Közösségi borászati feldolgozóüzemeket építenek Tokaj-Hegyalján, így azok a szőlőtermesztők is bekapcsolódhatnak a borkészítésbe, akiknek eddig nem volt meg a kellő szakmai tudásuk, vagy technológiai hátterük ehhez.
Tokaj fejlődéséhez három alapvető dolog szükséges: stabil termelési struktúra, minőségi bor, és hatékony marketing. A héten elkészültek a közösségi infrastruktúra-fejlesztés alapelemének számító borászati feldolgozóüzemek tervei, ettől sokat várnak az ötletgazdák.
Borkészítés központi helyen
A közbeszerzési eljárás után remélhetőleg 2017-ben az építkezés is megindulhat, Kalocsai László, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke szerint 2017-2018 fordulóján pedig az üzemek is elkészülhetnek. Ezeknek nagy szerepük lesz abban, hogy segítsék az olyan termelőket, akiknek eddig a kellő tudásuk, vagy technológiai hátterük hiányzott ahhoz, hogy bort készítsenek.
A gyakorlatban ezek a közösségi feldolgozóüzemek a következők szerint fognak működni: a kistermelők bevihetik a szőlőjüket a feldolgozóba, ahol 21. századi technológia szerint elkészítik nekik a korszerű, de mégis egyedi borukat. Nem rendhagyó gyakorlatról lenne szó, legutóbbi villányi Kerülőutunk során ifj. Tiffán Zsolt mesélt egy hasonló elven, bár piaci alapon működő úgynevezett bérüzemről.
Földrajzi elhelyezkedésüknek köszönhetően (Hercegkúton, Tállyán és Bodrogkisfaludon épül ilyen üzem) a feldolgozók lefedik majd az egész borvidéket. Kalocsai László - aki egyben a Dereszla Pincészet birtokigazgatója is – elmondta, hogy ha minden jól megy, akkor a 2018-as szüretet már ezekben a közösségi feldolgozókban dolgozhatják fel a kistermelők.
A munkafolyamatok szervező ereje: a közösség
A közösségi infrastruktúra-fejlesztés azonban nem merül ki a feldolgozóüzemek létesítésében, bár kétségtelenül ez is nagy előrelépés ezen a területen. A kistermelőknek elérhető lesz egy mobil palackozó és címkéző is, ez akár már a 2016-os borok lepalackozásában is óriási segítséget nyújthat nekik.
Jövő év januárjától szeretnék elindítani a közösségi beszerzést is, aminek az a lényege, hogy a helyi termelők a növényvédő szerektől a kartondobozokig minél több mindent közösen tudjanak beszerezni. Ezzel Kalocsai László véleménye szerint évente körülbelül félmilliárd forintot tudnának megspórolni a termelők.
Életpálya program, állami földek, marketing
A tokaji életpálya program azt célozná, hogy minél több fiatal találjon helyben munkát, és minél többeket tudjanak odacsábítani. Ezzel kapcsolatban a hegyközség elnöke megemlítette, hogy nagyon fontos lenne, hogy a kistermelők állami szőlőültetvényt kapjanak használatba. Az erről szóló tervek szerint létrejönne egy állami földalap, ebbe közel 1000 hektár földterület tartozna, és egy-egy családi vállalkozás tízhektáros területet kezelne.
Fontos része a tokaji intézkedéseknek, és a borvidék fejlődésének, hogy meglegyen a Tokaji Közösségi Marketing Program is, ennek azonban még csak most zajlik a kidolgozása. Az a cél, hogy egy erős tokaji márka alakuljon ki.