Interjú - „Megújult csomagolás, események sora, új marketingeszközök - 2013 a rosé éve lesz a Bollinger-nál” - árulta el Karl-Frédéric Reuter, a VinCE 2013 vendége a Borászportálnak adott interjúban. Ennek előszelét pedig mindazok megérezhették, akik a már jó előre megváltott jegyeikkel beültek a VinCE Budapest Champagne mesterkurzusára.
A kóstolón a Bollinger Rosénak és a La Grande Année Rosé 2004-es évjáratos tételnek nem kisebb ellenfelekkel kellet megküzdeniük a közönség figyelméért, mint a Special Cuvée, vagy a ház ikonjának, James Bondnak egyik kedvence, a La Grande Année. Határozottan sikerült.
2012-ben globálisan 4,4 %-kal csökkent a champagne eladás az előző évhez képest, a rosé viszont aligha veszített népszerűségéből. A Bollinger ház, egyben a teljes Champagne régió legnagyobb exportpiacán, Nagy-Britanniában már 2009-ben az ideszállított, több mint 30 millió palack 8%-át tették ki a rosék (CIVC adat) annak ellenére, hogy a házak termelésében átlagosan csak 4 % körüli az arányuk. A trendre a Bollinger-nál az is ráerősíthetett, hogy míg James Bond a Skyfall-al a 2002-es La Grande Année eladásokat fűtötte fel múlt év végén, a rosénak szintén akadt egy hatásvadász reklámhordozója.
A Szürke ötven árnyalata című könyv 2011-ben nem csak Nagy-Britanniában, de az USA-ban (Champagne 2. legnagyobb exportpiacán) is lemosta Harry Pottert és megdöntötte minden idők leggyorsabban fogyó bestsellerének rekordját. A regény tavaly hazánkban is milliók fejébe ültette el sikeresen, hogy ha egy fiatal lány ünnepelne, akkor azt – Christian Gray iránymutatására – feltétlenül egy Bollinger La Grande Année Roséval tegye – lehetőség szerint a kiváló 1999-es évjáratból.
És bár nekünk vertikális kóstolóra nem volt lehetőségünk (hiába, a tavalyi Piper-Heidsieck presztízs cuvée évjáratkóstoló megismételhetetlen), a Bollinger márka, Karl-Frédéric Reuter, a Bollinger regionális export menedzsere és James Bond, mint húzónév mégis könnyedén megtöltötte a Grand Hotel Royal báltermét. Így mindazok, akik eddig (hozzám hasonlóan) a Special Cuvée, esetleg a La Grande Année rajongói voltak, most kaptak egy esélyt, hogy teszteljék a két rosét és felülírják elkötelezettségüket. A mesterkurzust követő interjú során azt is megtudtam Karl-Frédérictől, vajon miért jutott kiemelt hely a tételsorban a roséknak és miért különlegesek ezek a champagne-ok.
fotó: Bollinger
Mikor kezdték készíteni az évjáratos presztízs cuvée és nem évjáratos rosé tételeiket?
A La Grande Année Rosé, vagyis évjáratos rosé készítése Madame Elizabeth Bollinger, a ház legendás vezetőjének (1941-1971) kezdeményezésére indult, akinek többek között az R.D. és a Vieilles Vignes Françaises „találmányokat” is köszönheti a ház. Tehát 2008-ra komoly tapasztalatunk volt már abban, hogy nagyszerű rosé champagne-t készítsünk, méghozzá főként a vörösborainknak köszönhetően, amelyet a fehérborokhoz házasítunk. Így 2008-ban úgy döntöttünk, ezentúl non-vintage, vagyis nem évjáratos rosét is készítünk.
Ebben a döntésben a fogyasztói trendek alakulásának, vagy Jérôme Philiponnak, az akkor kinevezett vezérigazgatónak volt inkább szerepe?
Egyrészt valóban a trendek miatt döntöttünk így. Másrészt mi magunk is úgy éreztünk, hogy valami még hiányzik a kínálatból, amely addig a Special Cuvée-ből, a fehér és rosé évjáratos champagne-okból állt.
