Az International Wine Tourism Conference (IWINETC) sorozatot 2009-ben hozták létre. A kezdeményezés Spanyolországból indult és eredetileg a hispán borászatok marketingjének támogatását hivatott szolgálni. 2011-re azonban több ország is bekapcsolódott, mára a borturizmus világméretű fórumává nőtte ki magát. A jubileumi 10. konferenciát Budapesten április 10-12-ig tartották a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) társszervezésében. Az első két napon előadásokat hallgathattak meg az érdeklődők, április 12-én B2B workshopok keretében mutatkoztak be egymásnak a résztvevők, szombaton és vasárnap pedig többek között Egerbe, Tokajra és a Balatonhoz szerveztek study tourokat.
A mai második napon többek között Meridith May borszaklap-tulajdonos arról fog beszélni, mit tehet egy olyan kis bortermelő ország, mint Magyarország a markáns nemetközi figyelem érdekében.
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMETEKET!
16:50: Zárásként Anthony Swift is reményét fejezi ki, mindenkivel találkozhat 2019-ben Vitoriában. A kétnapos konferencia szekció ezzel véget ért, az IWINETC csütörtökön B2B workshoppal, pénteken és szombaton pedig szakmai tanulmányutakkal folytatódik Egerben, Tokajban, Szekszárdon, Villányban és a Balatonnál.
16:30: a jövő évi IWINETC-nek otthont adó Baszkföld képviseletében Alfredo Retortillo turizmusért, kereskedelemért és fogyasztóvédelemért felelős miniszter lép a színpadra. A 2019-es konferencia Vitoria városában kerül megrendezésre.
Előtte még Anthony Swift köszöni meg mindenkinek (előadóknak, kiállítóknak, vendégeknek) a részvételt illetve a Magyar Turisztikai Ügynökségnek a sikeres szervezésért, lebonyolításért. 29 ország képviselői látogattak el Budapestre erre a két napra.
Most jelenti be hivatalosan, hogy 2019-ben Vitoriában lesz a 11. IWINETC.
Alfredo Retortillo lép színpadra, hogy elmondja, milyen IWINETC-t képzeltek el 2019-ben. 5 éve járt Budapesten, azóta a város rengeteget fejlődött meglátása szerint. Örül, hogy Budapesttől vehetik át a stafétát. Röviden bemutatja Baszkföldöt, mesél a baszk borokról, a gazdag kulináris kínálatról, amit nemzetközi szaklapok is méltatnak világszerte. A gasztronómia-bor-természet hármasa Baszkföld legnagyobb vonzereje. 2017-ben 3 és fél millió turistát fogadhattak.
Itt található a Rioja borvidék, 1787-ben hozták itt létre a királyi szőlészetet és borászatot, nemzetközi szinten jegyzett borturisztikai célponttá nőtte már ki magát Baszkföld.
"Mindenkit tárt karokkal és egy jó pohár borral várunk. Találkozunk jövőre" - zárta beszédét Alfredo Retortillo.
16:00: Látogatókkal beszélgettem arról, mit adott nekik a kétnapos konferencia. Azt mondták nagyon hasznos volt, változatos. Jó arányban szerepeltek konkrét esettanulmányok illetve általánosabb gondolatébresztő ötletek. Külön kiemelték, nagyon jó volt, hogy az előadók a világ minden tájáról érkeztek, így valóban egy releváns pillanatképet kaphattak a nemzetközi borturizmus jelenlegi helyzetéről, kihívásairól.
15:30: A konferencia hivatalos lezárása előtti utolsó előadó következik: Meridith May. beszlni fog többek között arról, mit tehet egy olyan kis bortermelő ország, mint Magyarország a nemetközi figyelem felkeltése érdekében.
Cím: Országbrand – a bor mint üzenet
Szinopszis: A világ top borturisztikai desztinációi kapcsán mindenkinek Franciaoszág, Olaszország, Spanyolország és Kalifornia jut először eszébe. Mit tehet egy olyan kis bortermelő ország, mint Magyarország a markáns nemetközi figyelem érdekében?
