorvosok figyelmeztetnek, hogy a buborékok és az édesség együtt különösen nem tesz jót a fogaknak, a fogyasztókat, úgy tűnik, ez nem érdekli (olyannyira, hogy
még a pezsgőnél is népszerűbb a prosecco). Az időjárásból adódó nehézségek (és az ebből fakadó drágulás) Olaszországban csak ráerősítenek az olcsóbb, könnyebb pezsgőborok forgalmára. Igaz, az időjárás természetesen a prosecco alapanyagául szolgáló glera szőlő termőhelyeivel sem bánt kesztyűs kézzel, így a termelés további növelése nehéz lesz, vagyis a legnagyobb feladatot a növekvő kereslethez való felzárkózás fogja jelenteni.
6. Újra hódít a sherry
A Majestic 25 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el a sherryknél 2017-ben. Egyre több fiatal kezében tűnik fel újra a sherry-s pohár. Az erősített borok általában a reneszánszukat élik.
Az említett cég a portóiknál 18, a
madeira boroknál több, mint 200 százalékos forgalomnövekedést regisztrált. A bővülést elsősorban a prémium sherryk generálják – áll a piackutatásokkal is foglalkozó International Wine and Spirit Research közleményében –, 2021-re minden ötödik eladott sherry a prémium kategóriából kerülhet ki. A jelenség oka, hogy egyre több spanyol fiatal rendel a prémium éttermekben sherryt a vacsorájához. „Egyre többen átállnak a prémium kategória készítésére, azok az idők ugyanis viszont már nem jönnek vissza, amikor valaki csak úgy megiszik otthon egy pohár sherryt. A mennyiség helyett abszolút a minőség a jövő” – mondta a minap Maurucio González, az 1835-ben alapított Gonzalez Byass sherry üzem elnöke. Szintén lendíthetnek a nemes ital megítélésén az olyan akvizíciók, mint a közelmúltbeli: Peter Sisseck, a Pingus top spanyol borászat dán alapítója megvásárolta a Camborio sherry üzemet. Az, hogy egy ilyen elismert borász fantáziát lát a sherry készítésben, csak jót fog tenni az ügynek. (A sherry készítésről és történetéről
itt olvashatsz bővebben.)
7. A brandy-k iránt is nő a kereslet
A brandyk, vagyis a borpárlatok lesznek a kézműves forradalom következő haszonélvezői. Egyre több brandy tartalmú koktél jelenik meg, amivel a bartenderek új tapasztalatokat szereznek. A cognac-oknál máris tetten érhető ez a folyamat: a Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC) szerint 3 éve folyamatosan nő a világban eladott cognac mennyisége, a legutóbbi évben 10 százalék feletti volt a növekedés. Mint oly sok minden más esetben, ezt a boom-ot is nagyrészt Kína generálja.
8. Reneszánszát fogja élni a gin
Az új ízesítéseknek és fűszerezéseknek hála 2017 a gin sikertörténete volt. A Majestic 110 százalékos növekedést ért el ennél a termékcsoportnál.
Forrás: amazon.com
Ez egyértelműen a rebarbarás ginnek köszönhető nagy részben, ez iránt 170 százalékkal nőtt meg a kereslet a cég adatai szerint. 2018-ban további új ízeket várnak a szakemberek, az év slágere pedig a whiskeyknél már bizonyított mézes változat lehet, amely az ízesített vodkák babérjaira tör.