Sokaknak a Cristal jut eszükbe, ha fogadásra, partira választanak champagne-t. A Mummra asszociálnak, amikor egy győzelem megünnepléséről van szó. A Bollinger ezzel szemben az a champagne, ami magát az életet ünnepli (Life can be perfect – ahogy azt mottójuk és online magazinjuk is hirdeti). A Rosé pedig az a tétel, ami igazán a szórakozásról szól! Éppen ezért idén olyan rendezvényeket, esteket szervezünk majd, amelyeken a Rosé és vörösborunk, a La Côte aux Enfants, valamint a La Grande Année Rosé áll majd a középpontban. A Special Cuvée után nemrég mutattuk be a Rosé új csomagolását is – azok a palackok, amelyek 3-4 éve ott pihentek pincékben, most kerültek forgalomba. Az idei év tehát a roséról szól!
„Akkor iszom, amikor boldog, vagy amikor szomorú vagyok. Időnként egyedül fogyasztom. Ha társaságom van, egyenesen kötelezőnek tekintem. Elvagyok vele, ha épp nem vagyok éhes és iszom, amikor az vagyok. Egyébként soha hozzá sem nyúlok, hacsak nem vagyok szomjas.” – Elizabeth ’Lily’ Bollinger, London Daily Mail, 1961 (fotó: Bollinger)
Az új üveg nyaka keskenyebb, szépen ívelt. A Rosé esetében a címke színe is változott, világosabb rózsaszín lett, a doboz pedig fémes csillogást kapott. Mik az első visszajelzések, hogy tetszett a vásárlóknak?
Igazán elegánsnak találták, nagyon kedvelik az új csomagolást. A palack formáját egy 1846-os eredeti üveg adta, ami olyan, mint egy kis magnum, így a forma a pezsgő minőségéhez is hozzájárul. A szín pedig valóban világosabb lett és úgy látjuk, ezzel a friss megjelenéssel akár bővíteni is tudjuk majd a vásárlóink körét. A Bollinger nem csak a hozzáértőknek szól, de mindazoknak kínálja ezt az italt, akik egyszerűen csak élvezik az életet és azt, amikor rosé champagne-t isznak – mint a fiatalok és különösen a nők, a 25-40 év közötti korosztály.
Nekik, a rosé rajongóknak szól a következő nagy dobásunk is; többek között egy új, trendi POS eszközzel találkozhatnak majd, de a kampányról csak egy hónap múlva árulhatok majd el többet.
Fahordós érlelőhelyiség (fotó: Fehér Dóra)
Az évjáratos rosé titkos fegyvere maga a vörösbor, amelyet rendhagyó módon csendes borként is palackoz a ház. Mit kell tudni erről a pinot noirról?
A La Côte aux Enfants vörösborunk csak a legjobb piacainkon érhető el, 12 országban. A bor a dűlőről kapta a nevét, amely Aÿ-ban, vagyis grand cru területen található; nagyon meredek lejtő mészköves talajjal. Két legenda is él azzal kapcsolatban, miért gyerekekről nevezték el. Az egyik feltevés szerint azért, mert csak a kisgyerekek voltak képesek megmászni ezt a rendkívül meredek dűlőt. A másik magyarázat pedig a terület krétás talajára utal, az itteni köveket bátran használhatták az iskolákban, hogy a táblára írva oktassák a gyerekeket.
Ez a vörösborunk több okból is különleges:
Egyrészt vegyük figyelembe Champagne klímáját, ami részben óceáni, részben kontinentális, összességében esős, hűvös, a napsütéses órák száma pedig átlagosan mindössze 8 óra. Tehát igazán komoly kihívás kiemelkedő, elegáns, mégis koncentrált vörösbort készíteni. A mi célunk egy megfelelő színű és textúrájú vörösbor készítése, ami azonban nem a tanninokról szól, sokkal inkább az aromák összetettségéről.
Másrészt ahogyan például a Champagne Philipponnat is büszke a Clos de Goisses dűlőjére és a presztízs cuvée-re, amelyet ebből a szőlőből elkészít, mi is úgy találjuk, hogy az itteni termőhely adottságai kiemelkedőek. Ezért szigorúbb hozamkorlátozással dolgozunk, hogy a bor még koncentráltabb legyen és igazi siker, hogy 11,5-12 % alkoholfokot tudunk elérni cukor hozzáadása, vagyis chaptalizáció nélkül – ami szinte lehetetlen Champagne-ban!