Meridith May: Három amerikai borkereskedelmi szaklap (The SOMM Journal, The Clever Root, The Tasting Panel Magazine) tulajdonosa, publikációs branding felelős.
Ha a top borvidékekről beszélünk, akkor Franciaországra, Olaszországra, Spanyolországra gondolunk elsősorban - kezdi az előadását. De mit tehet Magyarország, hogy felzárkózhasson ezek mellé, hogy hasonlóan sikeres legyen. Elindult a Vinum Tokaj International céggel egy együttműködés: Meridith May három újságja megpróbálta felmérni és alakítani, mit tud kínálni Magyarország az amerikai borszeretőknek és borkereskedőknek.
Az együttműködésük másfél évében több közös akciót is végrehajtottak:
- 2017 a furmint éve volt, ismereteket terjesztettek a borról
- Nem csak a kiadványokban foglalkoztak a furminttal, borkóstolókat, borvacsorákat szerveztek és ezekről is beszámoltak a lapokban
- Study tour-t szerveztek Tokajba
- Vakkóstolót is tartottak
- Szakmai rendezvényeken, szemináriumon is bemutatásra került a furmint illetve az aszú
- Elemezték az aromatikáját, ízvilágát, hogy eligazítást adjanak a kereskedőknek, véleményvezéreknek
- Az USA legjobb éttermeinek séfjeit felkérték, hogy ételpárosításokat készítsenek hozzá
- A Travelling Hungary kampány keretében az országot is bemutatták
- Igyekeztek furmint nagyköveteket találni, hogy vigyék a furmint hírét
Tanulság: az újság csak egy médium ahhoz, hogy a forgalmazókhoz, véleményvezérekhez eljusson az üzenet, hogy őket meggyőzzék, érdemes foglalkozni a magyar borokkal, azon belül a furminttal. Egy fontos eredmény: sikerült megnyerni az ügyhöz partnernek Észak-Amerikai egyik legnagyobb italforgalmazóját, a Southern Glazer's Wines & Spirits céget.
14:30: Következő előadó Robin Shaw, aki ma már egyszer beszélt délelőtt a DTC, vagyis a Direct to Consumers marketing rejtelmeiről.
Cím: Vidd a gyerekedet is a borvidékre!
Szinopszis: Korábban a családok élete megváltozott a gyermekvállalással, a szülők lemondtak a hobbiaikról, vágyaikról. Ez azonban már nincs így, és a borászatok egyre inkább felismerik, hogy van keresnivalójuk a családi turizmus piacán is.
Robin Shaw: Sokan őt tartják az ausztrál borturisztikai fejlesztések specialistájának. Operatív területen dolgozott a Pernod Ricard-ral, a dél-ausztrál turizmus és borászati szövetséggel, de workshopokat tart az újvilág számos más bortermelő országában is. Study tour-okat szervez az iparág szereplői számára Ausztráliában és Dél-Afrikában.
"A családok, akik együtt játszanak, együtt maradnak" - kezdi előadását. A 12-18 évesekkel közös családi utazások szegmense folyamatosan bővül, ráadásul az gyerekek később sokszor visszatérnek felnőttként az adott helyre. Ha gyerekkorban boros kiránduláson vesz részt az ember, később nagyobb eséllyel mutat érdeklődést a borok iránt.
Újabban sokszor a nagyszülők rántják össze a családot, hogy elmenjenek egy nagy közös nyaralásra (már 5,5%-ot tesznek ki a piacon az ilyen típusú turisták). Fontos, hogy minden generációnak kínáljunk elfoglaltságot (akár a szállás is lehet különböző helyen a fiatalok és idősebbek igényeinek megfelelően), és hogy élményeket nyújtsunk, ne annyira materiális dolgokat. Sokszor az élmény, szórakozás mellett ismeretszerzésre is vágynak a családtagok, ezt is érdemes biztosítani.
