Promóció a harmadik országokban

Borászportál
2013. március 29., 10:51


Borászati promóciós programjavaslat benyújtásának szabályai - A borászati termékek harmadik országokban történő promóciójára vonatkozó programjavaslatot a Vidékfejlesztési Minisztérium Agrárpiaci Főosztályára (1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 11.) kell 2013. április 2. és április 30. között postai úton benyújtani egy eredeti és egy, az eredetivel mindenben megegyező másolati példányban, valamint egy példányban elektronikus adathordozón.
Promóció a harmadik országokban
 
A programjavaslat nyomtatványa a kormányzati szőlészeti-borászati honlapról érhető el.
A programjavaslathoz az alábbi dokumentumokat kell mellékelni:
1. az alapító okiratot, ha a kérelmező alapító okirattal rendelkezik,
2. ha a kérelmező legalább öt hegyközségi tag által létrehozott társadalmi szervezet, egyesület vagy gazdasági társaság, a kérelmező öt tagjára vonatkozóan a hegyközségi tagságról kiállított hegybírói igazolást,
3. a program leírását, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:
a.) általános háttér, piaci helyzet és kereslet a program célországában vagy célországaiban (5–50 gépelt oldal terjedelemben),
b.) számszerűsített és pontosan mérhető célkitűzés, célkitűzések,
c.) a program stratégiája,
d.) célcsoport, célcsoportok leírása,
e.) a közvetítendő alapvető üzenetek,
f.)  a megvalósítani kívánt akciók részletes, költségtervvel alátámasztott bemutatása,
g.) a program költségvetése akciók és borpiaci évek szerinti bontásban,
4. az egyes akciók megvalósítására vonatkozó ütemtervet, továbbá médiatervet, ha a kérelem médiabeli akciókat tartalmaz,
5. a program várható eredményeinek, hatásainak összefoglalóját,
6. annak igazolását, hogy a kérelmező elegendő erőforrással rendelkezik a borászati promóciós program megvalósításához, képes a célországba irányuló kereskedelemre, s elegendő termék áll rendelkezésre a várható piaci igények kielégítésére,
7. a saját forrás rendelkezésre állásáról szóló igazolást a program első két negyedévére vonatkozóan,
8. ha a kérelmező harmadik országokban korábban promóciós tevékenységet végzett, a tevékenység bemutatására és a végrehajtás igazolására szolgáló iratokat.
 
Akciók, költségvetés, ütemterv
Támogatás oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termék promóciójára vonatkozhat. A programjavaslat nyomtatványán az alapul szolgáló termékek körét e követelménnyel összhangban kell megadni.
A programjavaslat leírásában az általános háttér, piaci helyzet és kereslet bemutatásakor a tervezett akciók és a célországbeli jogszabályok közötti összhang meglétére is ki kell térni.
A megvalósítani kívánt akciók részletes, költségtervvel alátámasztott bemutatására (3. f.), a programnak akciók és borpiaci évek szerint tagolt költségvetésére (3. g.) és az egyes akciók megvalósítására vonatkozó ütemtervre (4.) a Vidékfejlesztési Minisztérium további táblázatokat rendszeresített.
A 3. f. pontnak megfelelő táblázatban az akció típusaként az alábbi kategóriák jelölhetőek meg:
  • PR-tevékenységek, promóciós és reklámtevékenységek;
  • nemzetközi jelentőségű eseményeken, vásárokon, kiállításokon való részvétel;
  • tájékoztató kampányok;
  • új piacok felmérése a piacbővítés érdekében;
  • a tájékoztató és promóciós intézkedések eredményeit felmérő tanulmányok.
Célkitűzések, várható eredmények
A program számszerűsített és pontosan mérhető célkitűzései (3. b.) és várható eredményeinek, hatásainak összefoglalója (5.) az elérni kívánt kimeneti, eredmény- és hatásmutatókon alapulhat. A kimeneti mutatók — a program keretében elvégzett tevékenységek mérőszámaként — többek között az alábbiak lehetnek:
  • a program keretében szervezendő rendezvények, kóstolók száma,
  • a piaci igények alakulására befolyással bíró s a program által elért személyek száma.
Az eredménymutatók az elvégzett tevékenységek közvetlen hatásait fejezhetik ki, így például mérhetik
  • az egyes rendezvényeken részt vevő és a kérelmezővel kapcsolatba lépő szakértők, újságírók, kereskedők számát,
  • a tájékoztató kampányok időszakában a helyi sajtóban megjelenő cikkek, tudósítások számát.
A hatásmutatók az egyes akciók távlati, a kereskedelem alakulásában ténylegesen megmutatkozó hatásait fejezhetik ki. Ilyenek lehetnek
  • általános és a kérelmező szintjén mutatkozó értékesítési adatsorok alakulása,
  • az érintett termék fogyasztásának változása,
  • a program előtti és a program megvalósítását követő értékesítési költségek összehasonlítása.
Kapacitás
A kérelmező a rendelkezésére álló erőforrásokat, kapacitásait (6.) többek között a 2012. évi (ennek hiányában a 2011. évi) éves beszámolóval, üzleti jelentéssel, a rendelkezésre álló borászati termékek nagyságát például a hegybíró részére megküldött, a 2011/2012. borpiaci évre vonatkozó készletjelentéssel igazolhatja. E dokumentumok másolatainak benyújtása mellett a kérelmezőnek nyilatkoznia kell arról, hogy az akciókat alapvetően saját szervezésben vagy végrehajtó szervezet közreműködésével kívánja megvalósítani. Előbbi esetben be kell mutatnia, hogy rendelkezik a célországbeli rendezvényszervezéshez szükséges megfelelő személyzettel. A kérelmezőnek ki kell térnie továbbá arra is, hogy miképpen kívánja biztosítani, hogy az egyes akciók megvalósításának költsége nem haladja meg a szokásos piaci árat.
Ha a kérelmező a program megvalósításában végrehajtó szervezet közreműködését tervezi, a rendelkezésére álló erőforrásokat a végrehajtó szervezet szintjén is be kell mutatnia, aminek (többek között a végrehajtó szervezet székhelye szerinti állam társasági joga szerinti megfelelő számviteli dokumentum csatolásával) a végrehajtó szervezet eddigi tevékenységére, főbb gazdasági adataira, valamint a megfelelő személyzetre kell kiterjednie.  
Az újonnan alapított szervezetek kapacitásuk meglétét a tagjaikra vonatkozó megfelelő dokumentumok benyújtásával igazolhatják.
Vonatkozó jogszabályok
A borászati promóciós programokra vonatkozó szabályokat az alábbi rendeletek tartalmazzák:
  • az 1234/2007/EK tanácsi rendelet 103p. cikke,
  • az 555/2008/EK bizottsági rendelet 4. és 5. cikke,
  • a 6/2013. (II. 5.) VM rendelet.
Winelovers borok az olvasás mellé