Annak két éve már, hogy három lóval kezdtük itt művelni a területet, idén pedig méheket is telepítünk majd, hogy mézet gyűjtsenek. Mindez romantikusan hangzik, tehát remek marketingfogásnak tűnhet, de nem ez az elsődleges célja. A Bollinger-nál a hagyományok és a technológia mindig kéz a kézben jártak a minőség érdekében. Erre a legjobb példa, hogy egyszerre használunk fát a régi idők mintájára, ugyanakkor hőmérséklet szabályozott acéltartályokat, hogy a múlt és a jelen megoldásaiból a legtöbbet hozzuk ki. Az utóbbi években pedig igyekszünk organikus módszereket használni.
Végül nagyon szerencsések vagyunk, amiért Burgundiában van egy testvérbirtokunk, a Domaine Chanson, aki átadhatják számunkra mindazt a tudást, amit a vörösborok készítésében szereztek. A Bollinger stílusjegyei, hogy erőteljes és komplex a végeredmény, ugyanakkor a rosé nagyon megnyerő is egyben.
Mely évjáratok a legjelentősebbek a La Grande Année Rosé történetében?
Általában 2-4 évente készítünk évjáratos rosé pezsgőt. Nagyon szerencsés vagyok, hogy a pincemesterünkkel, Matthieu Kaufmannal részt vehettem egy vertikális kóstolón Berlinben, ahol 1990 és 2004 közötti tételeket kóstoltunk. Személy szerint az 1990-es, 95-ös, 96-os és 2002-es évjáratok tetszettek a legjobban. Ha 2002-t és 2004-et hasonlítjuk össze, nagyon szerencsés, hogy utóbbi nyitottabb, máris nagyon kifejező champagne, míg a 2002-es évjárattal még érdemes várnunk, fantasztikusan alakul. De sokaktól hallottam, hogy a ’97-est kedvelik az erdei gyümölcsös karaktere miatt, míg a 96-os tétel erősségét a savai adják. A ’90-est kóstolva pedig egyértelművé vált, mennyire hosszú érlelési potenciállal bírnak ezek a champagne-ok, mennyire frissek és milyen magas minőségűek ezek a grand cru és premier cru területekről származó tételek.
Parafadugóval lezárt reserve tételek magnum palackban (fotó: Fehér Dóra)
Milyen munkák zajlanak éppen a Bollinger-nál, palackokban van már a következő Rosé?
A Special Cuvée házasításának receptje január végén elkészült, ez után következett a Rosé. 2012 trükkös év volt, mert bár nagy évjárat, a hozam alacsony volt. Készíthettünk volna évjáratos champagne-t, de akkor kevesebb borunk lett volna a cuvée-hez, ráadásul a kevésbé jó 2011-es évjáratot is ki kellett egyensúlyoznunk a házasításban. Ezért Matthieu Kaufmann, a pincemester most több reserve bort használt fel a ház magnum készletéből.
Jelenleg folyik a házasítás és április végén töltjük majd le a Special Cuvée-t. Éppen most, a VinCÉ-t követő héten tartjuk a ’vin clair’, vagyis a különböző területekről származó, fahordóban vagy acéltartályban készült alapborok kóstolóját. Közel 600 fő lesz a vendégünk – nagyrészt szőlőtermelőink, de a hazai importőr, a Borszer kollégái is – akik már az elkészült házasítást, a következő Special Cuvée borát is megkóstolhatják az eseményen. A cuvée elkészítése után következik a Rosé és a többi champagne-unk letöltése.
Mennyire élvezhetőek az alapborok? Nem túl savasak ahhoz, hogy borként fogyasszuk őket?
Ezekben valóban nagyon magas a sav, tehát nem egyszerű a kóstolásuk, de a borok szépen visszaadják a terroir jelleget; Aÿ például elegáns de koncentrált borokat ad, míg Verzenay, amely szintén grand cru, sokkal kerekebb.
Acélok (fotó: Fehér Dóra)
A Special Cuvée a ház zászlóshajója. Milyen szerep jut a Rosénak az eladásokban és mennyire szezonális a fogyasztása?
A Rosé jelenleg egy kisebb piacot képvisel. 80-85 %-át a ház termelésének a Special Cuvée, vagyis a nem évjáratos brut champagne-unk adja. E közben a Rosét épp olyan kis mennyiségben készítjük, mint az évjáratos tételeket. Abban azonban biztos vagyok, hogy az arányuk nőni fog.