Pozitív példák:
- Barossa-völgy (Ausztrália): összegyűjtötték az összes attrakciót és kategorizálták aszerint, kinek lehet érdekes. Vannak kifejezetten gyerekbarát helyek, ahol például a pincében semmi törékeny nincsen, tehát a kisgyerekek nem tudnak semmit leverni, összetörni. A gyerekek ugyanolyan borospohárra hasonlító poharakba kapják az üdítőt, mint a felnőttek a bort (ráadásul ők is egy "üdítősort" kapnak), így ők is felnőttnek érzik magukat. Hasonlóan magas minőségű, csak gyerekbarát ételeket kapnak, ugyanúgy tálalva. Van retro szoba is, ahol kiprobálhatják a régi tárcsás telefont, a régi fényképezőgépet - a tapasztalatok szerint leköti őket, élvezik.
- Franschhoek (Dél-Afrika): csokoládé túra és krikett egyalánt megtalálható a csomagban. Előre lehet családi pikniket rendelni, ezáltal tervezhető a nap a gyerekekkel. Van egy "wine tram", vagyis borvillamos, egy felújított szerelvény, amit a gyerekek rendkívül élveznek. A borgazdaságban vannak háziállatok, van fürdő, babysitter - amíg a gyerekek játszanak, addig a szülők kóstolhatnak bort. Van teakurzus is, ami azokat is leköti, akik nem isznak alkoholt vagy nem szeretik a bort, így tényleg az egész család számára biztosított a szórakozás.
Mit kínáljanak a borászatok, hogy gyerekbaráttá váljanak?
- Változatos gyerekprogramok
- Gyereksarok
- Interaktív foglalkozások, eszközök
- Labda mindig legyen kéznél!
- Kültéri játékok
- Füves terület piknikezni
- Játszótér
- Kóstolójegyzet a gyerekeknek az üdítőikhez
Mit kell kínáljanak a borászatok, hogy tinibaráttá váljanak?
- Kültéri, beltéri családi játékok
- Főzőtanfolyam, csokitanfolyam
- Kalandtúra
- Állatfarm
- Bicikli
- Sportolási lehetőség
- Kirándulások jeep-pel.
- Borászat és kutya kapcsolatáról Robin Shaw elmondta, hogy ennek megítélése régiónként változó, ám kétségtelen, hogy a kutyák nagyon népszerűek a fiatalok körében - már aki nem fél tőlük
- Az ételkínálatban édesség, fagylalt, csokoládé
Ausztráliában volt pincészet, ahol többféle mustot is készítettek, így amíg a felnőttek a borsort kóstoltak, addig a gyerekek különböző mustokat.
"Fontos, hogy együttműködjünk a helyi közösség többi tagjaival, hogy tényleg komplex,minden korosztály érdeklődési körét lefedő csomagot tudjunk ajánlani, amire borászatként egyedül aligha lennénk képesek" - zárta mondandóját Robin Shaw. Egy hallgatói kérdésre elmondta még, nagyon fontos, hogy felismerjék a borászatok, borrégiók, hogy a szülőknek, különösen amíg kicsi, a gyerek a legfontosabb. Ha valaki nem teszi lehetővé, hogy a programokat a gyerekkel együtt látogassák, élvezzék, miközben a megszokott kényelműket is megkapják, akkor onnan el fognak maradni a gyerekek. Fontos, hogy érezzék, a család minden tagját kivétel nélkül szívesen látják.
14:10: Jochen Erler előadásával párhuzamosan Ipacs Géza grafikus (több magyar boroscímke és a 0,75-ös tokaji üveg megalkotója), arculattervező a márkaépítésről beszélt, azt próbálta bemutatni, hogyan képeződnek le a termékek a fogyasztók fejében. Beszéde elején hangsúlyozta, a "termék önmagában még nem márka, az fogyasztók fejében válik azzá". Nagyon fontos egy cégnek elérnie ezt a szintet, a márkaválasztás ugyanis már érzelmi alapú, ráadásul a 2000-es évek világválsága óta a vásárlók kevesebbet kísérleteznek, inkább a biztosra igyekeznek menni. A márkák szempontjából fontos az anyaország, ugyanis az utóbbiról alkotott képet az emberek az ország termékeire, márkáira is rávetítik. "Az amerikaiaknak van egy képük például Olaszországról, és ez nagyban meghatározza, hogyan vélekednek az olasz termékekről, szolgáltatásokról."
