Elmúlt hét év - Sikeresen pályáztak uniós támogatásokra a magyar borászatok, a húsz legnyereségesebb hazai társaság összesen 5,8 milliárd forintot nyert el az idén záródó hétéves uniós programozási ciklusban - közölte a KPMG tanácsadó cég csütörtökön.
Három önálló támogatással segíti a borászatokat az EU a 2013-ig tartó jelenlegi pályázati időszakban. A húsz legnagyobb adózás előtti eredménnyel rendelkező hazai borászat összesen 980 millió forint uniós forráshoz jutott csak ezen a három jogcímen a 2012. évi adatok alapján. Borászati gépbeszerzésre csaknem 830, szerkezetátalakításra több mint 80, míg a musttal történő alkoholfok-növelésre 74 millió forintot nyertek el a cégek – ismerteti közleményében a KPMG.
Cserháti Gábor, a KPMG igazgatója hangsúlyozza azt is: a borászok nem csak a borászati támogatásokat figyelik. A mezőgazdasági termékek értéknöveléséhez nyújtott forrásból, azaz az EU mezőgazdasági beruházási támogatásából a legnagyobb termelők összesen több mint 4,5 milliárd forintot nyertek el, és a nyereségességi toplistában szereplő borászatok szinte mindegyike élt a lehetőséggel.
A nem borászatspecifikus támogatások közül kiemelkedik még a földalapú támogatás, amelyből a nagyok közül nyolcan összesen mintegy 100 millió forintot kaptak.
Ezeken felül a borászok szívesen indulnak az EU általános gépbeszerzési pályázatán, amelyen csaknem 50 millió forinthoz jutottak, valamint a speciális kerti gépbeszerzési pályázaton, de a nagyok közül egy szekszárdi pincészet turisztikai pályázaton nyert el több mint 50 millió forintot helyi turisztikai fejlesztésekre.
Ugyanakkor a legnyereségesebb cégek között a sikeres pályázók mellett olyanok is vannak, amelyek a 2007-2013 közötti pályázati ciklusban nem, vagy csak egészen kis összegű uniós támogatást tudtak vagy akartak lehívni – derül ki a közleményből.
A KPMG szakértője szerint ebben a programozási ciklusban a hazai borászatok a rendelkezésre álló uniós forrásokat jellemzően kapacitásteremtésre, illetve -bővítésre, valamint a borászatokhoz kapcsolódó kiegészítő tevékenységek, profilok létrehozásához, elindításához használták.
A most felépített alapokon a következő ciklus támogatási céljai között kiemelt helyet kaphatnak a tudatos márkaépítési stratégiák és a fenntartható fejlődést elősegítő, elsősorban regionális, térségi vidékfejlesztési kezdeményezésekbe ágyazott integrált fejlesztések – közölte a KPMG.