A szezonalitás kapcsán hasonló a helyzet, mint a rosé borok esetében. Úgy gondolom, az emberek télen is szeretik felidézni a nyarat és inni egy pohárral, hogy emlékezzenek a nyári élményekre. A Bollinger, mivel egy erőteljes stílust képvisel, nem kifejezetten nyári pezsgő, és ehhez még hozzáadhatjuk, hogy a champagne eladások fele az ünnepek előtt, decemberben realizálódik – tehát messze nem csak nyáron fogy jól a Rosé.
A gasztronómiában szintén megkülönböztetett figyelmet kap a rosé champagne. Ha ez a ma reggeli kóstolót egy reggelivel, vagy korai ebéddel köthettük volna össze, mit javasolt volna a Rosé és a La Grande Année Rosé mellé?
Kaliforniai tekerccsel, avokádóval vagy lazac kaviárral készített sushival remekül illenek egymáshoz. Friss gyümölcsökből, málnából vagy áfonyából készült leveshez, nem túl édes, gyümölcsös desszertekhez szintén ajánlom. Kissé fűszeres ételekhez is jól megy, mert míg máshol egy rosé champagne nagyobb arányban chardonnay-ból áll és magasabb dosage-al készül, addig a Bollinger stílus jellegzetessége, hogy nagyobb részt pinot noirt használunk és alacsonyabb dosage-al palackozzuk.
Kóstolási jegyzet
Bollinger Rosé
Narancsos rózsaszín megjelenés, illatban a meggy és málna mellett határozottan fűszeres, puncs és bors illat. Ezek az aromák térnek vissza kóstoláskor is egy hűvös és elegáns tételbe rendezve, puha buborékokkal, érezhető tanninokkal. Komplex, kiegyensúlyozott, hosszú.
A házasítás 62 % pinot noir, 24 % chardonnay, 14 % pinot menier, legalább 85 %-ban grand cru és premier cru területekről.
A cuvée alapját – épp mint a Special Cuvée esetében – két évjárat, az aktuális és az előző év egyenlő arányban felhasznált borai adják.
Az alapborokat nagyrészt acéltartályban, 5-15 %-ban fahordóban erjesztik.
A házasítást 5-10 %-ban egészítik ki reserve borokkal, vagyis 100 %-ban fahordóban erjesztett és a felhasználásig 5-12 évre magnum palackokban (!) érlelt kincstári tételekkel.
A roséhoz 5-6 %-ot adnak az ikonikus pinot noir termőhelyekről – Verzenay, Verzy, Aÿ – származó, koncentrált vörösborokból. A rosé készítésre dedikált boroknál a burgundi hagyományok mentén a területeken zöld szüretet végeznek, a helyszínen és préselés előtt is válogatják a fürtöket, alacsony hőmérsékleten, lassan macerálják a szőlőt, erjedéskor a törkölykalapot összetörik és lenyomkodják (pigeage).
Irányított almasavbontást végeznek.
A rosé a Champagne-ban meghatározott minimum érlelési idő kétszeresét, legalább 3 évet tölt el a pincében.
A dosage 7-9 gramm/liter.
La Grande Année Rosé 2004
Halvány lazac szín narancsos árnyalattal. Visszafogott, finom epertorta illat, mandula és édesfűszerek. Kóstoláskor érett gyümölcsösség, eperdzsem és grapefruit, amit fűszeres konyakmeggy és tűzkövesség díszít. Selymes, élénk, ugyanakkor határozottan vörösboros, tanninos. És határozottan erőteljes.
68 % pinot noir, 32 % chardonnay adja az aktuális házasítást, amely 89 % grand cru, 11 % premier cru területekről származik, 70 %-ban (!) a ház saját szőlőiből.
A presztízs cuvée-hez felhasznált borok 100%-ban korábban Burgundiában használt fahordóban erjednek és érlelődnek.
A házasításban 6 % a Côte aux Enfants dűlő kivételes bora. Elkészítéséhez a Rosé készítésére szánt vörösboroknál is alkalmazott burgundi módszereket vetik be.
Irányított almasavbontást végeznek.
A házasítást követően palackokba tölött rosét koronazár helyett parafadugóval zárják le, minimum 6, de akár 8 évig érlelik a pincében, majd hagyományos rázóállványokon végzik az élesztő ülepítését és kézzel degorzsálják a palackokat.
A rosé 8-9 gramm dosage-t kap, majd 3-6 hónap pihentetést követően szállítják ki.