13:55: A Winelovers/Borkollégium is részt vesz a konferencián saját standdal, ahol az érdeklődők megismerkedhetnek a teljes kínálattal és az új szolgáltatásokkal egyaránt.
12:00: Jochen Erler előadása következik.
Cím: Mi teszi a borvidéki bortúrákat sikeressé?
Szinopszis: Az előadó a sikerhez vezető út tényezőit veszi sorra és elemzi.
Jochen Erler: Szakoktató, borbíráló és borszakíró. Osztrák, angol, német és dél-afrikai lapokban publikál.
Három kritikus faktor a sikerhez:
- izgalmas desztináció
- gondos tervezés
- kompetens túravezető
A borturizmus egy viszonylag új iparág Európában, viszont hatalmas bővülésen, fejlődésen megy éppen keresztül. Macedónia és Törökország jó példa arra, hogy minden adottság megvan (jó borok, egyéb attrakciók, infrastruktúra) a borturizmushoz, de még nem aknázták ki.
Mi kell a sikeres desztinációhoz?
- Gyűjteni kell a már meglévő vendégektől a visszajelzéseket, meséljék el, miért minket választottak
- Bordeaux arra jó példa, hogy a magas presztizsű borászatok (chateau-k) milyen nehézségekkel küzdenek: mivel a borok drágák, kevés bort lehet kóstolni, előfordulhat, hogy az adott turistacsoportot egy a magukhoz a borokhoz kevésbé értő munkatárs vezeti közbe, olyan, aki az adminisztrációról érkezett, ezért magához a borkészítéshez nem kötődik
- A kicsi borászatok izgalmasabbak, emberközelibbek
- Vinotékák, borszaküzletek jelenléte, ahol az adott régió borai nagy választékban vannak jelen, így a betérő kaphat egy átfogó képet
- Helyi kiegészítő termékek, kistermelők, kézműves üzemek
- Magyarországot példaként említi Jochen Erler, szerinte hatalmas lehetőség az ország számára a termálvíz. A boros terápiát is pozitív példaként említi, kiemeli a villányi Gere pincészet boros szépségápolási termékeit, szőlőmagolaját.
- Somlóról is megemlékezik, a különlegességéről, ami a vulkanikus területből adódik - ebben is rejlik potenciál
- Borhotelek: étterem, benne helyi borok széles választéka (Tirolban van olyan borhotel, aminek az éttermében 300 féle helyi bort kínálnak, viszont más borvidékről egyet sem)
- Lehetőség az aktív kikapcsolódásra, egészségmegörzésre (1-2 órás dűlőtúrák, pincetúrák). Ciprus hozza példának, ahol a szőlők által körülvett kis falvakat rendben tartják, a vendéglátásról helyiek gondoskodnak, helyi alapanyagokból.
- Meg kell mutatni a helyi szőlőfajtákat a látogatóknak, hogy a helyi ízeket megismerjék, kevésbé a nemzetközi fajtákat és a világszerte elterjedt borkészítési technológiákat kell előtérbe helyezni. Portugália például ragaszkodik a hagyományaihoz és nem követi az aktuális trendeket. Az utazási irodáknak, tour operátoroknak is ezeket a helyi specialitásokat érdemes a figyelmébe ajánlani, hogy ezeket kínálják a későbbiekben.
Gondos tervezés sarokpontjai (tanácsok utazási irodáknak, tour operátoroknak)
- Időzítés: érdemes szüretre, borfesztiválra szervezni valamit, amikor zajlik az élet
- Borászatok kiválasztása
- Felvenni a kapcsolatot helyi túraszervezővel, utazási irodával, aki kiismeri magát az adott környéken, beszéli a helyi nyelvet, de közben saját kutatásokat is végezni
- Ne csak a hivatalos kiadványokra, útikönyvekre hagyatkozzanak, amiből esetleg hiányoznak a kicsi érdekes borászatok
- A programpontok közé venni különlegességeket, újdonságokat: organikus pincészet, narancsbort készítő pincészet, természetes bort készítő pincészet, többgenerációs pincészet, más tevékenységet (állattartás, sajtkészítés) is végző pincészet
- Borkóstolók: inkább vertikális, mint horizontális kóstolók szervezése
- Éttermek: helyi éttermek bemutatása
Az ideális túravezető:
- diplomatikus, hatékonyan közvetít a szolgáltató (szálloda, étterem, borász) és a turista között
- jó helyismerettel rendelkezik, ért a borokhoz, jól beszéli a nyelvet
- aktivitásra, közreműködésre kell sarkallnia a csoportját
11:00: A második nap második előadója Robin Shaw.
Cím: Ne menj az erdőbe, menj a fogyasztóhoz!
Szinopszis: Közvetlenül a fogyasztóhoz – az új jelszó a boriparban. A viszonteladók, kereskedők által dominált világban a borászatoknak a profit maximalizálása érdekében érdemes közvetlenül értékesíteniük.
Robin Shaw: Sokan őt tartják az ausztrál borturisztikai fejlesztések legnagyobb specialistájának. Operatív területen dolgozott a Pernod Ricard-ral, a dél-ausztrál turizmus és borászati szövetséggel, de workshopokat tart az újvilág számos más bortermelő országában is. Study tour-okat szervez az iparág szereplői számára Ausztráliában és Dél-Afrikában.
2012 óta visszatérő előadója az IWINETC-nek, először jár Magyarországon. Első kérdése a közönséghez, hogy ki melyik szakterületről érkezett. A kézfeltartások alapján a tour operátorok képviselik magukat a legnagyobb létszámban, utána következnek a turisztikai ügynökségek munkatársai, közvetlenül borászatoktól mintegy 10-en érkeztek.
Egy Ausztrália turisztikai látványosságait bemutató kisfilmmel indít, amit a Krokodil Dundee-ra húztak fel. 200 millióan nézték meg a neten mostanáig. Több hasonló film is készült ausztrál hírességekkel.
A direct to consumer (DTC) marketing stratégiáról fog beszélni.
Mi az a DTC? Bármilyen közvetlen kommunikáció, ami rendelést, vásárlást generál. Kétirányú párbeszédet hoz létre, és általa adatokat is nyerünk az ügyfelekről.
Nagyon fontos együttdolgozni az Amazon-nal, mert versenyezni velük lehetetlen. Azon kell gondolkodni, hogyan lehet az ügyféllel közvetlenül kapcsolatban állni, az ajtójáig menni.
Közvetlenül a gyártótól a fogyasztóig: itt realizálható a legnagyobb profit.
Miért érdemes a DTC-be invesztálni?
- 5-ször többe kerül egy új fogyasztót felhajtani, mint egy régit megtartani.
- Ráadásul egy visszatérő átlag 67%-kal többet költ, mint egy új vevő.
- Az üzeneteink sikerének mérése hatékonyabb
- Más értékesítési csatornáinkat is erősíti
- A szájhagyomány is erősebb így
- VIP-ügyfeleket tudunk beazonosítani, akár életre szóló, mérhető lojalitást lehet kialakítani velük és őket influencer-nek használni a saját közösségükben
A borászatoknál három szakaszból az élmény: látogatás előtti, alatti, utáni szakasz.
- Előtte: hogyan találnak meg minket, hogyan foglalnak, mi történik az elutazás előtt
- Alatta: hogyan érnek oda hozzánk, hogyan foglalkozunk velük?
- Utána: Milyen élményekkel távoznak, mit mondanak rólunk?
Ausztráliában még sok borászat mindig nem érti, hogy a turisztikai ügynökségeket, szerveket meg kell keresni, hogy benne legyenek az adatbázisban. Trip Advisor, Google Review, amin szintén fontos jelen lenni, ehhet újságírókat, tesztereket kell meghívniuk magukhoz. Helyi regionális közösségek, blogok, rendezvények is nagyon fontosak. Fontos mit mondanak a szállásadók, utazási irodák, ajánlják-e a borászatot. Ezeknél mind aktívnak kell lenni.
Beszéljenek rólunk!
A weboldal is kiemelt jelentőségű, hogyan szólítjuk meg a régi és új vevőket.
- Könnyen lehessen navigálni, hogy az újak is kiismerjék magukat. Ne kérjünk kezdetben sok információt: legfeljebb név, kor és valami kontakt.
- Érdemes belinkelni más oldalak véleményét a borászatról, videókra is szükség van, de legfeljebb 3 percesek és profik legyenek. A weboldal legyen mobilra is optimalizált!
- Rendezvénynaptárt is működtessünk: ha az emberek épp arra járnak, akkor tudják, hogy van nálad esemény.
- Hírek és sajtósoldal is elengedhetetlen, ahol a szakírók is megtalálják a nekik megfelelő, publikálható tartalmakat.
- Telefon a landing page-en legyen, ne kelljen külön a kapcsolatok menüpont alatt keresgélni, rögtön lehessen telefonálni
- Borklub-tagság építeni a közösséget
- Rövid információk a borászatról, borokról
- Pozitív fogyasztói vélemények megjelenítése
- Hírlevélre feliratkozás, közösségi médiában követés lehetősége
- Az oldal töltsön be gyorsan, hiszen nem tudjuk, mennyire gyors az éppen úton levő felhasználó internete
- Akár konkrét évjáratra lehessen keresni, elő lehessen jegyezni később megjelenő tételeket - az exkluzivitás érzését kelti
Mindig az a fontos, hogy leegyszerűsítsük az ügyfél dolgát és meggyőzzük, hogy nálunk vásároljon.
A vendég látogatása közben követendő stratégiák:
- Jobb szolgáltatásért többet hajlandók az emberek fizetni
- Ne csak a terméket, ne csak az árat toljuk!
- Specializáció, személyre szabott élmények - minél több az élmény, annál több az interakció és a bevétel
Jövőbeli emlékeket értékesítünk
Távozás után is minél tovább tartsuk fel az élményt, kapcsolatot
Első benyomások a vendég érkezésekor:
- Messze van-e az épület a parkolótól
- Kiírások, tájékoztató táblák megfelelőek-e
- Van-e lehetőség interakcióra - márkaépítés
- Mindenképpen meg kell különböztetnie magát a borászatnak a többiektől, kell legyen egy védjegy-élmény, amit nyújt
Bár elcsépelt, a hitelesség rendkívül fontos. A mai emberek nem annyira hagyatkoznak az utikönyvekre, inkább személyes élmények alapján döntenek.
Borászatok által kínált jó élmények:
- Házasíts te borokat!
- Légy borász egy napra!
- Fedezd fel a kispincéket!
- Régi évjáratok exkluzív kóstolója
- Boros pikniket szervezünk neked
- Csokoládé-bor élmény, borokhoz társított, személyesen az ügyfélnek készített csokikkal
- Menj körbe a birtokon a borásszal, látogasd meg a dűlüket és kóstold meg az onnan készült borokat!
- A kóstolórtermi kóstolók előtérbe helyezése: akár 7-szer többet vagyunk hajlandók költeni egy ültetett borkóstolón, mint egy bárpultnál.
Látogatás utáni stratégiák:
- E-mailezzünk velük!
- Borklub (Ausztráliában a borászatok 60%-nak van saját borklubja) akár kötelezettségvállalással az ügyfél részéről (tagsági díjért cserébe havonta kap egy karton bort az ügyfél)
- Hűségprogramok
- Online párbeszédek karbantartása, fenntartása: közösségi interakció
10:55: Szünetben beszélgettem a kiállítókkal (főleg magyar borászatok képviseltetik magukat), akik sok érdeklődő beszélgetésről és névjegykártya-cseréről számoltak be az első nappal kapcsolatban. Az érdeklődők jó része ügynök, tour operátor volt, és valódi potenciált látnak abbban, hogy Magyarországra, magyar borvidékekre kínáljanak utakat az ügyfeleiknek.
9:30: Kezdődik a második nap első előadása Paul Richerrel a pódiumon.
Cím: Utazás a digitális világban
Szinopszis: A fogyasztók változnak. A digitális korszak előtt születettek valamint az Y és Z generáció együttműködése.
Paul Richer: a Genesys Digital Transformation management tanácsadó cég alapítója. Stratégiai segítséget nyújtanak a turizmus szereplőinek a legújabb online/offline technológiák hatékony alkalmazásához. Több tanulmányt írt arról, a technológia hogyan alakítja át a turizmust kereslet és kínálat oldalon egyaránt.
Bevallja, nem annyira a borok, mint inkább a marketing és management szakértője. Az
első nappal kapcsolatban elmondta, rengeteg érdekeset, újat hallott. Sok utazási iroda van az ügyfelei között, kicsik és nagyok egyaránt, például weboldalak javításában, készítésében segédkezik.
Meg kell szólítani a fiatalokat, mert ők lesznek a jövőbeni ügyfelek. A mesterséges intelligenciáról, bot-okról is fog beszélni, mert ezek alapvetően fogják meghatározni a jövőt.
A Z generáció (1995 utániak) nagyon érdekes, problémákkal terhelt világba születnek bele. Nagyon fontos számukra a történetmesélés, miközben egy elég realista világban nőnek/nőttek fel. Szeretik, ha bevonják őket, szeretnek újat felfedezni és a borturizmus egy jó alkalom számukra. Az információ számukra olyan magától értetődő, mint az, hogy víz jön a csapból. 78% a bevallása szerint már tanulni se tud műszaki eszközök nélkül.
Ha nem értjük a nyelvüket, az olyan, mint ha nem is léteznénk számukra.
A társadalom két részre oszlik: digitális migránsok (idősebbek, akik beletanultak) vannak és digitális bennszülöttek (fiatalabbak, akik beleszülettek).
A fiatalok nem igazán türelmesek, azokkal a cégekkel üzletelnek inkább, amelyikkel könnyen lehet üzletelni. Zökkenőmentesen akarnak vásárolni, ha a weboldalon nem kell gondolkodniuk, mire klikkeljenek, hogy megkapják az információt, terméket, amire szükségük van.
A lojalitás kérdése is fontos, vásárlás előtt egyre inkább körbenéznek árösszehasonlító oldalakon, hogy a legolcsóbb ajánlatot megtalálják.
Hogyan kommunikál a Z-generáció? A telefon old school-lá válik, inkább írott szövegben érintkeznek. Paul Richer elmeséli, hogy gyereke egyszer inkább elküldött neki egy képet a kocsija kijelzőjéről a what's app-en és írásban kérdezte meg, hogy mit jelent az adott jel. Ahelyett hogy felhívta volna az apját.
Kezdünk hozzászokni, hogy bot-ok vannak a "vonal" túlsó végén, és velük kommunikálunk. Ha egy ismerős ránk ír, hogy van-e kedvünk ebédelni vele, akkor a telefonunk rögtön feldob három lehetséges panel választ. Már egyetlen betűt sem kell bepötyögnünk, csak rá kell nyomnunk a kiválasztott előre legyártott válaszra.
Paul Richer elmeséli, megtörtént, hogy a teljesen autómata recepción egy vendég ott akart hagyni borravalót, mert meg volt győződve róla, hogy őt ember szolgálta ki. Amikor megtudta, hogy robottal beszélt, akkor is ott hagyta a pénzt, mondván, "fejlesszék belőle tovább a robotot".
Az újabb generációk nem izgulnak, ha ki kell adniuk magukat az interneten, megadják személyes adataikat a facebookon.
Ezután rátér a borászatok és a mesterséges intelligencia kapcsolatára. Egy filmet vetít le, amiben egy olyan alkalmazást mutatnak be, ami a befotózott boroscímke alapján, a felhasználó korábbi preferenciáit megtanulva, elmondja, ízleni fog-e az adott bor. A rendszer nagyon hasonlít a spotify-ra, ami dallistát állít össze az alapján, korábban mit hallgattunk.
Sokan úgy vélik, ez korlátozni fogja az új borok felfedezését - mondja Paul Richer. Az AI azonban ezzel együtt jelen lesz a boroknál is.
Újra összefoglalja a fiatal generáció ismérveit:
- szeretnék, hogy a technika elvégezze a munkát helyettük
- egyre fontosabb a ember-gép kommunikáció számukra
- igazi történeteket, nem álmokat akarnak
- élményekre vágynak, amiket meg akarnak osztani az ismerőseikkel
- kényelmük megléte kiemelt jelentőséggel bír
2 példa a digitális bennszülött cégekre: Uber, Airbnb. Közös bennük, hogy nincs saját termékük, csak összekapcsolják a vevőt és az eladót. Az über értéke 48 milliárd dollár, az Airbnb-é 30 milliárd dollár.
Hogyan lehet a régi típusú cégekhez digitális élményt adni, becsatolni őket a modern világba, a modern fogyasztókhoz eljuttatni?
- Szükséges a digitális jelenlét mobilon, web-en egyaránt. Fontos, hogy elsősorban a mobiltelefonos honlapot fejlesszük, mert a fiatalok már nem is nagyon használnak asztali számítógépet.
- Mobil alkalmazások: hasznos lehet egy szállodának asztalfoglaláshoz, szállásfoglaláshoz. Ha valakinek nincsenek ilyen szolgáltatásai, érdemes átgondolni az app-fejlesztést.
- Egyszerű, közérthető funkciók, akár egyetlen gombnyomással el lehessen jutni a vásárláshoz. Ezen felül minden inkább csak akadály a fogyasztó szemében.
- Emberinek kell lenni. Jó példák a butikhotelek, ahol sokszor feltöltenek a honlapra filmet a tervezőről, a szálloda megszületéséről.
- A videók készítésére kell fókuszálni. A gond, hogy sokkal munkásabb és nem a fotóval szemben tovább ott kell tartani vele a felhasználót, ami rizikós, fennáll a veszély, hogy nem nézi végig.
Véget ért az előadás a közönség kérdezhet. Egy indiából érkezett résztvevő kérdezi, hogyan lehet megszólítani a fiatalokat, ha azok már egymással sem beszélnek, nem hogy az idősebb generációkkal. Paul Richer azt mondja, nem a kommunikáció szűnik meg, csak a beszéd. A kommunikáció továbbra is fontos marad.
Egy utazási ügynök szólal fel, aki szerint már nincs is szükség ügynökségekre, hiszen a google segítségével mindent maguknak állítanak össze, választanak ki. Paul Richer megerősíti, hogy a közvetlen foglalások előtérbe kerültek, valóban nehéz idők járnak az utazási irodákra. Megoldásként azt javasolja, szakosodjanak, próbáljanak nagyon személyes, speciális segítséget nyújtani, nagyon személyre szabott programokat összeállítani és kínálni. A másik lehetőség, a másik véglet, ahol a méretből adódóan árelőnyt tudnak kínálni a vásárlónak.
Utolsó, Kaliforniából érkező, chieli bortúrákat szervező kérdező a twitter szerepéről kérdez, arra kiváncsi mennyire integrálódott a digitális világba. Paul Richer szerint a twitter egy ügyfélszolgálati eszköz. Például egy légitársaság twitteren küldhetné ki, ha késik a járat (az sms szerepét vette át). A facebook ezzel szemben a hasonló érdeklődésű embereket tudja jól összefogni, csoportosítani. Egyik legnépszerűbb stratégia, ha kérdést teszünk fel. Ha például egy brüsszeli hostel akciózza a szobáit, rakjon ki egy kérdést, hogy melyik a kedvenc brüsszeli étterme a felhasználóknak. Rengeteg válasz és komment fog érkezni, sokaknál meg fog jelenni az idővonalon, és növeli a hostel elérését.
8:55: Az első előadáó Paul Richer lesz. Már megérkezett a helyszínre és a vele folytatott rövid beszélgetés során elmondta, hogy Magyarországnak, dacára a sok és változatos borrégiónak, meg kéne próbálnia egy nagy általános üzenetet megfogalmaznia, mert "egy nagy üzenet mindig sokkal hatékonyabb, mint a töredezett üzenetek sokasága".